انتشار این مقاله


جفت انسان: استریل یا مخزنی از باکتری‌ها؟

به نظر می‌رسد شواهد قبلی در ارتباط با میکروبیوم جفت، در نتیجه‌ی آلودگی جفت بوده است.

آیا جفت مخزن اجتماعی از باکتری‌هاست؟ واقعا باکتری در جفت وجود دارد؟ به نظر می‌رسید شواهد اخیر مبنی بر این که جفت میکروبیوم خاص خود را دارد، درک ما از این عضو را تغییر دهد. اما حال مطالعات نشان می‌دهند احتمالاً در آزمایش‌های قبلی جفت آلوده بوده است.

برخلاف روده که منبعی غنی از باکتری‌های متنوع و همچنین ویروس‌ها و قارچ‌ها شناخته می‌شود، جنین و جفت مدت‌ها استریل تصور شده است.

طی دهه‌ها مطالعه‌ در زمینه‌ی میکروبیولوژی به سبک قدیمی، هیچ‌کس نتوانسته است از جفت باکتری جدا کند.

محقق Julian Parkhill از موسسه‌ی Wellcome Sanger در کمبریج

آنچه ۷ سال پیش شروع به تغییر این پیش‌فرض کرد، شواهدی مبنی بر تولد نوزاد با میکروبیوم روده بود که به نظر می‌رسید قبل از تولد شکل می‌گرفت. سپس در سال ۲۰۱۴، تیمی به سرپرستی Kjersti Aagaard از دانشکده‌ی پزشکی Baylor در تگزاس، متوجه میزان کمی باکتری در جفت شد. باکتری‌های یافت شده در جفت، بسیار شبیه باکتری‌های دهان انسان بودند. بدین ترتیب تیم تحقیقات نتیجه گرفت باکتری‌ها احتمالاً به نوعی از دهان مادر به جفت راه یافته‌اند. سایر تیم‌های تحقیقاتی شواهد بیشتری برای میکروبیوم جفت پیدا کردند.

Parkhill و همکارانش در صدد بودند بفهمند آیا ترکیب میکروبیوم جفت، بر نتیجه‌ی بارداری اثرگذار است یا خیر. اما تیم او با پیشرفت مطالعه، نتیجه‌ی متفاوتی گرفت: اصلاً جفت میکروبیوم ندارد.

این تیم آزمایش‌هایی بر روی جفت ۵۷۸ زن انجام داد. در یکی از آزمایش‌ها، برخی جفت‌ها محتوی DNA خیلی کمی از باکتری‌هایی بودند که در شرایط طبیعی در افراد دیده نمی‌شود؛ چرا که باکتری‌های مذکور جانوران خون‌گرم را آلوده نمی‌کنند.

آن‌ها در جستجوی DNA باکتریایی، متوجه وجود انواع دیگری از باکتری‌ها نیز شدند؛ اما به علت کم بودن میزان آن‌ها، تجمع فعال باکتریایی شناخته نمی‌شوند. همچنین احتمالاً باکتری‌هایی که پیدا کردند، منشا‌شان خود آزمایش بوده است. به عنوان مثال، مواردی از E.coli در نمونه‌های جفتی گزارش شد. اما وقتی در تمامی نمونه‌ها مقایسه گردید، همان سویه E.coli در همگی‌شان وجود داشت.

این امر در مطالعه‌ی کوهورت صدها زن حامله غیرممکن است. منشا باکتری‌ها بایستی کیت آزمایش باشد.

باکتری در جفت : بحث آلودگی جفت


تیم Parkhill همچنین DNA باکتری‌های واژن را نیز از جفت استخراج کرد. Aagaard معتقد بود احتمالاً جفت مخزن این باکتری‌ها هم باشد؛ اما تیم Parkhill متوجه شدند در جفت‌های به دست آمده از زایمان واژینال نسبت به زایمان سزارین، این باکتری‌ها بیشتر است. نتیجه آن‌ که جفت حین زایمان آلوده می‌شود.

ما اولین کسی نیستیم که این حرف را می‌زنیم ولی هر علامتی از میکروبیوم که در جفت یافت شود، مبنی بر آلودگی جفت است.


Frederic Bushman از دانشگاه پنسیلوانیا در فیلادلفیا با Parkhill موافق است. تحقیقات خود Bushman مبتنی بر آن است که شواهد موجود در ارتباط با میکروبیوم جفت، در نتیجه‌ی آلودگی جفت است:

روش‌های مورد استفاده برای شناسایی DNA باکتری در جفت، بسیار حساس هستند و حتی در حد چند مولکول را می‌توانند تشخیص دهند. دنیا هم پر از DNA باکتری است! واقعا به نظر می‌رسد جفت استریل است.

اما آنچه Bushman و Parkhill آلودگی می‌پندارند، از نظر Aagard شاهدی بر میکروبیوم جفت است. حتی اگر مجموع باکتری‌ها بسیار کمتر از میزان باکتری سایر اعضای بدن باشد. او به مطالعات دیگری اشاره می‌کند که نظرش را تایید می‌کنند:

با این‌ که میکروبیوم جفت ممکن است به اندازه‌ی میکروبیوم روده غنی نباشد، احتمالاً نقشی مهم در نتیجه‌ی زایمان، متابولیسم نوزاد و تکامل مغزش دارد. یافته‌های مطالعه‌ی جدید پایان ماجرا نیست.

مهدیه وظیفه


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید