انتشار این مقاله


جنتامایسین

جنتامایسین چیست؟ جنتامایسین آنتی‌بیوتیکی است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. از جنتامایسین‌برای درمان عفونت های وخیم و شدید باکتریایی استفاده می‌شود. جنتامایسین ممکن است برای مصارفی غیر از آنچه که در این مطلب آمده است استفاده شود. مهم‌ترین اطلاعاتی که درباره‌ی جنتامایسین باید دانست چیست؟ جنتامایسین می‌تواند برای کلیه‌های شما مضر باشد و همچنین ممکن است که […]

جنتامایسین چیست؟

جنتامایسین آنتی‌بیوتیکی است که با باکتری‌ها مبارزه می‌کند. از جنتامایسین‌برای درمان عفونت های وخیم و شدید باکتریایی استفاده می‌شود. جنتامایسین ممکن است برای مصارفی غیر از آنچه که در این مطلب آمده است استفاده شود.

مهم‌ترین اطلاعاتی که درباره‌ی جنتامایسین باید دانست چیست؟

جنتامایسین می‌تواند برای کلیه‌های شما مضر باشد و همچنین ممکن است که باعث تخریب نورون‌ها و نیز کاهش شنوایی شود، بویژه اگر شما به بیماری‌های کلیوی مبتلا باشید و یا از برخی از دارو‌های ویژه استفاده کنید. اگر شما به دارو‌ی جنتامایسین و یا آنتی‌بیوتیک‌های مشابه آن همانند آمیکاسین، کانامایسین، نئومایسین، استرپتومایسن و توبرامایسین حساسیت دارید، نباید از این دارو استفاده کنید. برای اینکه از بی‌خطر بودن و بلامانع بودن مصرف این دارو اطمینان حاصل کنید، در مورد هد یک از مشکلات زیر با پزشک خود صحبت کنید:

  • بیماری‌های کلیوی
  • آسم یا حساسیت به سولفات
  • میاستنی‌گراویس
  • اختلالات عصبی-عضلانی
  • بیماری‌های دستگاه عصبی مانند پارکینسون
  • عدم توازن در متابولیت‌ها (کمبود کلسیم، پتاسیم و یا منیزیم در خون)
  • دهیدراته بودن بدن

اگر شما باردار هستید از جنتامایسین استفاده نکنید زیرا میتواند برای کودک متولد نشده‌ی شما مضر باشد. در زمان مصرف و استفاده از داروی جنتامایسین از روش‌های مطمئن و کارآمد برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. هنوز مشخص نشده است که آیا مصرف جنتامایسن در زنان شیرده می‌تواند وارد شیر آنها شود و باعث ایجاد اختلال در نوزادان شیرخوار شود یا خیر، بنابراین در زمان شیردهی از مصرف جنتامایسین اجتناب کنید.

چگونه باید جنتامایسین را مصرف کرد؟

از تمام دستورات تجویز شده برای چگونگی مصرف دارو پیروی کنید. دوز‌های بیشتر یا کمتر از مقادیر تجویز شده مصرف نکنید و همچنین این دارو را برای مدت زمان بیشتر از آنچه که تجویز شده است مصرف نکنید. جنتامایسین معمولاً برای مدت یک‌هفته تا ده روز تجویز می‌شود. جنتامایسین ممکن است به صورت عضلانی و یا داخل وریدی تزریق شود. اگر رنگ داروی جنتامایسین تغییر کرده و یا داخل آن ذراتی دیده می‌شود از تزریق آن خوددرای کنید. همچنین از ترکیب این دارو و سایر دارو‌ها در هنگام تزریق خوددرای نمایید.

جنتامایسن را تا مدت زمان گفته شده و تجویز شده توسط پزشک مصرف نمایید و از قطع کردن زودهنگام آن خوددرای کنید. علائم و نشانه‌های بیماری شما می‌تواند قبل از ازبین رفتن کامل عفونت بهبود یابد. مصرف بی‌رویه بدون تجویز این دارو احتمال ابتلا به عفونت‌های مقاوم به آنتی بیوتیک را افدایش می‌دهد. جنتامایسین نمی‌تواند عفونت‌های ویروسی همانند آنفولانزا و سرماخوردگی را بهبود بخشد.

در مصرف جنتامایسین مقدار زیادی آب مصرف کنید تا کیله‌های شما بطور طبیعی فعالیت کند. در زمان مصرف جنتامایسین باید خون و ادرار شما بطور متناوب بررسی شود، همچنین شنوایی، فعالیت کلیه‌ها و اعصاب نیز باید بررسی گردد. اگر نیاز به جراحی دارید به پزشک جراح خود در مورد تعداد دفعات مصرف جنتامایسین اطلاع دهید. جنتامایسین را در دمای اتاق و به دور از رطوبت و گرما قرار دهید.

عوارض جانبی

اگر مصرف جنتامایسین باعث ایجاد آلرژی و حساسیت برای مثال کهیر، دشواری در تنفس، باد کردن صورت، لب‌ها، زبان و یا گلو شد، از اوژانس کمک بگیرید. اگر هریک از علائم زیر را دارید با پزشکتان تماس بگیرید:

محمد امین سعدی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید