انتشار این مقاله


تفاوت‌های قلبی در زن و مرد

زمانی که محققان در نهایت توانستند ماهیت قلب را کشف کنند، تفاوت‌هایی جدی در صداهای قلب مرد و زن یافتند. در بین یافته‌های گروهی که تحت نظر مؤسسه‌ی سلامت کانادا فعالیت می‌کردند ردپایی از تفاوت در پاسخ به روش‌های درمانی در زنان  و مردان بیمار دیده می‌شد. زنان درد سینه‌ی تاب گسیخته‌ای را که مردان […]

زمانی که محققان در نهایت توانستند ماهیت قلب را کشف کنند، تفاوت‌هایی جدی در صداهای قلب مرد و زن یافتند. در بین یافته‌های گروهی که تحت نظر مؤسسه‌ی سلامت کانادا فعالیت می‌کردند ردپایی از تفاوت در پاسخ به روش‌های درمانی در زنان  و مردان بیمار دیده می‌شد.
زنان درد سینه‌ی تاب گسیخته‌ای را که مردان در هنگام حمله‌ی قلبی از وضع آن‌ها گزارش می‌شود، تجربه نمی‌کنند. در عوض آن‌ها خستگی بیشتری حس می‌کنند و حالت تهوع در آن‌ها بیشتر پیش می‌آید.
نوجوانان پسر نیز فشار خون بالا را بیشتر از همسالان جنس مخالف خود تجربه می‌کنند که این مورد در برخی از بزرگسالان هم درست می‌باشد. زنان پس از یائسگی این عقب‌ماندگی را جبران می‌کنند!
آنژیوگرام‌ها در نشان دادن مشکلات قلبی زنان آن کارایی را که در مورد مردان اثبات کرده‌اند نشان نمی‌دهند.

Louise Pilote، از مؤسسه‌ی تحقیقات سلامت کانادا:

تحقیقات بیشتری درباره تفاوت‌های جنسیِ اثرگذار در مشکلات قلبی مورد نیاز است و زنان باید بیشتر از علائم حملات قلبی آگاه باشند. می‌توان تحقیقات را تا مرحله‌ای پیش برد که داروها را بر اساس جنسیت تفکیک کردو شاید آنژیوگرام راه تشخیصی خوبی برای بیماری‌های کرونری در زنان نباشد.

تحقیق دیگری در این زمینه قبلاً ثابت کرده بود که زنانی که بیماری قلبی دارند، مشکلات کمتری را نسبت به مردانی که دقیقاً همان بیماری را  دارند، نشان می‌دهند.

اکنون چند مورد از تفاوت‌ها را از نظر می‌گذرانیم:

  1. شصت گرم سبک‌تر: قلب یک زن تقریباً ۶۰ گرم از قلب مرد سبک‌تر است. درحالیکه وزن میانگین برای قلب یک زن ۱۱۸ گرم می‌باشد، این عدد در مردان ۱۷۸ را نشان می‌دهد.
  2. سیاهرگ‌های نازک‌تر: در زنان سیاهرگ‌های قلب به طور متوسط به اندازه‌ی ۱ میلی‌متر نازک‌تر هستند که این ویژگی قلب زنان را وادار به فعالیت بیشتری می‌کند.
  3. تپش‌های بیشتر: زنان دریچه‌های قلبی تنگ‌تری دارند و ناهنجاری‌های دریچه‌های قلب در آن‌ها بیش‌تر شایع است.
  4. عروق حساس‌تر: رگ‌های خونی قلب در زنان حساس‌تر هستند و بیشتر ممکن است خشک شوند. خشک شدن عروق که در رگ‌های نازک شایع‌تر است سبب ایجاد دردهایی سینه‌ای می‌شود که تشخیص آن‌ها مشکل می‌باشد.
  5. نشانه‌های بیماری‌ها نامشخص‌تر: تشخیص نشانه‌های بیماری‌های قلبی در زنان مشکل‌تر می‌باشد و به این دلیل تست‌های کلینیکی بیشتری باید برای آن‌ها تجویز شود.
  6. دوام کمتر پس از حمله‌ی قلبی: در مقایسه با مردان، آمار مرگ‌و‌میر پس از حملات قلبی در زنان بیشتر است.
  7. مشکلات غیرمعمول: در حالیکه علامت اصلی مشکل قلبی در مردان درد سینه‌ای است، زنان علاوه بر آن از کوتاهی در تنفس، ضعف، خستگی و نفخ نیز گلایه می‌کنند که این امر، تشخیص را نیز مشکل می‌کند.
  8. ضربان قلب بیشتر: تعداد ضربان‌های قلب زنان به طور معمول در طول روز ۷۸-۸۲ می‌باشد در حالیکه این عدد در مردان ۷۰-۷۲ است. این امر باعث بروز مشکلات بعدی می‌شود.
  9. رگ‌های قلبی ارتجاعی‌تر: بالاخره یک مورد مثبت در زنان! عروق خونی آن‌ها ارتجاعی‌تر است و به طور میانگین ۱۰ سال دیرتر مبتلا به بیماری‌های عروقی می‌شوند. البته این مزیت نیز پس از یائسگی از بین می‎رود.
  10. مشکلات در تست‌ها: چون معمولاً مشکلات قلبی در زنان مربوط به یک رگ می‎باشد، تشخیص آن نیز سخت‌تر است. داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای و دور بودن از استرس می‌تواند این مشکل را در زنان کاهش دهد.
کوثر بکتاش


نمایش دیدگاه ها (2)
دیدگاهتان را بنویسید