انتشار این مقاله


هپاتیتC

هپاتیتC  بیماری کبدی است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود.حدود ۳.۵ میلیون آمریکایی دچار این بیماری هستند و ۱۷۰۰۰ نفر یا بیشتر هر سال به آن مبتلا می‌شوند. اگر هپاتیت C درمان نشود می‌تواند به بیماری‌های کبدی مادام العمر تبدیل شود. راه‌های ابتلا: رایج‌ترین راه به اشتراک گذاشتن سوزن یا تجهیزات دیگر مصرف مواد مخدر […]

هپاتیتC  بیماری کبدی است که توسط یک ویروس ایجاد می‌شود.حدود ۳.۵ میلیون آمریکایی دچار این بیماری هستند و ۱۷۰۰۰ نفر یا بیشتر هر سال به آن مبتلا می‌شوند. اگر هپاتیت C درمان نشود می‌تواند به بیماری‌های کبدی مادام العمر تبدیل شود.

راه‌های ابتلا:

رایج‌ترین راه به اشتراک گذاشتن سوزن یا تجهیزات دیگر مصرف مواد مخدر است.یکی از کارکنان بهداشتی ممکن است به طور تصادفی با سوزن آلوده یک بیمار مبتلا شود ولی این اتفاق نادر است.هم چنین در یک اتاق خالکوبی در صورت تمیز نبودن تجهیزات احتمال انتقال بیماری بالاست.این بیماری از راه‌های بوسیدن، بغل کردن، و یا استفاده مشترک از ظروف غذا منتقل نمی‌شود.

چه کسانی بیشتر مبتلا شده‌اند؟

افراد متعلق به نسل بعد از جنگ جهانی دوم در زمان ازدیاد زاد و ولد در آمریکا احتمال بیشتری برای مبتلا شدن دارند اما دلیل آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.برخی از افراد قبل از برنامه غربالگری خون در سال ۱۹۹۲ مبتلا شدند.برخی دیگر در حین تزریق مواد مخدر، حتی برای یک بار، آلوده شدند.

علائم:

اکثر کسانی که هپاتیت C  دارند شاید در کل هیچ علائمی را نشان ندهند.اما ممکن است در برخی بیماران تب، تهوع، استفراغ، درد معده و یا خستگی و گرسنگی دیده شود.از آن جا که این علائم در بیماری‌های دیگر  نیز مشاهده می‌شود اگر احساس بیماری می‌کنید با پزشک خود مشورت کنید.

خطرات دراز مدت:

درمان این بیماری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در صورت عدم درمان بیماری می‌تواند به کبد صدمه بزند.هم‌چنین می‌تواند باعث سرطان کبد، نارسایی کبدی، و یا زخم شدن کبد(سیروز) کبدی شود.

تشخیص هپاتیت C :

پزشک با یک آزمایش خون ساده می‌تواند بیماری را تشخیص دهد.اگر آزمایشات نشان دهد که شما هپاتیت دارید پزشکتان آزمایشات دیگری را برای اثبات آن انجام می‌دهد.پس بیمار می‌تواند درمان را فوری آغاز کند.

درمان:

داروهای ضد ویروسی هپاتیت C را درمان می‌کنند.داروهایی مثل  Zepatierکه ترکیبی از   elbasvir  و  grazoprevir است و هم چنین  Harvoniکه شامل (Sovaldi (sofosbuvir و edipasvir است قرص‌هایی هستند که یک بار در روز مصرف می‌شوند.داروهای دیگری هم هستند که برای درمان مصرف می‌شوند و پزشک با توجه به نیاز‌های بیمار و پوشش بیمه او، به دلیل گران بودن داروها، درمان را انجام می‌دهد.

مراقب خودتان باشید!

هیچ غذای خاصی با هپاتیت C مبارزه نمی‌کند.اما داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل هوشمندانه به نظر می‌رسد.از الکل اجتناب کنید زیرا می‌تواند به کبدتان آسیب برساند.

واکسن هپاتیت B و A و همچنین آنفولانزا و ذات الریه را دریافت کنید.قبل از مصرف هرگونه دارو مخصوصا تیلنول (استامینوفن) با پزشک خود مشورت کنید.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید