انتشار این مقاله


کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی

کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی دو روش جراحی هستند که با تزریق ماده‌ای شبه‌سیمانی در کاهش درد شکستگی‌های فشاری ستون فقرات کاربرد دارند. این جراحی‌ها چندان متداول نیستند؛ چراکه این نوع شکستگی‌ها در بیشتر اوقات به خودی خود ترمیم می‌شوند. این نوع شکستگی می‌‌تواند نتیجۀ پوکی استخوان، تومور یا شرایط مشابه دیگر باشد. کیفوپلاستی پزشک جراحی را […]

کیفوپلاستی و ورتبروپلاستی دو روش جراحی هستند که با تزریق ماده‌ای شبه‌سیمانی در کاهش درد شکستگی‌های فشاری ستون فقرات کاربرد دارند. این جراحی‌ها چندان متداول نیستند؛ چراکه این نوع شکستگی‌ها در بیشتر اوقات به خودی خود ترمیم می‌شوند. این نوع شکستگی می‌‌تواند نتیجۀ پوکی استخوان، تومور یا شرایط مشابه دیگر باشد.

کیفوپلاستی

پزشک جراحی را با بی‌حسی موضعی یا بی‌هوشی عمومی آغاز می‌کند. سپس با ایجاد برشی از پست، دستگاهی بالونی را در ستون فقرات آسیب‌دیده قرار می‌دهد. در گام بعدی، پزشک اقدام به پُر و خالی کردن بالون می‌کند و در نهایت ماده‌ای سیمان‌مانند را در فضای خالی ایجادشده توسط بالون قرار می‌دهد. درمان هر مهره به این روش، معمواً یک الی دو ساعت طول می‌کشد. ممکن است پس از جراحی، نیاز به یک شب بستری شدن در بیمارستان نیز وجود داشته‌باشد.

کیفوپلاستی (تقویت مهره‌ای): ۱. شکستگی مهره‌ای ۲. قرار دادن بالون با هدایت روش‌های خاص تصویربرداری پزشکی (مثل فلوئوروسکوپی) ۳. بزرگ شدن بلون و ایجاد فضا برای سیمان ۴. تزریق سیمان و تثبیت شکستگی cirse‏ ‏©‏

ورتبروپلاستی

پس از بی‌حسی موضعی، پزشک سوزن را در ستون مهره‌ها وارد کرده و مادۀ سیمانی را تزریق می‌کند. پزشک با کمک فلوئوروسکوپی به هدایت سوزن می‌پردازد. ورتبروپلاستی ۱ تا ۲ ساعت طول می‌کشد. صِرف تزریق، معمولاً تنها در حدود ۱۰دقیقه زمان لازم دارد. مادۀ سیمانی حدوداً ۳۰دقیقه زمان برای سفت شدن نیاز دارد. این جراحی معمولاً نیاز به بستری شدن بعد از عمل ندارد و استفاده از داروهای مسکن تا چند روز بعد از عمل، متداول است.

ورتبروپلاستی جلدی: ۱. شکستگی مهره‌ای ۲. تزریق سیمان cirse‏ ‏©‏

جمع‌بندی

متخصصان پس از بررسی‌های فراوانی که در این زمینه انجام دادند، به شواهد محکمی مبنی بر برتری این دو روش جراحی بر روش‌های غیرجراحی – مانند استفاده از داروهای ضددرد، استراحت، و ورزش – دست نیافتند. این متخصصان بر این باورند که کیفوپلاستی را می‌توان به‌عنوان یک گزینه برای برخی بیماران در نطر گرفت، اما عملاً ورتبروپلاستی را توصیه نمی‌کنند.

از عوارض احتمالی ناشی از جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • واکنش‌های آلرژیک
  • آسیب عصبی
  • عفونت
  • آمبولی ریوی (لختۀ خونی که به ریه رفته‌است)

این مشکلات، زمانی که بیش از یک مهره تحت درمان باشد، بیشتر دیده می‌شوند.

در ادامه به بررسی ویدئویی از کانال Fortis در رابطه با نحوۀ انجام این دو عمل جراحی می‌پردازیم.

http://www.aparat.com/v/FfOo6
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید