انتشار این مقاله


سالخوردگی ذهنی؛ مردان بیش‌تر از زنان در خطراند!

در این مقاله به بررسی تفاوت تغییرات مغز زنان و مردان در گذر زمان و پیری می‌پردازیم.

در این مقاله به بررسی تفاوت تغییرات مغز زنان و مردان در گذر زمان و پیری می‌پردازیم. تفاوتی که ممکن است بار‌ها و بار‌ها طی مقالاتی مورد بررسی قرار گرفته باشند. با این وجود دانشمندان اخیراً تفاوتی کلیدی را میان مغز زنان و مردان کشف کرده‌اند: به‌نظر می‌رسد عمیق‌ترین ساختار‌های زیر قشری (Subcortical) در مغز مردان سریع‌تر از زنان فرسوده می‌گردد. این یافته‌ها ممکن است علتی بر شیوع بالاتر بیماری‌های نورولوژیکی در مردان به نسبت جنس مخالف داشته باشد. این بیماری‌ها شامل مواردی چون پارکینسون می‌باشد.

یافته‌ها به دست گروهی از دانشمندان علوم عصبی دانشگاه Szeged مجارستان مورد آنالیز قرار گرفته است. بررسی‌ها بر روی مغز ۵۳ مرد و ۵۰ زن همسن انجام شده و تمرکز آن بر عملکرد ساختار‌های زیر-قشری بوده‌است. عملکرد این ساختار‌ها شامل الگو‌های پیچیده حرکتی و پردازش‌های احساسی می‌باشد. بدین منظور دانشمندان بخش‌هایی چون تالاموس، که اطلاعات حسی را مورد پردازش قرار می‌دهد، مورد بررسی قرار دادند.

جدای از تفاوت میان دو جنس، با افزایش سن، کاهش حجم قابل ملاحظه‌ای در بخش‌هایی چون تالاموس و سایر اجزای مغزی قابل مشاهده است. این در حالیست که کاهش حجم در هسته‌ی دمی و پوتامن تنها در مردان مشاهده شد. لازم به ذکر است هر دوی این ساختار‌ها در کنترل حرکات بدن نقش دارند. در سویی دیگر کاهش در اندازه ماده خاکستری نرخ بالاتری در مقایسه با زنان نشان می‌دهد.

در مطالعات گذشته نیز تفاوت‌های میان مغز زنان و مردان به کرات مورد آنالیز قرار گرفته است: بافت مغزی مردان به‌طور کلی از حجم بیشتری برخوردار است. این در حالیست که مغز بزرگ‌تر ارتباطی با میزان بهره هوشی افراد ندارد. با این حال مغز بزرگ‌تر خطر بیش‌تری برای ابتلا به پارکینسون نشان می‌دهند. این در حالیست که مغز زنان خطر بیش‌تری برای ابتلا به آلزایمر نشان می‌دهد.

علم تا کنون توانایی پاسخ به علت موضوعات مطرح شده را به‌طور کامل نداشته است. اما پاسخ کلی و قابل اعتماد در این باره، تفاوت‌های هورمونی میان دو جنس و نحوه‌ی تأثیرگذاری آن بر بافت مغزی خواهد بود.

عرفان گلشن


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید