انتشار این مقاله


پولیپ دهانه رحم چگونه درمان می شود؟

پولیپ های دهانه رحم ساختارهای شکننده ای هستند که از ساقه های ریشه دار در سطح دهانه رحم یا داخل کانال دهانه رحم رشد می کنند.

علائم پولیپ دهانه رحم

علل

تشخیص

درمان ها

بهبودی و پیشگیری

پولیپ های دهانه رحم چیست؟

این پولیپ ها تومورهای کوچک و کشیده ای هستند که در دهانه رحم رشد می کنند. دهانه رحم کانال باریکی در پایین رحم است که به واژن گسترش می یابد. دهانه رحم، حفره رحم و قسمت فوقانی واژن را به هم متصل می کند. که به عنوان مجرای عبور اسپرم برای بارور کردن تخمک عمل می کند، و ممکن است منجر به بارداری شود. درحین زایمان، دهانه رحم منقبض و گشاد شده که اجازه می دهد تا کودک از کانال تولد عبور کند.

پولیپ ها ساختارهای شکننده ای هستند که از ساقه های ریشه دار در سطح دهانه رحم یا داخل کانال دهانه رحم رشد می کنند. معمولاً فرد یک پولیپ ها داشته و یا حداکثر دو یا سه ها هستند.

طبق گفته دانشگاه هاروارد، این موارد بیشتر در زنان ۴۰ تا ۵۰ ساله است که بیش از یک فرزند داشته اند. پولیپ تقریباً هرگز در زنان جوان قبل از شروع قاعدگی اتفاق نمی افتد. پولیپ ها در دوران بارداری نیز شایع هستند. که ممکن است به دلیل افزایش هورمون استروژن رخ دهد.

پولیپ های دهانه رحم معمولاً خوش خیم هستند، یا سرطانی نیستند و سرطان دهانه رحم به ندرت از آن ها ناشی می شود. بیشتر سرطان های دهانه رحم به دلیل ویروس پاپیلومای انسانی می باشد که دلیل زگیل های تناسلی نیز هستند.

علائم پولیپ دهانه رحم

این پولیپ ها ممکن است علائم قابل توجهی ایجاد نکنند. با این حال، اگر ترشحات واژن با مخاط سفید یا زرد، یا پریود ها غیرطبیعی و دردناک بودد، فوراً به متخصص زنان مراجعه شود.

در صورت لکه بینی یا خونریزی واژن در موارد ذیل باید به اطلاع پزشک رساند:

بعد از رابطه جنسی

بین پریود ها

بعد از دوش گرفتن

بعد از یائسگی

برخی از این علائم همچنین می تواند نشانه هایی از سرطان باشد. در موارد نادر، پولیپ ها مرحله اولیه سرطان دهانه رحم را نشان می دهند. حذف آنها به کاهش این خطر کمک می کند.

از پزشک خود بپرسید که چند مرتبه باید معاینات منظم لگن و آزمایش پاپ را انجام دهید. توصیه ها بسته به سن و سابقه بیماری متفاوت است.

چرا پولیپ رخ می دهد

کاملاً مشخص نیست که چرا این نوع پولیپ ها رخ می دهد. شکل گیری آنها ممکن است به موارد زیر مرتبط باشد:

افزایش سطح استروژن که هورمون جنسی زنانه است

التهاب مزمن دهانه رحم، واژن یا رحم

عروق مسدود شده

سطح استروژن بالا

سطح استروژن به طور طبیعی در طول زندگی یک زن در نوسان است. میزان استروژن در طول سال های باروری، در هر بارداری و ماه های منتهی به یائسگی بیشترین خواهد بود.

مواد شیمیایی ساخته دست بشر که از استروژن تقلید می کنند در محیط وجود دارند. به عنوان مثال، گزانو استروژن ها در گوشت ها و محصولات لبنی تولید شده در بازار وجود دارند. استروژن های شیمیایی همچنین می توانند در غذایی که در ظروف پلاستیکی یا پلاستیکی فوم گرم می شود، آزاد شوند. حتی برخی از خوشبو کننده های هوا حاوی فتالات هستند که از دیگر مواد شیمیایی استروژن مانند هستند.

التهاب

دهانه رحم ملتهب قرمز، تحریک شده یا فرسایش دیده می شود. برخی از دلایل شناخته شده التهاب دهانه رحم عبارتند از:

عفونت باکتریایی، که همچنین می تواند زگیل ایجاد کند

 عفونت HPV

تبخال

عفونت های مخمری

بارداری

سقط جنین

تغییرات هورمونی

چگونه پولیپ های دهانه رحم تشخیص داده می شوند

مشاهده پولیپ ها در طی معاینه معمول لگن برای پزشک آسان است. پزشک رویش های صاف و انگشت انگشتی را در دهانه رحم مشاهده می کند که به رنگ قرمز یا بنفش دیده می شوند. دو نوع پولیپ دهانه رحم وجود دارد: خارج رحمی و غدد درون رحمی

پولیپ های خارج رحمی از لایه سطحی خارجی سلول های دهانه رحم بوجود می آیند. پولیپ های درون رحمی از غدد دهانه رحم بوجود می آیند و آن ها شایع ترین نوع پولیپ دهانه رحم هستند. زنان یائسه بیشتر دچار پولیپ خارج رحمی می شوند و زنان قبل از یائسگی بیشتر پولیپ های درون رحمی دارند.

نمونه برداری یا نمونه های بافتی از پولیپ ها گرفته شده و برای آزمایش به آزمایشگاه ارسال می شود. نتایج معمولاً سلول های پولیپ خوش خیم را نشان می دهد. در موارد نادر، سلول های غیرطبیعی یا الگوهای رشد پیش سرطانی معروف به تغییرات نئوپلاستیک ممکن است وجود داشته باشد.

درمان پولیپ دهانه رحم

گاهی اوقات، پولیپ های دهانه رحم به تنهایی از گردن رحم جدا می شوند. این می تواند در حالی که یک زن قاعدگی دارد یا در حین رابطه جنسی، رخ دهد.

پزشکان به طور معمول پولیپ های گردنی را از بین نمی برند، مگر اینکه باعث علائم شوند. برداشتن پولیپ های گردنی یک روش ساده است که پزشک می تواند در مطب آن را انجام دهد. هیچ دارویی برای درد لازم نیست. روش های از بین بردن پولیپ های دهانه ی رحم شامل موارد زیر است:

    چرخاندن پولیپ در پایه

    بستن نخ جراحی در اطراف پایه پولیپ و برش دادن آن

    با استفاده از پنس حلقه ای برای از بین بردن پولیپ

روش های از بین بردن پایه پولیپ شامل موارد زیر است:

    نیتروژن مایع

    فرسایش الکتروکوتر، که شامل استفاده از یک سوزن گرم شده با برق است

    جراحی لیزر

ممکن است در حین برداشتن یک درد مختصر و خفیف و گرفتگی های خفیف تا متوسط ​​برای چند ساعت بعد احساس شود. لکه بینی خون از واژن ممکن است به مدت یک یا دو روز پس از برداشتن ایجاد شود.

در برخی موارد، پولیپ ها یا ساقه های پولیپ بسیار بزرگ هستند و نمی توانند در مطب پزشک از بین بروند. در این صورت، ممکن است لازم باشد برای برداشتن پولیپ دهانه رحم در بیمارستان یا جراحی در بیمارستان یا مرکز جراحی اقدام شود.

چشم انداز افراد مبتلا به پولیپ دهانه رحم بسیار عالی است. به محض اینکه پزشک آنها را برداشته، معمولاً دوباره رشد نمی کنند.

بهبودی و پیشگیری

برداشتن پولیپ یک روش ساده، ایمن و غیرتهاجمی است. با این حال، اگر تا به حال پولیپ داشته اید، در معرض خطر افزایش مجدد آنها قرار دارید. انجام معاینات منظم لگن به شما در یافتن هرگونه رشد، در اوایل رشد کمک می کند.

از آنجا که برخی از عفونت ها به پولیپ های دهانه رحم مرتبط هستند، چند مرحله ساده ممکن است به شما در کاهش خطر کمک کند. لباس زیر نخی بپوشید که گردش خون مناسب را فراهم کند. این از گرما و رطوبت اضافی، که محیط مناسبی برای عفونت است جلوگیری می کند. همچنین در حین رابطه از کاندوم استفاده کنید.

حتما معاینات منظم لگن و تست پاپ را انجام دهید. تعداد دفعات انجام آزمایش پاپ به سابقه سلامت و سن شما بستگی دارد. پزشک می تواند مدت زمانی را که معمولاً از سه تا پنج سال برای زنانی که سابقه نتایج غیرطبیعی پاپ نداشته اند، توصیه کند.

نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید