انتشار این مقاله


خداحافظی با پوسیدگی دندان با فیشورسیلانت تراپی

اگر نگران سلامت خود هستید یا می‌خواهید برای سلامت دندان کودک خود، فکری بکنید، فیشورسیلانت تراپی، یکی از بهترین پیشنهادها برای شما است. این روش، یکی از فرایندهای درمانی پیشگیرانه و مؤثر است که به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند و برای همه افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در این […]

اگر نگران سلامت خود هستید یا می‌خواهید برای سلامت دندان کودک خود، فکری بکنید، فیشورسیلانت تراپی، یکی از بهترین پیشنهادها برای شما است. این روش، یکی از فرایندهای درمانی پیشگیرانه و مؤثر است که به حفظ سلامت دندان‌ها کمک می‌کند و برای همه افراد به ویژه کودکان و نوجوانان، اهمیت زیادی دارد؛ زیرا در این گروه سنی، معمولاً دندان‌های آسیاب جدید رشد کرده‌اند. در این مقاله به‌طور کامل این روش درمان را به شما توضیح می‌دهیم.

فیشورسیلانت تراپی

فیشورسیلانت تراپی چیست؟

فیشورسیلانت تراپی، روشی بسیار ساده است که با کمک یک مایع پوشاننده (سیلانت)، تمام شیارها و ترک‌های موجود روی دندان شما پوشیده می‌شود. این مایع، در اغلب موارد از جنس رزین کامپوزیت است و رنگی شبیه به دندان شما دارد. در تمام فرایند اجرای آن، هیچگونه دردی را احساس نمی‌کنید.

پس از به‌کار بردن مایع رزین کامپوزیت، از نور آبی برای سخت کردن آن استفاده می‌کنند. با این کار، تمام شکاف‌های موجود در دندان، بسته شده و جلوی رشد باکتری‌ها و پلاک‌ها در آنها گرفته می‌شود.

خوب است اشاره کنیم که فیشورسیلانت تراپی، بیشتر برای دندان‌های آسیاب مناسب است؛ چون این دندان‌ها، شکاف‌های عمیق‌تر و پهن‌تری دارند که ممکن است با مسواک زدن تمیز نشوند. اما این روش را می‌توان برای دندان‌های جلو هم انجام داد، اگر شکاف‌های آن‌ها به اندازه کافی عمیق باشند. البته، دندان‌پزشک باید تشخیص دهد که کدام دندان‌ها نیاز به فیشورسیلانت دارند.

مزایای فیشور سیلانت تراپی

از جمله فواید این روش، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        از پوسیدگی دندان‌ کودکان جلوگیری می‌کند: با پر کردن شکاف‌های دندان، فضای مناسب برای نفوذ مواد غذایی، باکتری‌ها و پلاک‌ها به داخل دندان از بین می‌رود. این امر باعث کاهش خطر ابتلا به پوسیدگی و حفرات دندان می‌شود.

·        تمیز کردن دندان‌ها را آسان‌تر می‌کند: با صاف شدن سطح دندان، عمل مسواک زدن و خارج کردن غذا از بین دندان‌ها راحت‌تر می‌شود. همچنین، خطر گیر کردن غذا در شکاف‌های دندان کمتر می‌شود.

·        از درمان‌های ناراحت‌کننده جلوگیری می‌کند: با استفاده از فیشور سیلانت تراپی، ممکن است بتوانید از درمان‌های ترميمي چون پروتز، پل، ايمپلنت و غیره پیشگیري كنيد.

·        ظاهر دندان شما را تغییر نمی‌دهد: فيشورسيلنت، همرنگ دندان است و از روي دندان قابل رويت نيست؛ بنابراين، زیبایی دهان و دندان شما را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد.

فیشورسیلانت دندان کودکان

مراحل انجام فیشورسیلانت تراپی

به طور کلی، مراحل انجام فیشورسیلانت تراپی به شرح زیر است:

· تمیز کردن دندان: در ابتدا، دندانی که قرار است سیلانت روی آن اعمال شود، به طور کامل تمیز می‌شود. این کار معمولاً با استفاده از برس دندان و خمیر دندان انجام می‌شود.

· خشک کردن دندان: پس از تمیز کردن، دندان باید خشک شود. برای این کار، معمولاً از یک برگه خشک‌کننده استفاده می‌شود که دور دندان قرار می‌گیرد تا رطوبت را از آن دور کند.

· قرار دادن ماده اسیدی: برای اینکه سیلانت بهتر به سطح دندان بچسبد، یک ماده اسیدی بر روی سطح دندان اعمال می‌شود. این ماده سطح دندان را کمی زبر می‌کند تا سیلانت بتواند بهتر بچسبد.

· شستشو و خشک کردن دندان: پس از قرار دادن ماده اسیدی، دندان دوباره شسته و خشک می‌شود.

· اعمال سیلانت: در این مرحله، سیلانت به شکاف‌ها و فیشور دندان اعمال می‌شود. سیلانت یک ماده نیمه شفاف است که با چسبیدن به سطح دندان، یک سد محافظ ایجاد می‌کند.

· سخت کردن سیلانت: در نهایت، سیلانت با استفاده از یک نور خاص سخت می‌شود. این مرحله به سیلانت کمک می‌کند تا به سطح دندان بچسبد و یک محافظ قوی در برابر پوسیدگی دندان ایجاد کند.

بهترین زمان برای انجام فیشورسیلانت تراپی

بهترین زمان برای انجام فیشورسیلانت تراپی معمولاً در مرحله اولیه ظهور دندان‌های دائمی است. این روش معمولاً در دوران کودکی و نوجوانی (معمولاً بین ۶ تا ۱۴ سالگی) انجام می‌شود، زمانی که دندان‌ها به تازگی در دهان ظاهر شده و هنوز پوسیدگی ندارند و دندان درد در کودک هنوز اتفاق نیوفتاده است. با اعمال فیشورسیلانت، شکاف‌ها و خراش‌های روی سطح دندان‌ها پوشانده می‌شود و به عنوان یک لایه محافظ در برابر پوسیدگی عمل می‌کند.

نحوه مراقبت از سیلانت دندان چگونه است؟

مراقبت از سیلانت، برای افزایش عمر دندان‌ها اهمیت زیادی دارد؛ در زیر توصیه‌هایی برای مراقبت از سیلانت دندان را مشاهده می‌کنید:

·       به بهداشت دهان و دندان‌های خود توجه کنید: برای جلوگیری از تجمع میکروب روی سیلانت، دندان‌های خود را به طور منظم و با استفاده از مسواک تمیز کنید.

·       از مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانند به سیلانت آسیب بزنند، پرهیز کنید: مصرف غذاها و نوشیدنی‌هایی مانند قند، شکر، نوشابه‌های گازدار و آب‌های میوه‌ای اسیدی (مانند نارنگی و لیمو) می‌تواند باعث آسیب به سیلانت شود. به جای آن‌ها، از غذاها و نوشیدنی‌های سالم و غنی از عناصر مغذی استفاده کنید.

·       اجتناب از عادات مضر: از عاداتی مانند بریدن قلم‌چوب، باز کردن درب نوشابه، شکاندن پسته یا گردو، یا باز کردن بسته‌بندی‌ها با دندان‌های خود اجتناب کنید. این اقدامات می‌تواند به سیلانت آسیب برسانند و عمر آن را کاهش دهند.

·       مراجعه به دندانپزشک: برنامه‌ریزی کنید که به طور منظم (حداقل هر شش ماه یکبار) به دندانپزشک مراجعه کنید. دندانپزشک می‌تواند سیلانت را بررسی کند و در صورت لزوم آن را ترمیم نماید.

فیشورسیلانت تراپی

عوارض فیشورسیلانت تراپی

برخی از عوارض فیشورسیلانت به شرح زیر است:

·       حساسیت پوستی: ممکن است در برخی افراد حساسیت پوستی ناشی از فیشورسیلانت ایجاد شود. این علائم شامل خارش، قرمزی و تورم در ناحیه اطراف دهان و صورت هستند.

·       تحریک لثه: استفاده از فیشورسیلانت ممکن است در برخی افراد باعث تحریک و التهاب لثه شود. این موضوع می‌تواند باعث ایجاد تورم، خونریزی و درد در لثه‌ها شود.

·       آلرژی سیستمیک: در موارد نادر، ممکن است عوارض آلرژیک سیستمیک از جمله تنگی نفس، سرفه و سختی در تنفس بعد از استفاده از فیشورسیلانت رخ دهد.

جمع‌بندی

نکته‌ای که در پایان باید به آن اشاره کنیم این است که قبل از هر اقدامی برای درمان پوسیدگی دندان یا جلوگیری از آسیب به بافت دندان، باید حتماً به یک دندانپزشک کودکان متخصص مراجعه کنید. معمولاً دندان‌پزشکان با معاینه دندان شما تشخیص می‌دهند که چه روش درمانی برای شما مناسب است؛ برای مثال، فیشورسیلانت تراپی، یکی از بهترین روش‌ها برای جلوگیری از آسیب بیشتر به دندان‌ها در تمام گروه‌های سنی، به‌خصوص کودکان محسوب می‌شود؛ با این حال، ممکن است، پزشک متخصص برای شما، روش درمانی دیگری را توصیه کند. دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک اطفال میتواند به شما در این زمینه کمک کند.

Avatar