انتشار این مقاله


بیماری قارچی پای ورزشکار

بیماری پای ورزشکار شایع‌ترین بیماری قارچی است و موجب ظاهر شدن جوش‌ روی پوست پا می‌شود.

بیماری پای ورزشکار شایع‌ترین بیماری قارچی است و موجب ظاهر شدن جوش‌ روی پوست پا می‌شود.

بیماری قارچی پای ورزشکار چیست؟

بیماری پای ورزشکار شایع‌ترین بیماری قارچی است و موجب ظاهر شدن جوش‌ها روی پوست پا می‌شود. این بیماری به سه نوع عمده تقسیم شده و هرنوع  قسمت‌های مختلفی از پا را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

عامل این بیماری چیست؟

این بیماری توسط قارچ‌هایی که در سطح خارجی پوست رشد می‌کنند ایجاد می‌شود. قارچ‌ها در گرما، مکان‌های مرطوب همچون فضای بین انگشتان پا بخوبی رشد می‌کنند.

بیماری پای ورزشکار خیلی سریع و آسان منتشر می‌شود. شما می‌توانید با لمس پاها یا انگشتان افرادی که مبتلا هستند، به این بیماری دچار شوید. ولی غالبا، پا برهنه راه رفتن روی کناره سطوح آلوده استخرها یا اتاق‌های تعویض لباس از راه‌های ابتلا به این بیماری می‌باشد. پس از آن قارچ‌ها در کفش‌های شما رشد می‌کنند، مخصوصا اگر کفش‌هایتان بقدری تنگ باشند که هوا نتواند در بین انگشتانتان جریان پیدا کند.

شما با لمس قسمت‌های آلوده باعث انتقال بیماری به افراد دیگر می‌شوید، حتی اگر خودتان به آن مبتلا نباشید، بعضی افراد بیشتر مستعد این بیماری هستند. بعد از اینکه به این بیماری دچار شدید، احتمال ابتلا مجدد به آن وجود دارد.

علائم بیماری چیست؟

بیماری پای ورزشکار موجب خارش و سوزش بین انگشتانتان می‌شود. ممکن است پوست ناز بشود و ترک بردارد. علایم شما بستگی به نوع بیماری دارد:

عفونت شبکه‌ای انگشت پا

معمولا بین انگشت چهارم و پنجم اتفاق می‌افتد. پوست، نازک و پوسته پوسته می‌شود. بعضی از افراد ممکن است به عفونت باکتریایی دچار شوند. این نوع بیماری ممکن است حتی پوست را از بین ببرد.

عفونت نوع کفشِ سبک

ممکن است با درد پاهایتان شروع شود. پس از آن پوست کف پا سخت و ترک دار می‌شود. در نوع حاد این بیماری ناخن انگشتان پا عفونت می‌کند و در نهایت می افتد. عفونت‌های قارچی در ناخن انگشتان پا به درمان جداگانه ای نیاز دارد.

عفونت نوع تاول دار

معمولا با ترکیدن ناگهانی تاول‌های زیر پوست شروع می‌شود. این تاول‌ها در کف پا مشاهده می‌شوند. ولی می‌توانند در هرجایی از پای شما نیز ظاهر شوند. در این نوع از بیماری هم به عفونت باکتریایی دچار خواهید شد.

چگونه بیماری پای ورزشکار تشخیص داده می شود؟

بیشتر اوقات، پزشکان با نگاه کردن به پای شما می‌توانند بیماری پای ورزشکار را تشخیص دهند. پزشک از شما درباره علایمی که دارید و سابقه بیماری‌های قارچی که داشته اید سوال خواهد کرد. اگر بیماری شما غیر طبیعی بنظر رسید یا درمان به شما کمک نکرد، پزشک از ناخن یا پوست شما را برای آزمایش قارچی نمونه برداری می‌کند. لزوما هر مشکل پوستی روی پا، بیماری پای ورزشکار نیست. اگر فکر می‌کنید که به این بیماری دچار شده‌اید و قبلا سابقه نداشته‌اید، بهتر است که به پزشکتان مراجعه کنید.

این بیماری چگونه درمان می شود؟

شما می‌توانید بیشتر افراد مبتلا به این بیماری را در خانه با لوسیون، کرم، یا اسپری درمان کنید. برای نوع حاد این بیماری، پزشک برای شما قرص و دارو تجویز می‌کند. داروها را تا زمانی که پزشک مشخص کرده باید استفاده کنید. با انجام این کار مطمئن می شوید که از عفونت رهایی یافته‌اید. همچنین مهم و ضروری است که پاهایتان را تمیز و خشک نگه دارید. این قارچ برای رشد به رطوبت و گرما نیاز دارد. می‌توانید کارهایی انجام دهید که مجددا به بیماری قارچی ورزشکار مبتلا نشوید. در مکان‌های عمومی مثل اتاق‌های تعویض لباس از سندل و از پودر برای خشک نگه داشتن پاهایتان استفاده کنید. سندل‌ها و روفرشی هایی بپوشید که رطوبت را از خود دور کنند.

یاسمن شریفیان


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید