انتشار این مقاله


موادغذایی که به بهبود خلق و خوی شما کمک می‌کنند

بقراط برای نخستین بار بیان کرد که اجازه دهید غذا دارو و دارو غذایتان باشد.زمانی تصور می‌شد که غذا هیچ گونه اثری روی مغز و احساس خوب بودن ندارد.کافئین،کربوهیدرات‌ها،چربی و الکل به زور مستقیم روی احساسات فرد اثر می‌گذارند.موادغدایی سبب آزادسازی مواد شیمیایی خاصی از مغز می‌شوند که باعث احساس شادی و هیجان می‌گردد. مارچوبه: […]

بقراط برای نخستین بار بیان کرد که اجازه دهید غذا دارو و دارو غذایتان باشد.زمانی تصور می‌شد که غذا هیچ گونه اثری روی مغز و احساس خوب بودن ندارد.کافئین،کربوهیدرات‌ها،چربی و الکل به زور مستقیم روی احساسات فرد اثر می‌گذارند.موادغدایی سبب آزادسازی مواد شیمیایی خاصی از مغز می‌شوند که باعث احساس شادی و هیجان می‌گردد.

مارچوبه:

این ساقه سبز بلند منبع بسیار خوب گیاهی برای تریپتوفان است که سطح سروتونین را در خون افزایش می‌دهد.سروتونین فعالیت‌های مغزی مثل خلق و خو، اشتها، خواب و حافظه را تنظیم می‌کند.سطوح پایین سروتونین می‌تواند باعث اضطراب، افسردگی و بدخلقی شود.بنابراین اگر احساس می‌کنید خودتان را دوست ندارید گریل، سرخ کرده و یا بخارپز مارچوبه را در وعده غذایی بعدیتان بگنجانید.

میوه‌ها و سبزیجات:

هر دو این مواد سرشار از ویتامین B هستند که مسئول خلق و خو و افزایش دهنده انرژی است.طیف گسترده‌ای از ویتامین B در فراورده‌ها وجود دارد.برای مثال؛ B2 در اسفناج و قارچ، B3 در آووکادو، B6 در موز،B9  در کلم بروکلی.آنتی‌اکسیدان‌ها سلول‌ها را سالم نگه می‌دارند و به دفع بیماری‌ها کمک می‌کنند.یک بدن سالم بدنی شاد است.

اسیدچرب امگا-۳:

ماهی قزل‌آلا، ساردین(ماهی‌ ریز)، ماهی تن و میگو همگی شامل امگا-۳ هستند.بدن ما قادر به تولید امگا-۳ نیست بنابراین این مهم است که آن را از مواد غذایی تامین کنیم.آن‌ها سطح سروتونین را در بدن بالا می‌برند که آن هم ماده شیمیایی شادی‌آور مغز است.سطح دوپامین نیز با افزایش امگا-۳ افزایش میابد.مغز دوپامین را در زمان هیجان یا لذت آزاد می‌کند.

روغن نارگیل:

اسیدهای چرب با زنجیره متوسط (روغنMCT) یک منبع انرژی را برای بدن تامین می‌کنند که به جای ذخیره شدن بلافاصله استفاده شده است.عطر و بوی طبیعی روغن نارگیل می‌تواند ستیز و گریز حاصل از استرس را کاهش دهد.این عطر و بو می‌تواند از کرم مرطوب کننده و یا روغن نارگیلی باشد که برای طبخ استفاده می‌شود.

چای سبز یا قهوه:

همه ما می‌دانیم که کافئین هوشیاری را افزایش می‌دهد.اگر برای رفتن به باشگاه تنبل و یا بی‌انگیزه هستید چند جرعه چای سبز بنوشید که به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان دارای خواص درمانی زیادی هستند. و یا مقداری قهوه بنوشید که تقویت کننده است و به گام‌های شما انرزی می‌بخشد.مراقب باشید که آن را بیش از حد مصرف نکنید زیرا می‌تواند اثرات مخرب داشته باشد.بهتر است برای لذت بیشتر نوشیدنی خود را با یک وعده غذا میل کنید.کالری اضافی این مواد حتی بعد از بین رفتن اثرات کافئین شما را سرحال نگه می‌دارد.

شکلات تلخ:

برای افزایش شادی یک تکه شکلات تلخ حداقل ۷۰ درصد بخورید.شکلات تلخ منبع سرشاری از تریپتوفان است که به ساخت سروتونین کمک می‌کند و باعث احساس شادی و هیجان می‌شود.همچنین خونرسانی به مغز افزایش میابد که سبب هوشیاری و بهبود واکنش فرد و توانایی حل مسأله می‌شود.به علاوه شواهد نشان داده اند که شکلات تلخ در بهبود حافظه کوتاه مدت دخیل است.پس هروقت میلتان کشید از خوردن شکلات تلخ لذت ببرید.

کربوهیدرات‌ها:

کربوهیدرات‌ها خلق و خو و احساس خوب بودن را در ماه سرد زمستان افزایش می‌دهد.از نان تست و مربا با چای و قهوه به عنوان عصرانه و یا با تخم مرغ در صبحانه لذت ببرید.همچنین یک کاسه جو یا مقداری ماکارونی با پروتئین بالا می‌تواند موثر باشد.روی غذاهای با هضم آهسته، سیب زمینی شیرین، جو دوسر، برنج قهوه‌ای و همه انواع انواع پاستا حساب کنید که می‌تواند شما را برای ساعت‌ها قوی نگه دارد.

کونیولا:

کونیولا (نوعیgoosefoot است که سرخپوستان آمریکای جنوبی دائما آن را می‌خورند) نه تنها یک کربوهیدرات پیچیده است بلکه یک پروتئین کامل نیز هست.این ماده سطح قندخون را در حد متعادل نگه می‌دارد و از افت آن که موجب بدخلقی، زودرنجی و کاهش انرژی می‌شود جلوگیری می‌کند.همچنین کونیولا فاقد گلوتن است که شاید باعث حساسیت زا بودن سایر کربوهیدرات‌ها باشد.بهتر است آن را با سبزیجات مصرف کنیم تا باعث بهبود ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های افزایش دهنده خلق و خو شود.

مریم نصودی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید