انتشار این مقاله


قرص باکلوفن چیست؛ آشنایی با موارد مصرف و عوارض دارو

باکلوفن برای درمان اسپاسم های عضلانی ناشی از بیماری(مانند مولتیپل اسکلروزیس، آسیب های نخاعی و…) استفاده می‌شود. این دارو با مکانیسم شل شدن عضلات کار می‌کند. نحوه استفاده از باکلوفن این دارو را باتوجه به دستور پزشک به صورت خوراکی با غذا یا بدون غذا، به طور معمول ۳ بار در روز مصرف کنید. جهت […]

باکلوفن برای درمان اسپاسم های عضلانی ناشی از بیماری(مانند مولتیپل اسکلروزیس، آسیب های نخاعی و…) استفاده می‌شود. این دارو با مکانیسم شل شدن عضلات کار می‌کند.

نحوه استفاده از باکلوفن

این دارو را باتوجه به دستور پزشک به صورت خوراکی با غذا یا بدون غذا، به طور معمول ۳ بار در روز مصرف کنید. جهت کاهش خطر بروز عوارض جانبی، پزشک ممکن است پیشنهاد دهد که این دارو را با دوز کم شروع کنید و به تدریج دوز خود را افزایش دهید.

اگر از فرم مایع این دارو استفاده می‌کنید، دوز را با استفاده از دستگاه یا قاشق مخصوص اندازه‌گیری به دقت اندازه بگیرید. از قاشق های خانگی برای اندازه‌گیری دوز استفاده نکنید زیرا ممکن است دوز مناسب را نتوانید اندازه‌گیری کنید.

دوز مصرفی بیمار بر اساس شرایط پزشکی و پاسخ وی به درمان است. دوز مصرفی خود را بدون مشورت با پزشک تغییر ندهید.

داروی خود را به طور مرتب مصرف کنید تا بیش‌ترین سود را از آن ببرید. جهت جلوگیری از فراموش کردن مصرف باکلوفن، هر روز آن را در همان ساعت مصرف کنید.

بدون مشورت با پزشک مصرف این دارو را قطع نکنید. با قطع ناگهانی این دارو، برخی شرایط بیماری ممکن است بدتر شود. اگر ناگهان استفاده از این دارو را متوقف کنید، ممکن است علائم ترک (مانند توهم و تشنج) نیز بروز پیدا کنند. برای کمک به جلوگیری از این عوارض، پزشک ممکن است دوز بیمار را به آرامی‌کاهش دهد. در صورت استفاده از باکلوفن به مدت طولانی یا در دوزهای بالا، احتمال بروز این عوارض بیش‌تر است. در صورت قطع مصرف، فوراً این مسئله را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

عوارض جانبی

خواب آلودگی، سرگیجه، ضعف، خستگی، سردرد، مشکل خواب، حالت تهوع، افزایش ادرار یا یبوست ممکن است رخ دهد. در صورت تداوم یا بدتر شدن هر یک از این عوارض، سریعاً با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید.

به یاد داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او تشخیص داده است که سودی که شما از مصرف این دارو خواهید برد بیش از خطر عوارض جانبی است. بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می‌کنند عوارض جانبی جدی را تجربه نمی‌کنند.

در صورت بروز عوارض جانبی جدی، از جمله: تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند گیجی، افسردگی، توهم)، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید.

واکنش آلرژیک جدی به این دارو بسیار نادر است. با این حال، در صورت مشاهده علائم واکنش آلرژیک جدی، از جمله: بثورات پوستی، خارش یا تورم (به خصوص در نواحی صورت، زبان، گلو)، سرگیجه شدید، مشکل تنفسی، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی ذکر شده در بالا، لیست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیستند. در صورت مشاهده هرگونه عارضه‌ای که در بالا ذکر نشده، با پزشک یا داروساز خود تماس بگیرید.

احتیاطات مصرف باکلوفن

قبل از مصرف باکلوفن، در صورت حساسیت به باکلوفن یا سایر آلرژی ها، پزشک یا داروساز خود را مطلع سازید. این فرآورده ممکن است حاوی مواد غیرفعالی باشد که می‌تواند باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات شود. برای اطلاعات بیش‌تر با داروساز خود صحبت کنید.

قبل از استفاده از این دارو، سابقه پزشکی خود را با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید، خصوصاً در صورت وجود: بیماری کلیوی، اختلالات روحی یا خلقی (مانند اسکیزوفرنی)، اختلالات مغزی (مانند تشنج یا سکته مغزی).

این دارو ممکن است شما را گیج یا خواب آلوده کند. الکل یا ماری جوانا (شاهدانه) نیز می‌تواند باعث سرگیجه یا خواب آلودگی شما شود. هنگام مصرف ای دارو، از انجام کارهایی که نیاز به هوشیاری کامل دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات، خودداری کنید.

از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید. در صورت مصرف از ماری جوانا (شاهدانه) با پزشک خود صحبت کنید.

قبل از انجام جراحی، لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) تهیه کنید و به پزشک یا دندانپزشک خود ارائه دهید.

افراد مسن ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو، به ویژه خواب آلودگی و تغییرات ذهنی یا خلقی (مانند گیجی) حساسیت بیش‌تری نشان دهند.

در دوران بارداری، این دارو باید فقط در شرایطی که جایگزینی ندارد، مورد استفاده قرار گیرد. خطرات و فواید مصرف دارو را با پزشک خود در میان بگذارید.

نوزادانی که از مادرانی که در دوران بارداری خود باکلوفن مصرف کرده‌اند متولد می‌شوند، به ندرت ممکن است علائم ترک مانند لرزش یا تشنج داشته باشند. اگر هرکدام از این علائم را در نوزاد خود مشاهده کردید، بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.

باکلوفن قابلیت ورود به شیر مادر را دارد. قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

تداخلات

تداخلات دارویی ممکن است نحوه عملکرد داروهای مصرفی شما را تغییر دهند یا خطر ابتلا به عوارض جانبی را افزایش دهد. این مطلب شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نم‌ باشد.

لیستی از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک و داروساز خود در میان بگذارید. بدون تأیید پزشک خود، دوز دارویی را شروع، متوقف یا تغییر ندهید.

اگر از فرآورده های دیگری که باعث خواب آلودگی می‌شوند مانند اپیوئیدها یا ضد سرفه (مانند کدئین، هیدروکدون)، الکل، ماری جوانا (شاهدانه)، داروهای خواب‌آور یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم)، با پزشک یا داروساز خود در میان بگذارید. سایر داروهای شل کننده عضلات (مانند کاریسوپرودول، سیکلوبنزاپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین).

برچسب روی تمام داروهای خود را به طور کامل مطالعه کنید (مانند آلرژی یا داروهای ضدسرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی شوند. از داروساز خود نحوه استفاده مطمئن داروها را سوال کنید.

اوردوز و مصرف بیش از حد باکلوفن

اگر بیماری مصرف بیش از حد باکلوفن داشته و علائم جدی مانند از دست دادن هوشیاری یا مشکل تنفسی دارد، با شماره ۱۱۵ تماس بگیرید. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل: استفراغ، خواب آلودگی شدید، تنفس آرام و کم عمق و یا تشنج باشد.

توجه

این دارو را شخص دیگری نباید مصرف کند.

این دارو فقط برای شرایط بیماری فعلی شما تجویز شده است و برای سایر بیماری های خود بعدها نباید استفاده کنید، مگر اینکه پزشک این کار را پیشنهاد دهد. همچنین در این صورت ممکن است داروی متفاوت و دیگری لازم باشد.

در صورتی که دوزی فراموش شود:

اگر مصرف یک دوز را فراموش کردید، به محض یادآوری، آن را مصرف کنید. اگر نزدیک زمان دوز بعدی است، از مصرف دوز فراموش شده صرف نظر کنید و دوز بعدی را در زمان معین خود مصرف کنید. دوز را برای جبران دوز فراموش شده، دو برابر نکنید.

شرایط نگهداری باکلوفن

فرم قرص این دارو را در دمای اتاق و دور از نور و رطوبت نگهداری کنید. باکلوفن را هرگز در حمام یا دستشویی نگهداری نکنید. فرم مایع این دارو را در یخچال و در محفظه محکم بسته شده و دور از نور نگهداری کنید. همه داروها را از کودکان و حیوانات خانگی دور نگه دارید.

داروها را در توالت یا فاضلاب دور نریزید، مگر اینکه به شما اینگونه گفته شده باشد. به درستی این محصول را در زمان انقضا یا زمانی که دیگر نیازی به آن ندارید دور بریزید. با داروساز یا شرکت دفع زباله محلی خود مشورت کنید.

سرور جعفرگندمی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید