انتشار این مقاله


حقایق پشت پرده سازگاری ویروس کرونا با سیستم ایمنی خفاش!

در این مقاله به خانواده ویروس کرونا و عملکرد آن در سیستم ایمنی خفاش و انسان خواهیم پرداخت.

سازگاری ویروس و خفاش ؟!

تیم تحقیقاتی دانشگاه (Saskatchewan (USask کشف کرده است که چگونه خفاش ها بدون ابتلا به بیماری حاد تنفسی (MERS) می توانند ناقل آن باشند.

تحقیقاتی که می تواند چگونگی انتقال ویروس کرونا به انسان ها و حیوانات دیگر را روشن نماید.

خفاش قهوه ای

تصور می شود، ویروس کرونا همانند مرس باعث ایجاد سندروم حاد تنفسی می شود؛ که اخیرا ویروس SARS-CoV-2 که باعث کووید۱۹ می شود؛ منشا آن خفاش ها می باشد. در حالی که این ویروس ها می توانند باعث ایجاد بیماری جدی و اغلب کشنده در افراد شوند؛ به دلایلی که قبلاً به طور دقیق مشخص نشده بود، خفاش ها بی ضرر به نظر می رسند.

خفاش ها ناقل هایی هستند که خودشان به ویروس مبتلا نمی شوند و ما می خواهیم بدانیم که چرا ویروس مرس سیستم ایمنی خفاش ها را خاموش نمی کند؟!

ویکرام میرا میکروب شناس دانشگاه USask

در تحقیقات اخیری که در گزارش های علمی منتشر شده است؛ این تیم برای اولین بار نشان داده است که سلول های یک خفاش قهوه ای که از حشرات تغذیه می کند، به دلیل سازگاری های مهم خفاش ها و ویروس ها با یکدیگر، خفاش می تواند با ویروس مرس رابطه ای برای مثال از نوع هم زیستی داشته باشد.

مقاله مرتبط: هرآنچه باید در باره ی کرونا ویروس بدانیم

عملکرد ویروس در خفاش و انسان

این ویروس برخلاف میزبان دیگرش (انسان) که باعث مرگ سلولی می شد؛ در خفاش باعث مرگ سلولی نمی شود. به اصطلاح وارد یک رابطه ی طولانی مدت با میزبان خویش می شود که بدلیل سیستم ایمنی منحصر به فرد و قوی خفاش، از آسیب ویروس مصون می ماند. تصور می کنند مکانیسم عمل سارس و کوید۱۹ به یک شکل است.

نتیجه تیم تحقیقات نشان می دهد؛ استرس روی خفاش ها، محیط های مرطوب و ازبین رفتن زیستگاه ها باعث ریزش کرونا ویروس روی گونه های دیگر می شود.

میرا

همچنین وی گفت: وقتی سیستم ایمنی خفاش استرس را تجربه  می کند؛ ویروس تعادل سیستم ایمنی را به هم می زند و سبب تکثیر آن می شود.

این تحقیق در سازمان واکسن و بیماری های عفونی VIDO-InterVac که مرکز بین المللی واکسن یکی از بزرگترین مرکز تحقیقاتی سطح ۳ جهان بود؛ توسط تیمی از محققان دانشکده دامپزشکی غرب VIDO-InterVac انجام شد.

تحقیقات نشان می دهد؛ کرونا ویروس به راحتی به سلول نفوذ کرده و سازگاری پیدا می کند. این درحالی است که هنوز قادر به فهم دقیق مکانیسم آن نشده ایم. این نشان دهنده ی این است که گونه های این ویروس دایما در حال تغییر است.

Darryl Falzarano رهبری گروه مطالعاتی روی خفاش ها را بر عهد داشت؛ که اولین درمان بالقوه را برای مرس- کووید را تهیه کردند همچنین VIDO-InterVac را برای تهیه واکسن کووید-۱۹ رهبری می کند.

آمار ابتلا به ویروس

تاکنون سارس- کووید۱۹ بیش از۳/۵ میلیون نفر را مبتلا کرده و ۷ درصد از مبتلایان مرده اند. در مقابل آن ویروس مرس در سال ۲۰۱۲ تنها ۲۵۰۰ نفر را آلوده کرده و از هر سه نفر یک نفر از آن ها جانش را از دست می داد. هیچ واکسن مشابهی برای مرس و سارس- کووید۱۹ وجود ندارد. بررسی ها نشان می دهد شترها میزبان واسطه ی ویروس مرس- کووید هستند این درحالی است که خفاش ها میزبان اجدادی این ویروس ها هستند!

سازگاری ویروس

کرونا ویروس ها به سرعت با گونه هایی که آلوده می شوند سازگار می شوند، اما در مورد فعل و انفعالات مولکولی این ویروس ها با میزبان خفاش طبیعی آن ها اطلاعات کمی وجود دارد. یک مطالعه به رهبری ایالات متحده در سال ۲۰۱۷ انجام شد که نشان می دهد؛ کرونا ویروس ها در بدن خفاش ها به مدت ۴ ماه به خواب زمستانی می روند.

میرا

بعد از ورود ویروس چه اتفاقی می افتد؟

سازگاری ویروس با خفاش

هنگامی که خفاش ها در معرض ویروس کرونا قرار می گیرند تولید پروتئین های التهابی که علائم بیماری هستند نمی کنند؛ اما یک پاسخ آنتی ویروسی می دهند که سبب حفظ آن ها در برابر ویروس می شود. این عملکرد در انسان ها خاموش می باشد. ویروس مرس نیز طی جهشی با خفاش سازگاری پیدا می کند. این سازگاری ها باعث می شود ویروس طولانی مدت در بدن خفاش زندگی کند. تا زمانی که شرایط تغییر نکند و یا خفاش متحمل استرس نشود؛ این تعادل ظریف همزیستی بین خفاش و ویروس از بین نمی رود.

مرحله ی بعدی تحقیقات برای درک چگونگی سازگاری مرس با خفاش ها در برابر عفونت و التهاب و تکثیر آن ها در شتر( درانگشتان و پاهای شتر) و سلول های انسانی صورت گرفت.

میرا گفت این تحقیقات برای اپیدمی جهانی بعدی  که ممکن است دوباره خفاش ناقل آن باشد ضروری و حیاتی می باشد.

محققان برجسته در این مقاله دانشجویان دکترا Misra – Arinjay Banerjee و Sonu Subudhi بودند که هم اکنون به ترتیب در دانشگاه مک مستر و بیمارستان عمومی ماساچوست هستند. سایر اعضای تیم شامل محققان نورن راپین و ژوکلین لو و همچنین دانشجوی دوره تابستان ریچا جین بودند.

سنا محمد علیزاده رامی