انتشار این مقاله


سر درد میگرنی دارید؟ قهوه ممنوع!

اگر دچار سر درد میگرن هستید، بهتر است از نوشیدن مایعات کافئین دار پرهیز کنید.

بر اساس مطالعات انجام گرفته که جزئیات آن در The American Journal of Medicine چاپ شده است، نوشیدن بیشتر از ۳ نوبت نوشیدنی کافئین‌دار در روز، باعث بروز سر درد میگرنی در بیماران مبتلا به میگرن اپیزودیک می‌شود. این نتایج حتی بعد از تغییر در مصرف روزانه‌ی الکل، استرس، خواب، فعالیت فیزیکی و قاعدگی حاصل می‌گردد. همچنین مصرف قرص‌های ضدبارداری نیز در این امر بی‌تاثیر نیست.

دکتر الیزابت موستوفسکی، سرپرست تیم تحقیقاتی از مرکز تحقیقات اپیدمیولوژی بیماری‌های قلبی، باور دارد که نوشیدن دو فنجان قهوه در بروز سر درد میگرنی تاثیر چشمگیری ندارد، ولی اگر این میزان به بیش از سه فنجان در روز برسد، احتمال بیشتری برای بروز سر درد وجود دارد.

میگرن یک اختلال اولیه‌ی سردرد است که نزدیک ۱.۰۴ میلیارد فرد بالغ را درگیر کرده و نشانگر شایع‌ترین بیماری مسبب درد است که باعث کاهش بهره‌وری افراد و هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.

برخلاف باورهای عموم که نوشیدنی کافئین دار علاوه بر تحریک سر درد میگرنی می‌تواند سایر سردرد‌ها را بهبود بخشد، شواهد پزشکی معدودی برای بررسی ارتباط احتمالی بین تغییرات در مصرف روزانه کافئین و شروع سر درد با تغییر در سبک زندگی و میزان اضطراب وجود دارد. نتایج مطالعات پیشین نشان می‌دهد که سر درد میگرنی با تغییر آب و هوا، سبک زندگی و عادات غذایی و خواب، تحریک می‌گردد.

حدود ۸۷درصد مردم آمریکا نوشیدنی کافئین دار مصرف می‌کنند که به طور میانگین روزانه ۱۹۳ میلی‌گرم کافئین وارد بدن می‌شود. از آنجایی که فاکتورهای محیطی و رفتاری صرفا روی بروز علائم میگرن اثر دارند، نقش کافئین در این میان کاملا پیچیده است؛ زیرا میزان تاثیرگذاری به دوز و فرکانس مصرف بستگی دارد. همچنین، کافئین باعث بروز حمله شده و اثر ضد درد دارند.

محققان، اطلاعات ۹۸ بیمار مبتلا به میگرن را آنالیز کردند. شرکت کنندگان، برنامه‌ی الکترونیکی مربوط به میزان مصرف نوشیدنی کافئین دار، بازه‌ی بروز سر درد و شدت آن را دو بار در روز، و به مدت شش هفته گزارش کردند. این مطالعه، مقایسه‌ای بین زمان بروز حمله‌ی میگرنی در روزی که شرکت کنندگان کافئین مصرف کرده‌اند با روزی بدون مصرف کافئین انجام داد.

اطلاعات پایه‌ای نشان می‌دهد که شرکت کنندگان به طور میانگین، پنج نوبت در ماه دچار حمله‌ی میگرنی می‌شوند که ۶۶درصد آنها روزانه دو فنجان قهوه و ۱۲ دصد آنان روزانه بیشتر از سه فنجان قهوه می‌نوشند. در طول شش ماه مطالعه که در سال ۱۷-۲۰۱۶ انجام گرفت، بیماران ۸.۴ نوبت دچار حمله میگرنی شدند و میزان مصرف نوشیدنی کافئین دار، ۷.۹ فنجان در هفته گزارش شد.

تا به امروز، مطالعات آینده‌نگر محدودی در رابطه با ریسک سر درد میگرنی بعد از مصرف نوشیدنی‌های کافئین دار انجام شده است. دکتر سوزان برتیش، از دانشگاه پزشکی هاروارد معتقد است که این مطالعه، یک مطالعه‌ی منحصر به فرد است که در مدت شش هفته، اطلاعات جامعی در مورد کافئین، سر درد میگرنی و سایر عوامل تاثیرگذار، به دست آمده است.

این یافته‌ها نشان می‌دهد که تاثیرات نوشیدنی‌های کافئین دار بر ریسک سردرد فقط برای ۳ یا چند وعده در روز مشهود بوده و بیماران مبتلا به میگرن اپیزودیک، درصورت مصرف یک یا دو فنجان قهوه در روز به سر درد میگرنی دچار نمی‌شوند. برای بررسی تاثیر احتمال کافئین در بروز علائم میگرن و ارتباط آن با میزان خواب و استرس و عوامل محیطی، مطالعات بیشتر و گسترده‌تری نیاز است.

ماریا معمارزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید