انتشار این مقاله


سردردهای ناشی از فشار خارجی

سردردهای ناشی از فشار خارجی می‌توانند به‌دلیل هر نوع پوشش سری که فشار دائمی روی پیشانی یا اسکالپ ایجاد می‌کنند، اتفاق بیفتند.

سردردهای ناشی از فشار خارجی می‌توانند به‌دلیل هر نوع پوشش سری که فشار دائمی روی پیشانی یا اسکالپ ایجاد می‌کنند، اتفاق بیفتند.

این سردردها را بیشتر ورزشکارانی تجربه می‌کنند که از کلاه ایمنی، محافظ چشم یا هر دو استفاده می‌نمایند. گاهی برای معرفی این سردردها از تجهیزاتی نامبرده می‌شود که عامل آن هستند؛ مثل “سردرد عینک شنا” یا “سردرد کلاه ایمنی فوتبال“. از دیگر دلایل شایع این سردردها می‌توان به کلاه‌ها و هدبندهای تنگ اشاره کرد.

راه‌حل این مشکل به راحتی ایجاد آن می‌باشد؛ فقط کافیست پوشش عامل فشار سر را برطرف نمائید.

نشانه‌ها

درد سردردهای ناشی از فشار خارجی اغلب به عنوان فشاری متعادل و دائم توصیف می‌شود. بیشترین درد هم در محلی است که پوشش بیشترین فشار را وارد کرده است. تا وقتی که پوشش سر جای خودش باقیست، شاید درد به صورت فزاینده‌ای افزایش پیدا کند.

زمان مراجعه به پزشک

معمولاً نیازی نیست به خاطر چنین سردردهایی به پزشک مراجعه کرد؛ چون با برطرف کردن پوششی که عامل آن است سردرد برطرف خواهد شد. فقط زمانی که پس از درآوردن پوشش نیز درد ادامه یافت باید به پزشک مراجعه نمائید.

دلایل

سردردهای ناشی از فشار خارجی به‌دلیل هر نوع پوششی که به سر فشار وارد کند ایجاد می‌شود؛ کلاه‌های تنگ، کلاه ایمنی، هدبند و عینک شنا از این پوشش‌ها هستند.

عوامل خطرزا

خطر این سردردها برای هر کسی که از پوشش‌های مذکور استفاده کند، وجود دارد.

عوارض

سردرد ناشی از فشار خارجی اگر پوشش مورد نظر به مدتی طولانی سر جای خود باقی بماند، شاید در برخی افراد میگرن را تحریک نماید.

داروها و درمان

برای پایان دادن به چنین سردردهایی باید پوششی را که به سر فشار می‌کند، خارج کرد. درمان‌های بیشتر به‌ندرت نیاز است. اگر سابقه‌ی میگرن در شما وجود دارد، فشار وارد کردن به سر شاید حمله‌ای را برانگیزد که درمان‌های خاص خود را نیاز دارد.

پیشگیری

برای پیشگیری از چنین سردردهایی از پوشش‌های غیرضروری اجتناب نمائید. اگر پوشش مذکور ضروری باشد؛ مثلاً کلاه ایمنی در ورزشکاران، مطمئن شوید که مناسب اندازه‌ی سر شماست و با دقت سر جای خود قرار گرفته. طرح‌ها و اندازه‌ی متفاوت را امتحان کنید تا راحت‌ترین مورد را انتخاب نمایید. همچنین اگر ممکن است، پوشش مورد نظر را متناوباً خارج نمائید تا فشار رفع گردد.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید