انتشار این مقاله


راه جدیدی برای مبارزه با سرطان کبد

Hepatocellular carcinoma رایج‌ترین حالت سرطان کبد است، اما گزینه‌های درمانی آن محدود بوده و بسیاری از بیماران در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می‌شوند که در آن زمان بیماری بهبود پیدا نمی‌کند. محققین دانشگاه علوم پزشکی میزوری درمانی پیدا کرده‌اند که با ترکیب شیمی درمانی و ایمنوتراپی می‌تواند رشد تومور در موش را کند کند. […]

Hepatocellular carcinoma رایج‌ترین حالت سرطان کبد است، اما گزینه‌های درمانی آن محدود بوده و بسیاری از بیماران در مراحل پایانی بیماری تشخیص داده می‌شوند که در آن زمان بیماری بهبود پیدا نمی‌کند. محققین دانشگاه علوم پزشکی میزوری درمانی پیدا کرده‌اند که با ترکیب شیمی درمانی و ایمنوتراپی می‌تواند رشد تومور در موش را کند کند. محققین باور دارند که با تحقیقات بیشتر، می‌توان استراتژی‌های جدیدی برای درمان اتخاذ کرد.

دارویی که هم اکنون توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای درمان سرطان کبد تایید شده تنها مرگ بیمار را تا ۳ ماه به تعویق میندازد. استراتژی‌های درمانی جدید می‌توانند اندازه و کیفیت عمر بیمار را افزایش دهند. ایمنوتراپی دفاع ذاتی بدن را تقویت می‌کند تا با سرطان مبارزه کند. این درمان هم اکنون می‌تواند به درمان سرطان‌های بسیاری مانند سرطان ریه کمک کند.

در طی این تحقیق، گروهی از موش‌ها با عامل شیمی‌درمانی سانیتینیب و گروه دیگر با پادتن anti-PD-1 درمان شدند. بعد از چهار هفته، تومور موش‌هایی که شیمی‌درمانی شده بودند ۲۵ برابر بزرگ‌تر شدند. در موش‌هایی که ایمنوتراپی شده بودند تومور تا ۱۵ برابر بزرگ‌تر شد. در گروه سوم که به صورت ترکیبی درمان شدند ۱۱ برابر بزرگی تومور وجود داشت.

این نتایج نشان داد که ترکیب این دو روش می‌تواند تاثیر بهتری داشته باشد. روش ترکیبی شیمی درمانی-ایمنوتراپی پاسخ ضد تومور را تحریک می‌کند و رشد تومور را سرکوب می‌کند. برای تایید این تحقیق باید این روش در محیط کلنیک آزمایش شود.

Avatar


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید