انتشار این مقاله


شنیدن صدای قلب جنین در چند ماهگی ممکن است؟

شنیدن صدای قلب جنین، یک تجربه هیجان انگیز!

شنیدن صدای قلب جنین

شنیدن صدای قلب جنین برای اولین بار نقطه عطفی مهیج برای والدین به ویژه آن‌هایی که فرزند اولشان است، می‌باشد.

ضربان قلب جنین ممکن است برای اولین بار توسط سونوگرافی واژن در ۵ و نیم تا ۶ هفته پس از بارداری تشخیص داده شود و زمانی است که یک قطب جنینی، اولین علامت قابل مشاهده جنین در حال تکامل، دیده می‌شود.

اما بین ۶ و نیم تا ۷ هفته پس از حاملگی، ضربان قلب بهتر ارزیابی می‌شود و زمانی است که پزشکتان می‌تواند اولین سونوگرافی شکمی یا واژن شما را برای بررسی علائم بارداری سالم و در حال پیشرفت مناسب درخواست کند.

در اولین سونوگرافی حاملگی چه انتظاری دارید؟

بعد از آزمایش مثبت بارداری، پزشک ممکن است توصیه کند که سونوگرافی اولیه حاملگی را در حدود هفته ۷ و نیم تا ۸ بارداری انجام دهید. برخی پزشکان انجام اولین سونوگرافی را تا هفته ۱۱ الی ۱۴ حاملگی نیاز نمی‌بینند.

در صورت اضطرار و تجربه موارد زیر، پزشک ممکن است این اسکن را نهایتا در ۶ هفتگی توصیه کند.

  • بیماری قبلی داشته باشید
  • سقط جنین داشته اید
  • در گذشته برای حفظ حاملگی مشکل داشته باشید

در اولین ملاقات سونوگرافی، پزشک یا رادیولوژیست موارد زیر را بررسی می‌کنند:

  • تایید حاملگی و بررسی حاملگی ناموفق احتمالی یا حاملگی خارج رحمی
  • تایید و شنیدن صدای قلب جنین
  • اندازه گیری طول سرتا کفل جنین که می‌تواند به تعیین سن حاملگی کمک کند
  • ارزیابی حاملگی غیر طبیعی

ضربان قلب جنین

ضربان قلب کودک شما باید بین ۶ تا ۷ هفتگی بین ۹۰-۱۱۰ ضربان در دقیقه (bpm) باشد. تا هفته نهم، ضربان قلب کودک شما باید به ۱۴۰-۱۷۰ تپش در دقیقه برسد.

چه چیزی باعث می‌شود ضربان قلب جنین را نشنوید؟

ممکن است در اولین سونوگرافی نتوانید ضربان قلب کودک را بشنوید و معمولاً  بدان دلیل است که اوایل بارداری است و بدان معنا نیست که مشکلی وجود دارد.

پزشک ممکن است به شما توصیه کند که ۱ تا ۲ هفته بعد سونوگرافی دیگری ترتیب دهید.

دلایل دیگری که ممکن است ضربان قلب را نشنیده باشید عبارتند از:

  • داشتن رحم نوک دار
  • داشتن شکم بزرگ
  • قرار نداشتن در فاصله مناسب

در صورت عدم وجود ضربان قلب، پزشک معیارهای اندازه گیری جنین را بررسی می‌کند و ممکن است نگران نبودن ضربان قلب جنین در جنین با طول سرتا کفل بزرگتر از ۵ میلی متر باشد.

بعد از هفته ۶، پزشک نیز در صورت عدم وجود کیسه حاملگی نگران خواهد شد و احتمالا آزمایش خون را برای تأیید بارداری درخواست کند، یا بخواهد چند روز بعد مجددا برای سونوگرافی دیگری مراجعه کنید.

یک مطالعه در سال ۱۹۹۹ بر روی ۳۲۵ زن در انگلستان که سابقه سقط جنین داشتند گزارش کرد که اگر درهفته ۶ ضربان قلب تشخیص داده شود، ۷۸ درصد احتمال ادامه بارداری وجود دارد. اگر در ۸ هفتگی صدای قلب جنین شنیده شود، ۹۸ درصد شانس موفقیت بارداری وجود دارد، و شانس ادامه بارداری بعد از ۱۰ هفته به ۹۹.۴ درصد می‌رسد.

برای شنیدن ضربان قلب جنین چه ابزارهایی استفاده می‌شود؟

در اولین اسکن، پزشک یا رادیولوژیست از سونوگرافی خارج واژینال یا سونوگرافی شکمی دوبعدی یا سه بعدی استفاده می‌کند.

سونوگرافی ترانس واژینال در اوایل بارداری برای گرفتن تصویر واضح از جنین استفاده می‌شود. سونوگرافی سه بعدی به پزشک این امکان را می‌دهد تا از عرض، قد و ضخامت جنین و نیز اندام‌های مادر اطلاعات بهتری به دست آورد.

شنیدن صدای قلب جنین در خانه و بدون ابزار ممکن است؟

تشخیص ضربان قلب جنین با گوش انسان، اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است.

اما برخی از مادران ادعا دارند که می‌توانند ضربان قلب جنین را از طریق شکم خود بشنوند. این امر می‌تواند در یک اتاق ساکت و در اواخر سه ماهه دوم یا سوم ممکن باشد.

اگر نتوانید ضربان قلب کودک خود را در خانه بشنوید، نگران نباشید.

اگر نگران ضربان قلب کودک هستید، بهترین گزینه این است که به پزشک مراجعه کنید. آن‌ها می‌توانند یک سونوگرافی درخواست کنند تا به شما اطمینان دهند که ضربان قلب کودک شما طبیعی است.

آیا می توان از اپلیکیشن‌ها برای شنیدن ضربان قلب کودک استفاده کرد؟

امروزه صدها برنامه و دستگاه به والدینی که در انتظار به دنیا آمدن فرزندشان هستند، معرفی شده است؛ با این ادعا که می توانند ضربان قلب کودک خود را در خانه گوش دهند. اما پزشکان درخصوص استفاده از دستگاه شنیدن صدای قلب جنین در خانه هشدار می‌دهند.

کیفیت این برنامه‌ها و دستگاه‌ها بسیار متغیر بوده و ممکن است اطلاعات نادرست درمورد ضربان قلب به شما بدهند و باعث نگرانی یا وحشت غیرضروری شوند.

با پزشک خود مشورت کنید و سؤال کنید که آیا یک وسیله خانگی را توصیه می‌کنند یا خیرو آیا استفاده از آن در دوران بارداری، امن است؟

ضربان قلب در طول بارداری تغییر می‌کند

در طول دوران بارداری، قلب جنین به رشد خود ادامه می‌دهد. ضربان قلب جنین در هفته‌های اول بارداری با ۹۰ تا ۱۱۰ تپش در دقیقه شروع می‌شود. در حدود هفته های ۹ تا ۱۰، به ۱۴۰ تا ۱۷۰ ضربان در دقیقه افزایش می‌یابد و به اوج می‌رسد.

پس از آن، ضربان قلب جنین طبیعی بین ۱۱۰ تا ۱۶۰ تپش بر دقیقه در سه ماهه دوم و سوم در نظر گرفته می‌شود. در نظر داشته باشید، ضربان قلب جنین در طول بارداری و در هر سونوگرافی قبل از تولد می‌تواند متفاوت باشد.

اگر ضربان قلب جنین خیلی آهسته، خیلی سریع یا نامنظم باشد، می‌تواند نگران کننده باشد. اگر چنین باشد، احتمال آن وجود دارد که کودک دچار بیماری قلبی شود. به همین دلیل پزشک شما در هر مراجعه ضربان قلب کودک را تحت نظر دارد.

اگر پزشک شما در مورد رشد قلب جنین نگرانی دارد، ممکن است اکوکاردیوگرام جنین را برای بررسی بیشتر قلب جنین انجام دهد.

توجه نمایید که:

پزشک در هر ویزیت طی حاملگی، ضربان قلب کودک را تحت نظر دارد. ممکن است بتوانید ضربان قلب کودک را برای اولین بار حتی از اوایل هفته ۶ بشنوید ولی به طور معمول صدای قلب جنین در هفته هشتم میسر است.

اگر نگران ضربان قلب جنین هستید، با پزشک خود صحبت کنید. کادر مراقبت حاملگی می‌توانند در تمام دوران بارداری و زایمان مراقب ضربان قلب کودک باشد و شما را برای زایمان آماده کنند.

طوبی زینالی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید