انتشار این مقاله


قطع مصرف استاتین‌ها باعث افزایش خطر بیماری قلبی-عروقی می‌شود

خطر بستری شدن در بیمارستان به علت مشکلات قلبی-عروقی در افراد مسنی که مصرف استاتین‌ها را قطع می‌کنند، به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

یک مطالعه‌ی جدید و وسیع بر روی هزاران شرکت‌کننده نشان داده است خطر بستری شدن در بیمارستان به علت مشکلات قلبی-عروقی در افراد مسنی که مصرف استاتین‌ها را قطع می‌کنند، به طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

استاتین‌ها دسته‌ای از داروها هستند که افراد برای کنترل سطح کلسترول خون خود مصرف می‌کنند.

علاوه بر آن، این داروها استفاده‌ی دیگری نیز دارند؛ بدین گونه که فرد را در برابر بیماری‌های قلبی و سایر مشکلات قلبی-عروقی محافظت می‌کنند.

با این حال، اثربخشی استاتین‌ها در محافظت از سلامت قلبی در افراد مسن، هم‌چنان موضوعی برای بحث کردن دارد.

با علم بر این موضوع، دکتر  Philippe Giral از بیمارستان Pitié-Salpêtrière در پاریس، فرانسه و تیمی از متخصصان تصمیم گرفتند به بررسی این موضوع بپردازند که چگونه قطع مصرف استاتین‌ها می‌تواند بر سلامت افراد سالم ۷۵ ساله و مسن‌تر تاثیر بگذارد.

دکتر Giral و همکاران در مقاله‌‌ی خود -که امروزه در مجله‌ی  European Heart Journal به چاپ رسیده است- می‌نویسند:

یک سؤال کاربردی و به خصوص مهم این است که آیا استاتین-درمانی در افراد مسن که سابقه بیماری قلبی-عروقی ندارند، می‌تواند متوقف شود؟

محققان اضافه می‌کنند:

این موضوع در حال حاضر باعث نگرانی بخش عظیمی از جمعیت بالای ۷۵ سال و هم‌چنین جمعیت زیر ۷۵ سالی شده است که بر اساس درمان‌های مبتنی بر شواهد، در حال استفاده از استاتین‌ها هستند. این افراد در حال رسیدن به سنی هستند که شواهد محدودی از اثربخشی استاتین‌ها در این سنین در دسترس است.

هشدار به افرادی که استاتین‌ها را برای پیشگیری مصرف می‌کنند

در مطالعه‌ی جاری، تیم پژوهشی اطلاعات بهداشتی ۱۲۰.۱۷۳ شرکت‌کننده‌ی ساکن فرانسه را تجزیه و تحلیل کرد. همه‌ی این افراد بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ به ۷۵ سالگی رسیده بودند و هیچ سابقه‌ای از بیماری قلبی-عروقی نداشتند. هم‌چنین آن‌ها از دو سال قبل از شرکت در مطالعه، به طور منظم استاتین مصرف می‌کردند.

تیم پژوهشی، بهبود سلامت شرکت‌کنندگان را حداکثر تا ۴ سال و به طور میانگین به مدت ۲.۴ سال دنبال کرد.

در این مدت، محققان متوجه شدند که ۱۷.۲۰۴ نفر (%۱۴.۳ از کل شرکت‌کنندگان) حداقل برای ۳ ماه مصرف استاتین‌ها را قطع کردند. در کل، ۵.۳۹۶ نفر از شرکت‌کنندگان مطالعه (%۴.۵) به خاطر مشکلات قلبی-عروقی به بیمارستان مراجعه کردند.

محققان دریافتند افرادی که مصرف استاتین‌ها را قطع کرده بودند، ۳۳ درصد خطر بالاتری برای مراجعه به بیمارستان در اثر مشکلات قلبی-عروقی داشتند.

به صورت اختصاصی‌تر، افراد مسنی که مصرف استاتین را قطع کردند، ۴۶ درصد خطر بالاتری برای ابتلا به بیماری‌های قلبی و ۲۶ درصد خطر بالاتری برای ابتلا به عارضه‌ی عروقی، مثل سکته‌ی مغزی، داشتند.

 دکتر Giral خاطر نشان می‌کند:

ما در این ۴ سال تخمین زدیم عارضه‌های قلبی-عروقی در افراد ۷۵ ساله‌ای که مصرف استاتین را قطع کرده‌اند نسبت به افرادی که مصرف استاتین را ادامه دادند، ۲.۵ مورد به ازای هر ۱۰۰ نفر است.

بر اساس یافته‌های مطالعه و تخمین‌های بعدی تیم پژوهشی، دکتر Giral به افراد مسن پیشنهاد می‌کند که درمان با استاتین را متوقف نکنند. به همان اندازه، محققان به پزشکان توصیه می‌کنند که بیماران خود را به ادامه‌ی مصرف هر گونه استاتین تجویز شده، به عنوان دارویی برای پیشگیری، تشویق کنند.

توصیه‌ی ما به بیماران این است که اگر به طور منظم استاتین را برای کلسترول بالا مصرف می‌کنند، در سن ۷۵ سالگی دارو را قطع نکنند. توصیه‌ی ما به پزشکان این است که درمان با استاتین را برای پیشگیری اولیه‌ی بیماری‌های قلبی-عروقی در بیماران ۷۵ سال متوقف نکنند.

دکتر Philippe Giral

گفته می‌شود که یافته‌های مطالعه‌ی جاری، شواهدی را مبنی بر اهمیت استفاده از استاتین در سنین پیری فراهم می‌کند؛ ولی نویسندگان این مطالعه هشدار می‌دهند که تحقیق آن‌ها مشاهده‌ای بوده است. بنابراین، این مطالعه نشان‌دهنده‌ی ارتباطی بین قطع مصرف استاتین‌ها و افزایش خطر عوارض قلبی-عروقی است.

محققان خاطر نشان می‌کنند که مطالعات بیشتری نیاز است تا تعیین کند آیا این رابطه واقعا بیان‌کننده‌ی علیت است یا خیر. با این حال، محققان معتقدند که این مطالعه می‌تواند منجر به ارتقای دستورالعمل‌های کلی در مورد استفاده از استاتین‌ها به عنوان درمان پیشگیرانه شود.

نویسنده‌ی مطالعه، پروفسور Joël Coste می‌گوید:

ما منتظر نتایج کارآزمایی‌های بالینی تصادفی هستیم؛ ولی مطالعات مشاهده‌ای دقیق، از جمله این مطالعه، می‌تواند اطلاعات مهمی را برای پزشکان و بیماران فراهم کند و منجر به سازماندهی دستورالعمل‌های دقیق‌تری در مورد استفاده از استاتین‌ها برای پیشگیری اولیه در افراد مسن شود.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید