انتشار این مقاله


آنچه مردان باید از بیماری‌های مقاربتی بدانند

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیماری‌های منتقله از راه جنسی هر ساله ده‌ها میلیون فرد در آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از این تعداد ۲۰ میلیون نفر آن‌ها تازه آلوده شده‌اند. مردان از آلودگی خود اطلاع ندارند چراکه بسیاری از مردان آلوده هيچ علائم و نشانه‌ای ندارند و این بدین […]

طبق آمار مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، بیماری‌های منتقله از راه جنسی هر ساله ده‌ها میلیون فرد در آمریکا را تحت تأثیر قرار می‌دهد که از این تعداد ۲۰ میلیون نفر آن‌ها تازه آلوده شده‌اند. مردان از آلودگی خود اطلاع ندارند چراکه بسیاری از مردان آلوده هيچ علائم و نشانه‌ای ندارند و این بدین معنا نمی‌باشد که سلامت آن‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. همه‌ی بیماری‌های منتقله از راه جنسی علائم ندارند اما زمانیکه علائم داشته باشند این علائم شامل:

  • درد یا سوزش به هنگام ادرار کردن
  • تکرر ادرار
  • درد هنگام انزال
  • ترشحات غیرطبیعی بخصوص ترشحات رنگی و بدبو از آلت تناسلی
  • زخم، برجستگی و تاول در ناحیه‌ی تناسلی

بیماری های جنسی رایج در مردان

کلامیدیا

  • علائم: شامل درد هنگام دفع ادرار، درد در قسمت پایینی شکم و ترشحات از آلت تناسلی می‌باشد.
  • شیوع: در سال ۲۰۱۵، ۴۷۸۹۸۱ نفر گزارش شده‌است که به عبارت دیگر ۳۰۵.۲نفر به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ مرد در آمریکا
  • نکته‌ی مهم: بیشتر افراد مبتلا به کلامیدیا هیچ نشانه‌ای ندارند و بدلیل اینکه بیشتر افراد هیچ علائمی را تجربه نمی‌کنند، بسیاری از آن‌ها گزارش نمی‌شود.
  • درمان: درمان کلامیدیا توسط آنتی بیوتیک می‌باشد که در طی یک هفته یا بیشتر فرد بهبود می‌یابد.

تبخال تناسلی

  • علائم: علائم آن شامل خارش و درد ، برجستگی‌های قرمز رنگ یا پر از مایع و زخم‌هایی که در نهایت ممکن است جای آن‌ها باقی بماند.
  • شیوع: حدود ۱۵ درصد از مردم ایالات متحده مبتلا به تبخال دستگاه تناسلی هستند. این بیماری بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در سراسر جهان را درگیر می‌کند.
  • به خاطر داشته باشید: ممکن است تبخال حتی اگر زخم یا علائمی نیز نداشته‌باشد، مسری باشد.
  • درمان: داروهای ضد ویروسی ، مانند آسیکلوویر و والاسیکلوویر ، می‌توانند از شیوع بیماری جلوگیری کنند. با این حال ، هیچ درمانی برای تبخال وجود ندارد.

زگیل‌های تناسلی و ویروس پاپیلومای انسانی (HPV)

  • علائم: علائم آن شامل مناطق کوچک متورم و خارش در آلت تناسلی مرد بوده همچنین زگیل به شکل گل کلم می‌باشد.
  • شیوع: حدود ۴۵ درصد مردان در ایالات متحده در حال حاضر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را دارند که بعضی اوقات می‌تواند باعث ایجاد زگیل تناسلی شود. به طور کلی این ویروس ۷۹ میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
  • به یاد داشته باشید: در حال حاضر هیچ آزمایش توصیه شده‌ای برای HPV در آقایان وجود ندارد.
  • درمان: زگیل‌های تناسلی معمولاً با دارویی که بر روی زگیل ها اعمال می‌شود ، درمان می‌شوند. با این حال ، اگر داروها مؤثر نباشند ، جراحی می‌تواند انجام شود.

گنوره( سوزاک )

  • علائم: علائم بیماری شامل سوزش در هنگام ادرار ، ترشحات سبز یا زرد رنگ و درد در بیضه‌ها می‌باشد.
  • شیوع: در سال ۲۰۱۵ ، ۳۹۵۲۱۶ مورد یا به عبارتی ۱۲۳.۹ نفر به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر در ایالات متحده وجود داشته‌است.
  • به یاد داشته‌باشید: عدم درمان عفونت سوزاک می‌تواند شانس ابتلا به HIV را در فرد افزایش دهد.
  • درمان: معمولا درمان سوزاک با رژیم دو دارویی انجام می‌شود.

‏HIV

  • علائم:علائم این بیماری شامل تب ، ضایعات پوستی، گلو درد و گره‌های لنفاوی متورم است. با پیشرفت عفونت HIV علائم بدتر می‌شود.
  • شیوع: ۱.۲ میلیون نفر در آمریکا با این ویروس آلوده شده‌اند.
  • به یاد داشته‌باشید: تصور می‌شود که HIV در مردان همجنس‌گرا به دلیل افزایش خطر انتقال عفونت از طریق رابطه جنسی مقعدی بیشتر است.
  • درمان: HIV قابل درمان نیست، اما می‌تواند توسط چندین رده‌ی مختلف از داروهایی که مانع از کپی کردن ویروس و گسترش در سلول‌های خودی می‌شود برای کنترل بیماری استفاده کرد.

تریکومونیازیس

  • علائم: علائم در مردان نادر است ، اما می‌تواند شامل خارش آلت تناسلی، ادرار دردناک و ترشحات از آلت تناسلی باشد.
  • شیوع: تقریبا ۳ میلیون نفر در آمریکا آلوده می‌باشند.
  • به خاطر داشته باشید: حدود ۲۰ درصد از افراد مبتلا به تریکومونیازیس در مدت سه ماه مجدداً آلوده می‌شوند.
  • درمان: درمان تریکومونیازیس آسان است و معمولاً با یک دوز آنتی بیوتیک درمان می‌شود.

پیشگیری

بیماری‌های منتقله از راه جنسی (STD) می‌تواند تمام مردانی را که از لحاظ جنسی فعال هستد را بدون در نظر گرفتن نژاد، سن یا گرایش جنسی درگیر کند. با این حال بسیاری از بیماری‌های منتقله از راه جنسی قابل پیشگیری هستند. عدم داشتن رابطه‌ی جنسی تنها راه‌حل قطعی برای عدم مبتلا به بیماری‌های جنسی است با این وجود با آگاهی از تغییرات بدنی و تلاش برای داشتن رابطه‌ی جنسی سالم می‌توان از ابتلا به بیماری‌ها در خود و شریک جنسی خود محافظت کرد. تلاش مداوم برای داشتن رابطه‌ی جنسی سالم و محافظت شده احتمال انتقال عفونت را کم می‌کند.

STD از طریق رابطه جنسی واژینال ، دهانی و مقعدی قابل انتقال است. تلاش برای داشتن رابطه‌ی جنسی سالم در تمام فعالیت‌های جنسی مهم است. کاندوم می‌تواند برای رابطه جنسی از طریق واژن ، دهان و مقعد استفاده شود. محافظ‌های دندانی و دهانی برای هر نوع رابطه جنسی دهانی قابل استفاده است. بسیاری از مردم بر این باورند که رابطه جنسی دهانی بدون خطر است.درحالیکه، تعداد زیادی از STD ها از جمله سفلیس، تبخال و سوزاک در طول رابطه جنسی دهانی قابل انتقال هستند.

برخی از بیماری‌های مقاربتی از طریق رابطه جنسی از طریق مقعد راحت‌تر پخش می‌شوند، این STD ها ممکن است در مردان همجنس‌گرا بیشتر دیده شود. اطلاعات شما در مورد روابط جنسی مهم نیست آنچه مهم است این است که شما باید از سلامت جنسی خود از طریق رابطه‌ی سالم و آزمایشات و غربالگری‌های متعدد محافظت کنید.

آزمایش برای بیماریهای مقاربتی

اگر در یک رابطه طولانی مدت و متقابلاً همجنسگرا نباشید آزمایشات منظم مربوط به STD ایده‌ی خوبی است. اگرچه رابطه جنسی محافظت شده در کاهش انتقال STD خوب است، اما کامل نیست. آزمایشات منظم بهترین روش برای تعیین سلامتی جنسی شماست. مهم است که از پزشک خود بخواهید که شما را از نظر بیماری‌های جنسی مورد بررسی قرار دهد. ممکن است تصور کنید که پزشک، شما را در معاینات بدنی سالانه از نظر بیماریهای STD غربالگری می‌کند اما اگر سؤال نکنید ممکن است مورد ارزیابی قرار نگیرید. حتی اگر پزشک شما را مورد ارزیابی قرار دهد، ممکن است تست‌هایی را که مدنظر شما هست را انجام ندهد چراکه برای هر STD تست غربالگری خوبی وجود ندارد. از پزشک خود در مورد هر معاینه و ارزیابی سوال کنید که هر کدام برای کدام بیماری و به چه علت انجام می‌شود.

شما باید معاینات STD را در هر معاینه درخواست کنید، اما همچنین باید هر زمان که رابطه جنسی محافظت نشده داشته‌ باشید به خصوص اگر فکر می‌کنید شریک زندگی شما ممکن است دچار بیماری‌های منتقله از راه جنسی باشد، به مراکز مربوطه مراجعه و تحت معاینات کامل قرار بگیرید. نتایج آزمایشات معمولاً در طی چند روز تا یک هفته در دسترس است. برخی ممکن است نیازمند نمونه‌ی ساده‌ی ادرار باشد اما برخی دیگر ممکن است نیازمند نمونه‌ی خون باشد. در حالی که زنان می‌توانند آزمایش پاپ اسمیر و HPV را دریافت کنند در حال حاضر برای آقایان هیچ آزمایش غربالگری برای این ویروس وجود ندارد. برخی از انواع HPV هیچ علامتی ایجاد نمی‌کنند، در حالی که برخی دیگر باعث ایجاد زگیل تناسلی می‌شوند. در صورت مشاهده هرگونه برآمدگی یا زگیل در ناحیه‌ی تناسلی با پزشک خود مشورت کنید.

برای تعیین آزمایشات STD مورد نیاز، با پزشک در مورد رابطه‌ی جنسی خود صادقانه صحبت کنید. اگر فکر می‌کنید ممکن است در معرض ابتلا به بیماری‌های مقاربتی باشید یا اگر برای غربالگری به پزشک مراجعه کردید به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین خالی از لطف نیست که به این نکته نیز اشاره کنیم که آیا تابحال رابطه‌ی جنسی از طریف مقعد را تجریه کرده‌اید یا نه. رابطه جنسی مقعد می‌تواند شما را در معرض بیماری‌های مقاربتی خاصی قرار دهد که نیاز به آزمایش ویژه دارند. به عنوان مثال، می توان از پاپ اسمیر مقعد برای آزمایش علائم سرطان‌های مقعد مرتبط با HPV استفاده کرد. در آخر اگر به رابطه جنسی دهانی ، مقعد و واژن اعتماد دارید دارید به پزشک خود اطلاع دهید. این مورد می‌تواند به پزشک شما در ارزیابی خطر ابتلا به عفونت‌های مختلف کمک کند.

عوارض بیماری‌های منتقله از راه جنسی

عوارض کم خطر در این بیماری‌ها التهاب چشم‌ها و درد در ناحیه‌ی لگن می‌باشد. دیگر عوارض تهدید کننده‌ی حیات یا عوارضی که باعث صدمه به افراد می‌شود شامل:

  • بیماری‌های قلبی
  • نازایی
  • آرتریت
  • سرطان سرویکس یا مقعد مرتبط با ویروس HPV

درمان

درمان بیماری‌های منتقله از راه جنسی باتوجه به اینکه عامل بیماری ویروسی می‌باشد یا باکتریال متفاوت می‌باشد. STDهای باکتریایی مانند سوزاک ، کلامیدیا یا سفلیس را می‌توان توسط آنتی بیوتیک درمان کرد. این آنتی‌بیوتیک‌ها ممکن است شامل مترونیدازول یا تینیدازول (درمان تریکومونیازیس) باشد. STDهای ویروسی مانند تبخال‌های تناسلی باید با داروهای ضد ویروسی درمان شوند. بعضی اوقات ، این داروها باید روزانه مصرف شوند تا فرد دوباره آلوده نشود. این روش به عنوان درمان سرکوبگر شناخته می‌شود. HPV قابل درمان نمی‌باشد اما توسط واکسیناسیون می‌توان خطر ابتلا به بیماری‌های منتقله از راه جنسی که مربوط به این ویروس می‌باشد را کاهش داد.

قرص پیشگیری كننده قبل از مواجهه (PrEP) می‌تواند در جلوگیری از ابتلا به ویروس HIV به شما کمک کند. شما می‌توانبد از این قرص در صورتیکه پزشک معتقد است در معرض خطر هستید، استفاده کنید. این قرص از دو دارو تشکیل شده‌است که اگر وارد بدن شما شود هرگونه علائم و عوارض را درمان کرده و با HIV مبارزه می‌کند. این قرص باید هر روز مصرف شود. این روش به همراه داشتن رابطه‌ی جنسی سالم و محافظت شده می‌تواند برای جلوگیری از HIV روش موفقیت‌آمیزی باشد.

بنابراین

بیماری‌های مقاربتی از آنچه فکر می‌کنید شایع‌تر است. هر وقت علائم بیماری STD را مشاهده کردید یا معتقد بودید که به این بیماری آلوده شده‌اید، مورد ارزیابی و آزمایش قرار بگیرید. برای جلوگیری از هرگونه درد و ناراحتی همراه با علائم ، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. در توصیف وقایع رابطه جنسی و علائم خود با پزشک خود صادق باشید. صحبت در مورد زندگی جنسی و یا گرفتن بیماری STD ممکن است باعث ناراحت کننده‌ای شود. اما یادگیری زود هنگام درباره STD ، انجام اقدامات پیشگیرانه و درمان سریع از تأثیرات نامطلوب بر سلامتی شما جلوگیری می‌کند و همچنین به شما این امکان را می‌دهد تا از یک زندگی جنسی سالم‌تری لذت ببرید.


سارا منیری‌نیا


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید