انتشار این مقاله


آیا استفاده از داروهای اسید معده باعث افزایش خطر آلرژی می‌شود؟

یک مطالعه‌ دریافته است استفاده از داروهای تجویزی برای اسید معده، مرتبط با خطر بالای ابتلا به آلرژی است.

یک مطالعه‌ی جدید دریافته است استفاده از داروهای تجویزی برای اسید معده، مرتبط با خطر بالای ابتلا به آلرژی (پس از مصرف این داروها) است.

به علت طراحی مطالعه، نتایج آن اثبات نمی‌کند که داروهای کاهنده‌ی اسید معده، از جمله مهارکننده‌های پمپ پروتون (PPI)، واقعا باعث آلرژی می‌شوند.

با این حال، نویسندگان مطالعه در مقاله‌ای در مجله‌ی Nature Communications بیان می‌کنند که یافته‌های آن‌ها بر افزایش خطر آلرژی استدلال می‌کند.

اطلاعات مطالعه از گزارش‌های بیمه‌ی سلامت به دست آمده است که تقریبا ۸.۲ میلیون نفر در Austria را تحت پوشش قرار می‌دهد. این عدد بیان‌کننده‌ی %۹۷ از جمعیت مردم Austria است.

یک تیم پژوهشی از دانشگاه علوم پزشکی Vienna (MedUni Vienna) در Austria، از داده‌های اپیدمیولوژیکی استفاده کرد تا استفاده از داروهای ضد آلرژی را پس از مصرف داروهای تجویزی کاهنده‌ی اسید معده بررسی کند.

از آن جایی که اطلاعات از ادعاهای شرکت بیمه به دست آمده بود، تیم پژوهشی شیوع واقعی آلرژی‌ها را مورد بررسی قرار نداد؛ در عوض، از الگوی داروهای تجویزی ضد آلرژی استفاده کرد.

بررسی‌ها نشان داد که به دنبال تجویز مهارکننده‌های اسید معده، میزان استفاده از داروهای تجویزی ضد آلرژی در مقایسه با سایر انواع داروها بیشتر شده است.

بر اساس یافته‌ها، به نظر می‌رسد افرادی که از داروهای اسید معده از جمله PPI ها استفاده می‌کنند، پس از آن ۲ تا ۳ برابر احتمال بیشتری برای دریافت داروهای تجویزی ضد آلرژی دارند.

اسید معده و PPI ها

پزشکان، PPI ها را برای درمان بیماری‌های متنوع مرتبط با اسید معده تجویز می‌کنند؛ از جمله بیماری رفلاکس معده به مری. این بیماری زمانی رخ می‌دهد که اسید معده به سوی مری یا مجرایی که غذا از آن عبور می‌کند، برگردد.

تخمین‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۱۵ میلیون نفر در ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، داروهای PPI را دریافت کرده‌اند.

محققان خاطر نشان می‌کنند که اسید معده برای هضم غذا حیاتی است. این اسید حاوی آنزیم‌هایی است که پروتئین‌ها را قبل از پردازش بیشتر، تجزیه می‌کنند.

هم‌چنین اسید معده، دستگاه گوارش را در برابر عفونت باکتریایی و سایر عوامل بیماری‌زا محافظت می‌کند.

کاهش تولید اسید معده می‌تواند باعث افزایش فرصت مواد آلرژی‌زا برای ورود به روده شود. چنین هجومی امکان بروز یا بدتر شدن آلرژی را در پی دارد.

PPI ها را طولانی‌تر از حد لازم مصرف نکنید

محقق اصلی، Erika Jensen-Jarolim، از موسسه‌ی تحقیقات پاتوفیزیولوژی و آلرژی MedUni Vienna هشدار می‌دهد که افراد نباید مهارکننده‌های اسید معده را طولانی‌تر از حد لازم مصرف کنند.

او اضافه می‌کند:

این داروها باعث جلوگیری از هضم پروتئین‌ها، تغییر میکروبیوم مجرای گوارشی و افزایش خطر واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

پروفسور Saad Shakir، مدیر واحد تحقیقات ایمنی دارو در بریتانیا، این مطالعه را نوعی “آزمایش فرضیه” توصیف می‌کند. او در انجام این مطالعه شرکت نداشته است.

او موافق است که PPI ها و سایر سرکوب‌کننده‌های اسید معده باعث تضعیف مکانیزمی دفاعی می‌شوند که به طور معمول از ورود مواد بسیاری به آن سوی معده جلوگیری می‌کند.

او بیان می‌کند که استفاده از نسخه‌های تجویزی به عنوان جایگزینی برای تشخیص آلرژی، تخمین معقولی بوده است.

پروفسور Shakir نتیجه می‌گیرد که این مطالعه به طور قطع به این سوال پاسخ نمی‌دهد؛ ولی این فرضیه را در مورد ارتباط بین مصرف داروهای سرکوب‌کننده‌ی اسید و بروز علائم آلرژیک تقویت می‌کند.

مهدیه نوروزی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید