انتشار این مقاله


کوستوکندریت چیست؛ علت، علائم و درمان عفونت غضروفی و دنده ای

در این مقاله به علایم، درمان و عوارض کوستوکندریت یا همان التهاب غضروفی و دنده ای پرداخته ایم.

کوستوکندریت چیست؟

کوستوکندریت، التهاب غضروف در قفسه ی سینه می باشد. این وضعیت معمولا روی غضروف هایی که به دنده های فوقانی به استخوان سینه یا جناخ سینه متصل اند و یا نواحی که به اتصال مشترک یا کوستراکندرال معروف است، رخ می دهد.

درد قفسه سینه ناشی از کوستوکندریت می تواند خفیف یا شدید باشد. در موارد خفیف ممکن است باعث شود؛ که هنگام فشار آوردن به ناحیه غضروف قفسه سینه، احساس سستی و لمس در قفسه سینه داشته باشید. در موارد شدید ممکن است؛ باعث تیرگی در اندام شما یا درد غیرقابل تحمل قفسه سینه شود که روند زندگی شما را مختل می کند و به نظر نمی رسد که از بین برود. این بیماری اغلب طی چند هفته از بین می رود، اما در برخی موارد ممکن است؛ نیاز به درمان داشته باشید.

علائم بیماری کوستوکندریت چیست؟

افراد مبتلا به کوستوکندریت اغلب در ناحیه دنده فوقانی و میانی در دو طرف استخوان سینه درد سینه را تجربه می کنند. ممکن است درد را در ناحیه ی پشت یا شکم نیز احساس کنید. همچنین اگر حرکت، کشش یا نفس عمیقی بکشید ممکن است بدتر شود.
این علائم می تواند شرایط دیگری از جمله حمله قلبی را نشان دهد. در صورت احساس درد مداوم در قفسه سینه، در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی فوری رجوع کنید.

علائم عفونت غضروفی و دنده‌ ای

علت دقیق بیماری کوستوکندریت در بیشتر افراد ناشناخته است؛ اما عواملی که باعث ایجاد آن  می شود شامل موارد زیر است:
●تروما یا آسیب به قفسه سینه، مانند ضربه ناشی از تصادف رانندگی یا سقوط
●فشار جسمی ناشی از فعالیت ها، مانند بلند کردن وزنه ی سنگین و ورزش شدید
●برخی از ویروس ها یا شرایط تنفسی مانند توبرکلوزیس و سیفلیس که می توانند باعث التهاب مفاصل شوند.
●انواع خاصی از آرتروز
●تومورها ناحیه ی مفاصل کاسترنال

چه کسانی  در معرض خطر کوستوکندریت هستند؟

التهاب غضروفی و دنده ها بیشتر در زنان و افراد بالای ۴۰ سال اتفاق می افتد. در صورتی که:
●شرکت در فعالیت های های سنگین
●انجام کار و فعالیت های سنگین
●آلرژی دارند و اغلب در معرض تحریک کننده هستند.
در صورت وجود شرایط زیر خطر ابتلا افزایش می یابد:
روماتیسم مفصلی
●اسپوندیلیت آنکیلوزان
●آرتریت واکنشی، که قبلاً به عنوان سندرم رایتر شناخته می شد.
حمل بار سنگین می تواند بر عضلات قفسه سینه فشار بیاورد. افراد جوان باید با دقت کوله پشتی و کیف های خود را حمل کنند. بزرگسالان باید با احتیاط فعالیت هایشان را انجام دهند.

علائم اضطراری بیماری کوستوکندریت چیست؟

اگر مشکل تنفسی دارید یا احساس درد شدید در قفسه سینه دارید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید. همیشه در صورت بروز درد غیر طبیعی و ناتوان کننده در قفسه سینه، به فوریت مراجعه کنید. این درد می تواند شرایط جدی مانند حمله قلبی را نشان دهد. مراقبت در اسرع وقت احتمال بروز عوارض بعدی را کاهش می دهد، به خصوص اگر یک مسئله اساسی در بروز کوستوکندریت باشد.

پزشک شما قبل از آزمایش معاینه فیزیکی انجام می دهد. همچنین آن ها ممکن است در مورد علائم و سابقه پزشکی خانواده شما سؤال کنند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک شما با معاینه قفسه ی سینه و دنده، میزان درد را ارزیابی می کند. همچنین ممکن است به دنبال علائم عفونت یا التهاب باشند.
پزشک شما ممکن است آزمایشاتی مانند اشعه ی ایکس و آزمایش خون را انجام کند تا شرایط دیگری که ممکن است؛ باعث بروز علائم شما شود، رد کند. برای اطمینان از ابتلا به بیماری عروق کرونر یا بیماری قلبی دیگر، ممکن است به یک الکتروکاردیوگرام (ECG,EKG) یا پرتونگاری از قفسه سینه انجام دهد.

درمان کوستوکندریت

کوستوکندریت از چند طریق قابل درمان است که شامل موارد زیر می باشد:

داروها

اکثر موارد التهاب غضروفی دنده ای با داروهای بدون نسخه درمان می شوند. اگر درد شما خفیف تا متوسط ​​باشد، پزشک احتمالاً داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن (Advil) یا ناپروکسن (Aleve) را تجویز می کند.
همچنین ممکن است پزشک موارد زیر را نیز تجویز کند:
● قرص های NSAIDs برای افزایش قدرت
●سایر مسکن ها مانند مسکن های نارکوتیک
●داروهای ضد اضطراب
●داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای، از جمله آمیتریپتیلین
●استروئیدهای خوراکی یا تزریق استروئید به ناحیه درگیر

تغییر سبک زندگی

پزشک ممکن است به شما بگوید در صورت شدت گرفتن التهاب و درد، سبک زندگیتان را عوض کنید. برخی از ورزش ها را از جمله دویدن و وزنه برداری تشدید کننده ی شرایط هستند. فعالیت های شدید روزانه نیز می تواند تأثیر منفی بگذارد.
پزشک شما ممکن است موارد زیر را توصیه کند:
●استراحت در رختخواب
●فیزیوتراپی
●درمان گرم یا سرد با استفاده از یک کیسه ی آب گرم و یا یخ

پزشک ممکن است از میزان درد شما برای یافتن درمان مناسب استفاده کند. پس از پایان درمان، می توانید به تدریج به فعالیت قبلی خود ادامه دهید. ورزش های کششی روزانه می تواند به کاهش درد کمک کند. پزشک شما می تواند روشی به نام تحریک عصب الکتریکی از راه پوست (TENS) انجام دهد، که از مقادیر کمی از الکتریسیته استفاده می کند تا اعصاب شما از ارسال سیگنال های درد یا درد به مغز شما متوقف شود.

عوارض کوستوکندریت چیست؟

در صورت عدم درمان درد طولانی مدت ناشی از کوسکوندریت، می تواند باعث ناتوانی شود. به طور معمول  درمان التهاب و درد باعث می شود که نهایتا التهاب غضروف و دنده ها  از بین برود. اگر شما به بیماری مزمن مزمن مبتلا هستید، هنگام ورزش یا انجام فعالیت های خاص، ممکن است درد – حتی با درمان – برگشت پذیر باشد. در این موارد ممکن است؛ شما نیاز به مراقبت طولانی مدت داشته باشید تا مطمئن شوید این التهاب در کیفیت زندگی و توانایی شرکت در فعالیت های روزانه تأثیر نمی گذارد.

دردهای مرتبط با التهاب غضروفی و دنده ای می تواند موارد دیگری را نشان دهد. دردهای قفسه سینه معمولاً ممکن است به این معنا باشد که شما عارضه قلبی دارید، بنابراین هنگام احساس درد در قفسه سینه، فوراً به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که دچار حمله قلبی نشده اید. همچنین ممکن است نشان دهنده ی ذات الریه باشد.

درد قفسه سینه همراه با التهاب  علامت شایع فیبرومیالژیا است. در فیبرومیالژیا ممکن است موارد زیر ممکن است در قفسه سینه خود احساس کنید:
●درد در تمام بدن
●خستگی و عدم توانایی در استراحت به دلیل درد
●در تمرکز یا تمرکز مشکل دارید
●احساس افسردگی
●سردردها
اگر درد سینه را در کنار این علائم تجربه می کنید، درمورد آزمایش فیبرومیالژیا با پزشک خود مشورت کنید. درک این شرایط می تواند به شما در رفع علائم کمک کند و اطمینان حاصل کند که زندگی روزمره شما را مختل نمی کند.

چشم انداز بلند مدت به کوستوکوندریت چیست؟

این شرایط معمولاً پایدار نیست. در بسیاری موارد التهاب از بین می رود. موارد خفیف عفونت ممکن است بعد از چند روز ناپدید شود. موارد مزمن می تواند برای هفته ها یا بیشتر ادامه یابد، اما در بیشتر موارد بیشتر از یک سال طول نمی کشد.

برای کاهش احتمال بروز عفونت غضروفی و دنده ای  مداوم و مزمن، بارهای سنگین را به درستی حمل کرده و بلند کنید. تمرین های کم فشار یا کار سبک را  انجام دهید. اگر هنگام انجام هر یک از این فعالیت ها، درد قفسه سینه را تجربه کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

سنا محمد علیزاده رامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید