انتشار این مقاله


علل بلوغ زودرس

این روز‌ها کودکان زودتر بزرگ می‌شوند ولی نه در حدی که کودکی ده ساله سبیل دربیاورد! این پدیده طبیعی نیست و بلوغ زودرس نام دارد. برخی از محققان عقیده دارند که این سرعت رشد از ۱۹۹۰ بسیار بیشتر شده است؛ مخصوصاً در بین دختران. عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا این اتفاق بیافتد: […]

این روز‌ها کودکان زودتر بزرگ می‌شوند ولی نه در حدی که کودکی ده ساله سبیل دربیاورد! این پدیده طبیعی نیست و بلوغ زودرس نام دارد. برخی از محققان عقیده دارند که این سرعت رشد از ۱۹۹۰ بسیار بیشتر شده است؛ مخصوصاً در بین دختران. عوامل زیادی دست به دست هم می‌دهند تا این اتفاق بیافتد: هورمون‌های به کاررفته در مواد غذایی، آلودگی‌های hormone-mimicking در آب‌ها (مثل آلکیل‌فنیل) و حتی مسائل اجتماعی.

درست است که همه‌ی این دلایل ارائه شده باورکردنی نیستند ولی پزشکان عقیده دارند که مشکل اصلی چاقی در کودکیست. بیشتر باور بر این است که چیز خاصی در غذا موجب آن نیست بلکه این خود غذاست و البته مقدار زیادی غذا با قند و چربی! که با عدم فعالیت هم همراه شود.
بلوغ زودرس سابقه‌ای به اندازه‌ی خود بلوغ دارد. بعضی از کودکان به خاطر دلایلی که معمولاً ژنتیکیست، یا نتیجه‌ی وجود تومورهای مغزی و ناهنجاری‌های غده‌ی هیپوفیز می‌باشد، از لحاظ جنسی زودتر از همسالان خود به رشد جنسی می‌رسند.
بلوغ زودرس با رسیدن به بلوغ قبل از ۷-۸ سالگی در دختران و قبل از ۹ سالگی در پسران توصیف می‌شود ولی چون طیف وسیع است معمولاً تشخیص را مشکل می‌کند. سن طبیعی برای بلوغ ۹-۱۵ در دختران و ۱۱-۱۷ در پسران است.
قالب‌های نژادی حتی کار را باری تشخیص سخت‌تر هم می‌کنند؛ برای مثال دختران آفریقایی-آمریکایی به طور متوسط ۲ سال زودتر بلوغ را تجربه می‌کنند؛ معمولاً در ۸.۸ سالگی. در حالی که در ۸ سالگی ۵۰% آن‌ها بالغ شده‌اند این درصد برای دختران سفیدپوست ۱۵ می‌باشد.

هورمون در شیر!

جهش یکباره درابتدای بلوغ می‌تواند بلوغ  کامل را در نوجوانان به خطر بیاندازد؛ مثل این که مغز به استخوان‌ها بگوید که دیگر زمان رشد گذشته است! علاوه بر این دختران زیر ۱۰ سال از لحاظ روانی برای علائم بلوغ آماده نشده‌اند و چنین تضادی، با بدنی بالغ و ذهنی نابالغ، می‌تواند مشکلات جنسی فراوانی به وجود بیاورد.
وقتی برای اولین بار در دهه‌ی ۱۹۹۰ این ناهنجاری مورد بررسی قرار گرفت، هورمون‌های شیر و گوشت، مخصوصاً هورمون‌های مصنوعی که از گاوها تأمین می‌شود (rBGH)، اولین متهم شناخته شدند ولی این پروتئین‌ها در دستگاه گوارش انسان هضم می‌شوند و نمی‌توانند مثل استروژن عمل کنند.

آلودگی

آلودگی‌ها نیز خطری جدی هستند. پلاستیک‌ها و حشره‌کش‌ها می‌توانند به موادی شیمیایی تجزیه شوند که شبیه استروژن می‌باشند. همین موضوع به نظر می‌رسد علت تغییر جنسیت در ماهی‌ها (hermaphroditic fish) نیز باشد. ارتباطی نیز بین در معرض موادی به نام phthalates (مواد شیمیایی برای افزایش انعطاف در پلاستیک و…) قرار گرفتن و افزایش رشد سینه در دختران کمتر از ۷ سال دیده شده است.

چاقی کودکان

مواد آلوده‌کننده برای دانشمندان جالب بود ولی نه به اندازه‌ی چاقی در کودکان! برای رسیدن به بلوغ نوجوانان باید مقدار کافی وزن و چربی در بدن خود داشته باشند؛ بنابراین دختری ۸ ساله که وزن یک فرد ۱۲ ساله‌ی نرمال را دارد در خطر بلوغ زودرس است. دلیل بلوغ دیرهنگام دختران ورزشکار نیز همین است؛ چون چربی کمی در بدن خود دارند دیرتر بالغ می‌شوند.
کودکان چاق سطح بالایی از پروتئین لپتین را نیز در بدن خود دارند؛ این ماده‌ی شیمیایی با استفاده از واکنش‌های زنجیره‌ای پیچیده که هیپوتالاموس و هیپوفیز را نیز درگیر می‌کند، می‌تواند ترشح ۳ هورمون را در بدن تحریک کند: هورمون آزادکننده‌ی گنادوتروپین از هیپوتالاموس، هورمون لوتئینی‌کننده (LH) و هورمون محرک فولیکولی (FSH)
پژوهشی مربوط به سال ۲۰۰۳ بر این نکته تأکید داشت که ۵۰% دخترانی که اضافه وزن دارند، زودتر بلوغ را تجربه می‌کنند. به طور مشابه مطالعه روی دختران جوان که در کشورهای فقیر پرورش یافته بودند و به یکباره رژیم‌های غذایی پرجرب را تجربه کرده بودند، دخالت سلول‌های چربی را نشان داد.

همانطور که باید به فکر کاهش آلودگی‌ها بود، باید فکری هم برای تحرک و تغذیه‌ی کودکان کرد. شما نمی‌توانید یک روزه آلودگی‌ها را از بین ببرید ولی فعالیت و تغذیه‌ی کودکتان که در دست خودتان است!

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (1)
  1. سلام پسری هستم که تقریبا بعد از ۲ ماه به سن ۱۷ سالگی میرم قدم هست ۱۶۶ فوتسالیست هم هستم ولی مشکلی که دارم استخوان های دستم و پاهام خیلی کوچک هستن میخوام بدونم کوچکی استخوان ها تاثیری بر قد داره و آیا این مشکل حل شدنی هست درضمن انگشت حلقه من از انگشت اشاره من بزرگ تره و ماله همه دوستام برعکس منه اگه راهی واسه رشد داره لطفا راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید