انتشار این مقاله


محرومیت از خواب و استرس هر دو روی سیستم ایمنی تأثیرگذارند

از دست دادن خواب یک شب همان اثری را روی سیستم ایمنی دارد که تجربه‌ی استرس جسمانی به همراه خود می‌آورد. در طی تحقیقی در کشور هلند، مردانی که به طور مداوم به مدت ۲۹ ساعت بیدار بودند، شمار گلبول‌های سفید خونشان (گرانولوسیت‌ها) افزایش نشان می‌داد. با این که سطوح این گلبول‌های سفید در طول […]

از دست دادن خواب یک شب همان اثری را روی سیستم ایمنی دارد که تجربه‌ی استرس جسمانی به همراه خود می‌آورد.

در طی تحقیقی در کشور هلند، مردانی که به طور مداوم به مدت ۲۹ ساعت بیدار بودند، شمار گلبول‌های سفید خونشان (گرانولوسیت‌ها) افزایش نشان می‌داد. با این که سطوح این گلبول‌های سفید در طول روزی نرمال تغییر می‌کند، این ریتم با محرومیت خواب، به طور کلی از دست می‌رود.

Picture1محرومیت خواب به عنوان عاملی در تکوین چاقی و بیماری‌های مزمنی نظیر دیابت و سرطان سینه شناخته می‌شود. تحقیقات بیشتری برای پی بردن به چگونگی تغییرات در سیستم ایمنی و اثر آن بر تکوین چنین بیماری‌هایی نیاز است. چون تحقیق پیش رو در سطح وسیعی انجام نشده، باید با انجام مطالعات بعدی به تأیید برسد.

محققان شمار گلبول‌های سفید خون را در ۱۵ مرد جوان و سالم در شرایط نرمال و کمبود خواب شدید مقایسه نمودند. در طول انجام این مطالعه، نمونه‌های خونی هر سه ساعت برای دوره‌ای ۴۸ ساعته جمع‌آوری می‌شدند.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید