انتشار این مقاله


سردردهای نخاعی

سردردهای نخاعی یا اسپاینال تقریباً در ۴۰% افرادی که بزل نخاعی (پونکسیون کمری) یا بی‌حسی نخاعی انجام داده‌اند اتفاق می‌افتد.

سردردهای نخاعی یا اسپاینال تقریباً در ۴۰% افرادی که بزل نخاعی (پونکسیون کمری) یا بی‌حسی نخاعی انجام داده‌اند اتفاق می‌افتد. هر دو روش شامل سوراخ کردن غشای سخت دور طناب نخاعی در بخش ریشه‌های اعصاب کمری و ساکرال است.

در طول انجام این روش، نمونه‌ای از مایع‌ مغزی‌نخاعی از کانال نخاعی خارج خواهد شد. در طول بی‌حسی نخاعی، دارو به کانال نخاعی تزریق می‌شود تا اعصاب نیمه‌ی تحتانی نخاع را بی‌حس کند. اگر مایع از مکان سوراخ کوچکی که به وجود آمده نشت کند، شاید سردرد نخاعی به سراغتان بیاید.

بیشتر سردردهای نخاعی (همچنین با نام سردردهای پس از پونکسیون نخاعی نیز شناخته می‌شوند) بدون نیاز به درمان به صورت خودبه‌خودی بهبود می‌یابند. اگرچه سردردهای نخاعی شدید که ۲۴ ساعت یا بیشتر به طول بیانجامند شاید نیازمند درمان باشند.

نشانه‌ها

نشانه‌های سردرد نخاعی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • درد مبهم و آزاردهنده که شدت آن از ملایم تا ناتوان‌کننده متفاوت است.
  • دردی که با نشستن یا بلند شدن بدتر شود و هنگام دراز کشیدن از بین رفته یا کاهش یابد.

سردردهای نخاعی اغلب با موارد زیر همراه اند:

  • سرگیجه
  • صدای زنگ در گوش (تینیتوس)
  • حساسیت به نور (فوتوفوبیا)
  • حالت تهوع
  • سفتی گردن

زمان مراجعه به پزشک

اگر پس از بی‌حسی نخاعی یا پونکسیون کمری سردرد گرفتید به پزشک اطلاع دهید؛ به‌ویژه اگر با نشستن و بلند شدن بدتر شود.

دلایل

سردردهای نخاعی در اثر نشت مایع نخاعی از طریق سوراخ به وجود آمده در سخت‌شامه که نخاع را در بر گرفته به وجود می‌آیند. این نشت، فشار مایع را در مغز و نخاع کاهش داده و به سردرد منتج می‌شود. سردردهای نخاعی معمولاً ۴۸ ساعت پس از بزل نخاع یا بی‌حسی آن خود را نشان می‌دهند.

برخی اوقات بی‌حسی اپی‌دورال نیز شاید به سردرد منجر شود. با اینکه بی‌حسی اپی‌دورال با تزریق در خارج از غشای نخاعی همراه است، در صورت سوراخ کردن ناخواسته‌ی آن ممکن است اتفاق بیفتد.

عوامل خطرزا

  • داشتن سن ۱۸ تا ۳۰ سال
  • زنان بیشتر دچار آن می‌شوند.
  • روش‌هایی که در آن‌ها از سرنگ‌های بزرگ یا سوراخ‌های چندگانه در غشای اطراف نخاع استفاده می‌شود.
  • داشتن توده‌ی بدنی کوچک

تست‌ها و تشخیص

پزشک شاید سؤالاتی راجع به سردرد بپرسد یا بررسی فیزیکی انجام دهد. از اشاره کردن به هر عملی که تازگی‌ها داشته‌اید مطمئن شوید؛ به‌ویژه بزل یا بی‌حسی نخاعی

برخی اوقات پزشک MRI را پیشنهاد می‌دهد تا از دیگر دلایل سردرد مطلع شود. در طول این تست‌ها تصاویر مقطعی از بدن تهیه می‌شود.

داروها و درمان

درمان برای سردردهای نخاعی محافظه‌کارانه صورت می‌گیرد. پزشک شاید استراحت، مایعات، کافئین یا مسکن‌های خوراکی را تجویز نماید. اگر سردرد تا ۲۴ ساعت برطرف نشد، شاید یکی یا چند تا از روش‌های زیر ادامه یابد:

  • پچ خونی اپی‌دورال: تزریق مقدار کمی از خون به فضای روی حفره‌ی ایجاد شده اغلب با ایجاد لخته باعث بسته شدن آن می‌شود و با برگرداندن فشار نرمال سردرد برطرف خواهد شد. این روش درمانی معمول برای سردردهای نخاعی دائمی است که به صورت خودبه‌خودی حل نمی‌شوند.
  • کافئین داخل وریدی: کافئین مستقیماً به داخل جریان خون تزریق می‌شود و به تسکین سردردهای اسپاینال در طول چند ساعت با انقباض عروق خونیِ سر کمک خواهد کرد.
علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (4)
  1. سلام …دو روز پیش یک عمل به خاطر کیست مویی داشتم که بیهوشی نخاعی انجام دادم …بعد از ۲۴ساعت سردردهای کشنده ای سراغم اومد که با وجود استراحت مطلق و مصرف مایعات زیاد هیچ از سردردم کم نشده والان ۲۴هست که به اون مبتلا هستم …آیا راه دیگه ای برا کاهشش هست ؟؟؟ضمنا از ژلوفن ۴۰۰هم استفاده میکنم

  2. سلام من چند روز پیش ال پی کردم و مایع نخاع ازم گرفتن دو سه روزیع ک سرم خیلی درد میکنه ب طوری ک بلند میشم خیلی شدت پیدا میکنه
    چیکار کنم
    بخاطر تنظیم فشار مغزم ازم مایع نخاع گرفتن.الان دو سه روزی از اون میگزره ولی سرم اصلن خوب نشده.چیکار کنم

    1. سلام
      همونطور که تو مقاله نوشته شده برای سردردهایی که بیشتر از ۲۴ ساعت طول میکشن راه‌هایی معرفی شده؛ مثل پچ اپی خونی اپی‌دورال و کافئین داخل وریدی که باید با مراجعه به پزشک انجام بشن. همچنین ممکنه راه‌های دیگه‌ای هم توسط پزشکتون پیشنهاد بشه.

دیدگاهتان را بنویسید