انتشار این مقاله


هزینه تمام شده طراحی و ساخت اندام مصنوعی

امروزه پیشرفت‌های چشمگیر در علم و فناوری به ویژه در زمینه پزشکی، منجر به ایجاد امکانات و ابزارهایی شده است که زندگی انسان‌ها را بهبود می‌بخشند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا موانع را پشت سر بگذارند. یکی از دستاوردهای بزرگ در این زمینه، توسعه و ساخت اندام‌های مصنوعی است که به افرادی که به […]

هزینه تمام شده طراحی و ساخت اندام مصنوعی

امروزه پیشرفت‌های چشمگیر در علم و فناوری به ویژه در زمینه پزشکی، منجر به ایجاد امکانات و ابزارهایی شده است که زندگی انسان‌ها را بهبود می‌بخشند و به آن‌ها کمک می‌کنند تا موانع را پشت سر بگذارند. یکی از دستاوردهای بزرگ در این زمینه، توسعه و ساخت اندام‌های مصنوعی است که به افرادی که به دلایل مختلفی از عدم توانایی در استفاده از اعضای بدنی خود رنج می‌برند، امکان بازگشت به فعالیت‌های روزانه خود را می‌دهد.

با توجه به شرایط اقتصادی هزینه تمام شده یک اندام مصنوعی، اهمیت فراوانی پیدا می‌کند. به همین علت در این مقاله به بررسی این موضوع مهم خواهیم پرداخت.

طراحی و ساخت اندام مصنوعی چیست؟

طراحی و ساخت اندام مصنوعی به فرآیند توسعه و تولید اجزای بدنی مصنوعی اشاره دارد که به افرادی که به دلایل مختلفی از از دست دادن یک یا چند عضو بدنی رنج می‌برند، کمک می‌کند تا قدرت عملکرد و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند. اندام‌های مصنوعی یا اصطلاحا پروتز به طور عمده به دو دسته تقسیم می‌شود: اندام‌های مصنوعی ایجاد شده برای جبران عملکرد یک اندام از دست رفته (مانند دست‌ها و پاها) و اندام‌های مصنوعی که به منظور جبران عملکرد عضوی خاص از بدن مانند قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته نوع دیگری از پروتزها هم وجود دارد که برای جبران زیبایی از دست رفته و بهبود ظاهر استفاده می‌شود (مانند چشم مصنوعی).

در ادامه به بررسی عواملی می‌پردازیم که روی قیمت نهایی اندام مصنوعی تاثیرگذار است:

نوع اندام مصنوعی

نوع اندام مصنوعی یکی از عوامل مهم و موثر بر هزینه تمام شده طراحی و ساخت اندام مصنوعی است. در توضیح بیشتر می‌توان گفت هر نوع پروتز با توجه به به نیازمندی‌ها و پیچیدگی‌های فنی که دارد، قیمت نهایی متفاوتی خواهد داشت. برای مثال پروتزهایی مانند دست‌ یا پا به دلیل پیچیدگی ساختار، تعداد مفاصل و قابلیت‌های حرکتی پیشرفته، ممکن است با هزینه بالایی همراه باشند اما از طرف دیگر برخی پروتزهایی که صرفا جهت زیبایی به کار می‌روند، هزینه به مراتب کمتری خواهند داشت. پروتزهایی که قابلیت‌های حرکتی و انعطاف پذیری بالا را ارائه می‌دهند، معمولاً نیاز به تکنولوژی‌ها و مهندسی پیشرفته‌تر دارند که ممکن است به افزایش هزینه‌ها منجر شود. از طرفی ساخت و طراحی یک قلب مصنوعی به دلیل حساسیت بالا و پیچیدگی عملکرد هزینه بالایی را ایجاد می‌کند.

سطح سفارشی‌سازی

سطح سفارشی‌سازی یعنی اندام مصنوعی تا چه اندازه‌ای بر اساس ویژگی‌ها، نیازها و ترجیحات شخصی مشتری طراحی و ساخته شود. هرچقدر سطح سفارشی‌سازی بیشتر باشد، هزینه تمام شده نیز معمولاً افزایش می‌یابد. هنگامی که سطح سفارشی‌سازی پروتز بالا می‌رود، به زمان و منابع بیشتری برای ایجاد طرح‌ها و مدل‌ها نیاز است. همچنین سفارشی‌سازی ممکن است نیاز به استفاده از مواد و تکنولوژی‌های خاص داشته باشد که ممکن است هزینه‌ها را افزایش دهد. برای مثال اگر اندام مصنوعی باید از مواد بیوتخریب یا تکنولوژی‌های حساس به حرارت ساخته شود، هزینه‌ها می‌تواند افزایش یابد. از طرفی افزودن قطعات خاصی برای شنا کردن یا دویدن سریع در هزینه تمام شده تاثیرگذار خواهد بود.

در صورت تمایل به دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه تولید پروتز می‌توانید مطلب زیر را مطالعه نمایید:

سفارش و ساخت دست و پای مصنوعی

تکنولوژی

نوع تکنولوژی‌های استفاده شده در بخش‌های طراحی، تولید و کنترل کیفیت می‌تواند به طور قابل ملاحظه‌ای هزینه‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. در حال حاضر دانشمندان به دنبال ساخت پروتزهایی هستند که مانند یک دست طبیعی، بتواند مستقیما از مغز فرمان بگیرد. چنین تکنولوژی باعث تحول بزرگی در ساخت اندام‌های مصنوعی خواهد شد و از طرفی مسلما هزینه بالایی هم خواهد داشت. تجهیزات پیشرفته ممکن است نیاز به خرید، نگهداری و تعمیرات پیچیده‌تری داشته باشد. به طور کلی تکنولوژی‌های پیشرفته نیاز به منابع انرژی بیشتری دارند و همه این موارد در کنار هم منجر به افزایش هزینه‌های عملیاتی ‌می‌شود.

تست و ارزیابی پروتز تولید شده

تست و ارزیابی

تست و ارزیابی اندام مصنوعی به مراحل مختلفی از جمله تست کارکردی، انطباق با بدن انسان، اندازه‌گیری ویژگی‌های حرکتی و… اشاره دارد. این فرآیندها برای اطمینان از کیفیت، عملکرد مطلوب و ایمنی اندام مصنوعی ضروری هستند اما ممکن است به هزینه‌های اضافی منجر شوند. برای انجام تست‌ها و ارزیابی‌های دقیق برروی اندام مصنوعی نیاز است از تجهیزات و دستگاه‌های مختلف استفاده شود که در نهایت بر هزینه‌های خرید، نگهداری و تعمیرات اثر می‌گذارد. همچنین انجام تست‌ها و ارزیابی‌ها نیاز به زمان و نیروی انسانی متخصص دارد که ممکن است هزینه‌های پرسنلی را افزایش دهد.

مواد استفاده شده

نوع موادی که در ساخت اندام مصنوعی استفاده می‌شود، تأثیر زیادی بر قیمت نهایی و کیفیت محصول دارد. استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت ممکن است هزینه‌ها را افزایش دهد اما در نهایت بهبود عملکرد و دوام اندام مصنوعی را تضمین نموده و در برابر فشارها، آسیب‌ها و تغییرات محیطی مقاومت بیشتری نشان می‌دهند. از طرفی استفاده از مواد خاص مانند مواد بیومخرب (در جهت مراقبت از محیط زیست) هزینه تمام شده را افزایش دهد.

اگر در مورد ویژگی‌های پروتز مناسب کنجکاو هستید پیشنهاد می‌کنیم مطلب زیر را مطالعه نمایید:

بهترین پروتز دست یا پای مصنوعی

پشتیبانی پس از فروش

پشتیبانی پس از فروش شامل خدمات، تعمیرات، تعویض قطعات، به‌روزرسانی‌ها و مشاوره‌های فنی پس از تحویل اندام مصنوعی به مشتری است. این خدمات ممکن است به طور مستمر در طول زمان و برای تعداد زیادی از مشتریان ارائه شود که می‌تواند هزینه‌های اضافی را به دنبال داشته باشد.

ارائه پشتیبانی پس از فروش نیاز به تخصص فنی دارد که ممکن است هزینه‌های پرسنلی را افزایش دهد. همچنین اگر در طول زمان نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات اندام مصنوعی پیش بیاید، هزینه‌های تعمیر و قطعات جدید ممکن است به هزینه تمام شده اضافه شوند. به علاوه اگر قطعات خاص یا موادی برای تعمیر و پشتیبانی نیاز باشد، ممکن است هزینه تمام شده را افزایش دهد.

مکان سفارش

محل جغرافیایی تأثیر مستقیم و غیرمستقیم بر هزینه‌های مختلفی مانند فرآیند طراحی، تولید و توزیع اندام مصنوعی، هزینه نیروی کار و… دارد. اجاره فضای تولید، انبار و دفاتر می‌تواند در مناطق مختلف متفاوت باشد. در مناطقی با هزینه‌های اجاره بالا، هزینه‌های عملیاتی نیز می‌تواند افزایش یابد. فاصله فیزیکی بین تامین‌کنندگان، تولیدکنندگان و مشتریان نهایی نیز می‌تواند هزینه‌های حمل و نقل را افزایش دهد. یکی دیگر از موارد مهم این است که با توجه به شرایط آب و هوایی ممکن است از انواع خاصی از قطعات برای ساخت پروتز استفاده شود. به عنوان مثال در مناطقی که رطوبت بالاست بایستی از قطعاتی استفاده نمود که نسب به رطوبت مایعات و بخار موجود در هوا مقاومت بالایی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله عوامل مهمی که بر هزینه تمام شده طراحی و ساخت اندام مصنوعی تأثیر می‌گذارند، مورد بررسی قرار گرفته‌اند. این عوامل شامل نوع اندام مصنوعی، سطح سفارشی‌سازی، تکنولوژی و مواد، تست و ارزیابی، مواد استفاده شده، پشتیبانی پس از فروش و مکان سفارش می‌شوند. انتخاب هوشمندانه این عوامل با توجه به نیازهای مشتریان و تکنولوژی‌های روز، به بهبود کیفیت و عملکرد اندام مصنوعی کمک می‌کند اما ممکن است هزینه‌ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد. توصیه ما این است که برای تهیه یک پروتز خوب و اقتصادی به یک کلینیک معتبر ارتوپدی فنی مراجعه نمایید. اگر تمایل به دریافت تخفیف روی هزینه نهایی پروتز دارید، قیمت و سفارش پای مصنوعی یا دست مصنوعی آلمانی در کلینیک پاسارگاد را در گوگل جستجو نمایید.

Avatar