انتشار این مقاله


جوانه‌های ریز؛ بیماری‌های درشت!

جوانه‌ها ممکن است جذاب به نظر برسند؛ ولی این سبزی‌های کوچک بیش‌ از ۱۸۰ نفر را در دو دهۀ اخیر، راهی بیمارستان کرده‌اند. گزارشی که به تازگی منتشر شده است حکایت از ۲۵۰۰ مورد بیماری، ۱۸۶ مورد بستری بیمارستانی و ۳ مورد مرگ ناشی از آلودگی جوانه‌های خوراکی (Sprout) دارد. محققان “سازمان غذا و دارو” (FDA) […]

جوانه‌ها ممکن است جذاب به نظر برسند؛ ولی این سبزی‌های کوچک بیش‌ از ۱۸۰ نفر را در دو دهۀ اخیر، راهی بیمارستان کرده‌اند.

sprouts-virtual-dr

گزارشی که به تازگی منتشر شده است حکایت از ۲۵۰۰ مورد بیماری، ۱۸۶ مورد بستری بیمارستانی و ۳ مورد مرگ ناشی از آلودگی جوانه‌های خوراکی (Sprout) دارد. محققان “سازمان غذا و دارو” (FDA) که این گزارش را منتشر نموده‌اند در بخشی از گزارش آورده‌اند که:

جوانه‌های آلوده هم‌چنان سلامت عمومی را تهدید می‌کنند.

شاخه‌ای از سازمان غذا و دارو که این گزارش را تهیه کرده، در حال حاضر روی تحقیق در رابطه با شیوع بیماری‌های ناشی از این دسته آلودگی‌ها و راه‌های مقابله با آن، متمرکز شده است. یافته‌های مربوط به “جوانه‌ها” ۲۸ام اکتبر در نشست IDWeek 2016 در نیواورلئان (New Orleans) ارائه شده بود؛ با این حال این گزارش هنوز در هیچ‌یک از ژورنال‌های دارای “داوری همتا” (Peer-Reviewd Journal، ژورنالی که اجازۀ بررسی همه‌جانبۀ مقالات علمی را به متخصصان همان رشته می‌دهد) انتشار نیافته است.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که از سال ۱۹۹۶ تا آگوست ۲۰۱۶ (حدود سه ماه پیش)، ۴۸ مورد شیوع بیماری مرتبط با آلودگی‌های جوانه‌ای ثبت شده است. جوانۀ یونجه (Alfalfa) با در اختیار داشتن ۳۰ مورد از مجموع ۴۸تا، رایج‌ترین مورد بیماری‌زا در بین جوانه‌های آلوده محسوب می‌شود. در زیر لیستی از سهم جوانه‌های مختلف در شیوع بیماری‌های مرتبط را مشاهده می‌کنید.

آمار شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف جوانه‌های آلوده. شرح جدول را به صورت لیست در ادامۀ مطلب مشاهده می‌کنید. منبع: Live Science
آمار شیوع بیماری‌های ناشی از مصرف جوانه‌های آلوده. شرح جدول را به صورت لیست در ادامۀ مطلب مشاهده می‌کنید. منبع: Live Science
  • جوانۀ یونجه ۳۰ مورد
  • جوانۀ شبدر ۷ مورد
  • جوانۀ ماش ۶ مورد
  • پودر جوانۀ چیا (Sprouted Chia Powder، از افزودنی‌های غذایی) ۱ مورد
  • چندین گونۀ دیگر ۲ مورد
  • گونه‌های مشخص‌نشده ۲ مورد

بر اساس گزارش، این جوانه‌های آلوده حامل چندین گونه از باکتری‌های بیماری‌زا از جمله سالمونلا (Salmonellaاشریشیا کلی (Escherichia coli) و لیستریا مونوسیتوژنز (Listeria monocytogenes) بوده‌اند (که در تصویر پایین مشاهده می‌کنید).

سهم هر یک از سه گونۀ باکتری در ایجاد بیماری‌های وابسته به جوانه‌ها. منبع: Live Science
سهم هر یک از سه گونۀ باکتری در ایجاد بیماری‌های وابسته به جوانه‌ها. منبع: Live Science

از ۳ مورد مرگ گزارش شده؛ ۲ مورد ناشی از سالمونلا و مورد دیگر ناشی از لیستریا بوده است.

گرایش جوانه‌ها به این دسته از باکتری‌ها ریشه در شرایط پرورش و کشت‌شان دارد. به طور معمول بذر جوانه‌ها را داخل آب و در محیط‌های گرم و مرطوب پرورش می‌دهند که برای رشد باکتری محیط ایده‌آلی محسوب می‌شود. این بدین معنی است که اگر بذر پیش از جوانه زدن آلوده شود، این مسئله در فرآیند جوانه‌زنی خطراتی به‌وجود خواهد آورد چرا که باکتری نیز هم‌زمان با جوانه‌زدن بذر به تکثیر خود ادامه خواهد داد. بسیاری از موارد شیوع بیماری ریشه در همین آلودگی قبل از جوانه‌زنی بذرها دارد. باکتری می‌تواند در سطح بذر و جوانه مستقر شده و پس از برداشت جوانه‌ها و دخیره‌سازی‌شان در انبار، تا ماه‌ها زنده بماند.

جوانۀ یونجه که بیش‌ترین تعداد موارد شیوع را به نام خود ثبت کرده است؛ یکی از محبوب‌ترین جوانه‌های خوراکی دانه‌سبز (Green Seed Sprout) است که اغلب به صورت خام مصرف می‌شود. جوانه‌های دانه‌سبز از قبیل یونجه، شبدر (Clover) و تربچه (Radish) عمدتاً پیش از مصرف پخته نمی‌شوند و بنابراین به میزان بیش‌تری در شیوع بیماری‌های باکتریایی نقش دارند. در مقابل جوانه‌های خانوادۀ لوبیا مثل جوانۀ ماش و سویا عموماً به شکل پخته مصرف می‌شوند. طبیعی است که طبخ جوانه با از بین باکتری‌های بیماری‌زا منجر به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط می‌شود. ولی مشکلی که در این قسمت مطرح است استفاده از جوانه‌ها به عنوان افزودنی‌های خوراکی است (مثل پودر چیا) که به غذاهایی مثل ساندویچ و سالاد اضافه می‌شود و عموماً مصرف‌کننده از آن اطلاعی ندارد.

اخیراً دولت ایالات متحده اعلام کرده است که افرادی که بیش‌تر در معرض خطر بیماری‌های عفونی هستند باید از خوردن جوانه چه به صورت خام و یا نیم‌پز خودداری کنند؛ که شامل سالمندان، کودکان، زنان باردار و افراد دارای سیستم ایمنی تضعیف‌شده می‌شود.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید