انتشار این مقاله


تغذیه در ایّام نوروز

ایام نوروز ویا دیگر روزها فرقی ندارد؛ نباید تغذیه‌ طوری عوض گردد که به ضرر سلامتیان تمام شود.

ایام نوروز ویا دیگر روزها فرقی ندارد؛ نباید تغذیه‌ طوری عوض گردد که به ضرر سلامتیان تمام شود. معمول‌ترین اشتباهات تغذیه‌ای در این دوران که سرمان به جشن و تعطیلات گرم است و شاید متوجه آن‌ها نشویم پرخوری و استفاده‌ی زیاد از شیرینیجات و آجیل است.

درباره‌ی آجیل بهتر است از نوع بدون نمک و خام آن استفاده نمایید و دقت داشته باشید، آجیلی که می‌خرید تازه باشد. اینگونه مواد باید تازه و مرغوب تهیه شده و به دور از نور آفتاب نگهداری شوند. همچنین دقت کنید علائم کپک‌زدگی روی آن مشاهده نشود و باز هم تأکید می‌کنیم که نوع بدون نمک آن بهتر است. برنامه‌ی غذاییتان را مانند سایر روزها تنظیم کنید و اگر آجیل و مغز مصرف می‌کنید، آن‌ها را برای میان‌وعده‌ها کنار بگذارید.

با توجه به دریافت کالری‌های اضافی در روز حجم وعده‌های غذایی، به ویژه شامتان را کاهش دهید و آن را سبک میل کنید. اگر هم که مسافرت هستید حتماً به فکر تأمین لبنیات و آب کافی برای خود و مخصوصاً کودکانتان باشید. روزی ۲ تا ۳ لیوان شیر و ۶ تا ۸ لیوان آب را فراموش نکنید.

  1. حتی در سفر هم صبحانه را فراموش نکیند. مثل بقیه‌ی روزها مصرف صبحانه‌ی به موقع کالری‌های مورد نیازتان را فراهم می‌کند و اجازه نمی‌دهد برای خوردن ناهار زیاد یا تنقلات بیش از اندازه وسوسه شوید. اگر رژیم غذایی خاصی را دنبال می‌کنید، آن را بر هم نزنید. در صبحانه‌تان از پروتئین، سبزیجات و لبنیات استفاده کنید.
  2. برای جلوگیری از پرخوری سر میز غذا از میان‌وعده‌ها غافل نشوید. سعی کنید در وعده‌هایتان سبزیجات هم وجود داشته باشد؛ چون صرف این مواد و فیبری که دارند در طول تعطیلات کم می‌شود.
  3. اگر در طول سال فرصت ورزش کردن نداشتید به علت مصرف کالری بیشتر حداقل در این ایّام آن را در برنامه‌ی روزانه‌تان بگنجانید. اگر هم چنین برنامه‌ای داشتید زمانش را بیشتر کنید. پیاده‌روی آرام و طولانی هم توصیه می‌شود. اگر مشکل خاصی ندارید ۳۰ تا ۴۰ دقیقه در روز این کار را انجام دهید.
  4. قبل از صرف شام یا ناهار پیش‌غذای مختصر و کم‌کالری‌ای میل کنید. سالاد سبزیحات یا سوپ سبزیجات با نشاسته‌ی کم انتخاب خوبی هستند.
  5. خوشحالی‌های کوتاهِ پس از مصرف تنقلات و شیرین یا پرچرب را با خوشحالی رسیدن به وزن و اندام ایدئال خود در درازمدت عوض نکنید! این تنقلات معمولاً غنی از قند و چربی هستند و به علت عدم فعالیت زیاد در تعطیلات در بدن انباشته خواهند شد. در هرم غذایی انسان این مواد در بالای آن خاه‌ی کوجکی را به خود اختصاص می‌دهند و به بیماران دیابتی یا قلبی‌عروقی و چاق توصیه می‌شود اصلاً  از این مواد استفاده نکنند. بقیه‌ی افراد هم فقط به اندازه‌ی کم بهتر است از این مواد بخورند. افراد دیابتی به جای شکلات‌های معمولی می‌توانند از انواع رژیمی آن مصرف کنند.
  6. از مصرف الکل تا حد ممکن مثل بقیه‌ی ایّام سال پرهیز کنید. الکل کالری خالص است و علاوه بر این که افزایش وزن و مشکلات کبدی مهمان ناخوانده‌ی آن اند، بلکه کمبود موادی مثل ویتامین‌های B مانع از سوختن چربی‌ها در بدن می‌شود.
  7. هیچ وقت یک یا چندتا از عده‌های غذاییتان را حذف و به وعده‌ی غذایی دیگر منتقل نکنید. این کار عواقب جبران‌ناپذیری برای سلامتی شما خواهد داشت. ۳ وعده‌ی غذایی سبک ایدئال است.
  8. کاکائوهای مرغوب با درصد بالا برای پذیرائی از مهمانان به جای شکلات‌ها و تافی‌های چسبناک و شیرین توصیه می‌شود. این کار برای قلب و دندان‌های شما سالم‌تر است.
  9. الگوی غذایی را بر هم نزنید؛ ۳ وعده‌ی غذایی اصلی و ۳ میان‌وعده‌ی سالم ایدئال است. شیرینیجات موحب بی‌اشتهایی می‌شوند؛ پس مخصوصاً برای کودکان باید به اندازه‌ی کم و با فاصله‌ی ۲ تا ۳ ساعته از وعده‌ی اصلی مصرف شود.
  10. مراقب زمان خوابتان باشید. با توجه به انجام سفر در این ایّام و بر هم خوردن خواب بیشتر آن را تنظیم کنید و به یاد داشته باشید که یکی از عوامل تناسب اندام و کاهش وزن خواب مناسب است؛ ۶ تا ۸ ساعت در بازه‌ی زمانی مناسب
  11. از سفری که می‌روید نهایت لذت را هم از مقصد و هم از مسیرتان ببرید. این لذت را با استرس عوض نکنید؛ چون آرامش خاطر در سوزاندن چربی‌ها مؤثر است.
  12. شام سبکتان را با پروتئین و سبزیجات غنی کنید و از اضافه کردن کربوهیدرات‌ها به آن خودداری نمائید.
  13. با به موقع دستشویی رفتن و مصرف حداقل ۶ لیوان آب در طول روز هنگام مسافرت از مشکلات گوارشی احتمالی جلوگیری کنید.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید