انتشار این مقاله


ارتقای سطح داروهای جدید برای درمان آسیب‌های نخاعی با استفاده از ماهی قزل آلا

بازسازی نخاع، درمانی نوین برای آسیب های نخاعی!

یک تیم تحقیقاتی که توسط لئونورا سعودی (سرمایه گذار اصلی موسسه پزشکی مولکولی (IMM؛ Lisbon Portugal)) و با همکاری کمپانی تکنوفاژ اداره می‌شود، با طراحی یک پلت فرم ساده و کارآمد از ماهی‌های قزل آلا برای یافتن و تشخیص دارو‌های جدید جهت درمان آسیب های نخاعی استفاده می‌کند.

این مطلب که در گزارش علمی هفتگی منتشر شده است، این مفهوم را اثبات می‌کند که استفاده ازپلت فرم ماهی قزل آلا همراه با ترکیبی از داروهای بازپرداختی، زمینه را برای سرعت بخشیدن به فرآیند تبدیل اکتشافات تئوری به آزمایشات کلینیکی فراهم می‌کند .

آسیب‌های نخاعی می‌توانند نتایج مخربی داشته باشند، نه فقط به خاطر اهمیتی که در فعالیت‌های روزانه همچون راه رفتن و …  دارند، بلکه به خاطر عدم توانایی سلول‌های آن در بازسازی خود که ناتوانی‌های دائمی را سبب می‌شوند. این آسیب‌ها شرایط کلینیکی پیچیده‌ای دارند؛ به گونه‌ای که گزینه‌های رایج درمان کنونی، موفقیت در بهبودی عصبی و عملکردی را محدود می‌کنند.

به منظور بهبود عملکردی چشمگیر، به خاطر طبیعت پیچیده‌ی آسیب‌های نخاعی، به نظر می‌رسد راه‌های درمانی متنوعی برای دست یافتن به چندین هدف لازم باشد. با این فعالیت ما نشان دادیم که با استفاده از ماهی قزل آلا می‌توانیم سریع‌تر اهداف درمانی آسیب‌های نخاعی را دنبال کنیم .

لئونورا  سعودی

ما اینجا یک پلت فرم ساده و کارآمد را طراحی کرده‌ایم که به ما اجازه می‌دهد شمار زیادی از مولکول‌ها را آزمایش کرده و برخی از آن‌ها را براساس ویژگی‌هایشان جدا کنیم و بتوانیم پروسه‌ی بازسازی نخاع در ماهی قزل آلا را سرعت ببخشیم. پلت فرم ما شامل یک نمونه از قطعه‌ای از نخاع در لارو ماهی قزل آلا است و این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم پروتکل‌های درمانی متنوعی را روی آن آزمایش کرده و میزان اثر این پروتکل‌ها را در عملکرد حرکتی لارو در طول زمان بررسی نماییم.

Diana chapela، دکترای PHD و اولین نویسنده‌ی این مقاله

محققان با آزمایش کردن مولکول‌هایی مثل ریلوزول، مینوسایکلین و سیکلوسرین، که به تازگی در آزمایشات کلینیکی آسیب‌های نخاعی استفاده می‌شوند، به پلت فرم خود اعتبار بیشتری بخشیده‌اند. نتایج بدست آمده نشان می‌دهد که این داروها علاوه بر خواص منحصر به فرد خود، می‌توانند بازسازی نخاع در ماهی قزل آلا را نیز سرعت ببخشند.

ما بیش از ۱۰۰ مولکولی که قبلاً توسط سازمان غذا و داروی جهانی (FDA)‌ برای شرایط دیگری تایید شده بود را روی پلت فرم خود آزمایش کردیم و توانستیم مولکولی را شناسایی کنیم که دارای خواص بهبود دهنده محرکی در ترانکزامیک اسید در لارو ماهی قزا آلا می‌باشد.

لئونور سعودی

سپس میزان اثر این دارو در یک نمونه‌ی آسیب نخاعی در جوندگان آزمایش شد؛

به گفته‌ی یکی زا محققین نتایج پژوهش نشان می‌دهد این مولکول‌ها، که عامل ضد فیبریولیتیک به شمار می‌روند، این توانایی را دارند که فعالیت‌های عملکردی در پستاندارانی که دچار آسیب نخاعی شده‌اند را بهبود ببخشد.

این نتایج امید بخش نشان می‌دهد که این پلت فرم و ترکیب آن با داروهای بازساختی‌، این امکان را فراهم می‌کند که هرچه سریع‌تر روش‌های درمانی جدید برای آسیب‌های نخاعی را روی انسان پیاده کنیم.

لئونورسعودی
معصومه برهانی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید