انتشار این مقاله


روز زمین پاک: سواد محیط‌زیستی و آب ‌و هوایی

شعار  روز زمین سال ۲۰۱۷ « سواد محیط‌زیستی و آب ‌و هوایی » است‌. تحصیلات و آموزش، پایه و اساس پیشرفت و توسعه می‌باشند. اکنون جهان نیازمند تسلطی شهروندی بر  مفهوم تغییرات جوی و آگاهی از تهدیدات بی‌سابقه‌ی آن بر سیاره‌مان می‌باشد. ما نیازمندیم که افراد آگاهی را برای اقدامات الهام‌بخش در دفاع از حافظت محیط‌زیستی استخدام […]

شعار  روز زمین سال ۲۰۱۷ « سواد محیط‌زیستی و آب ‌و هوایی » است‌.

تحصیلات و آموزش، پایه و اساس پیشرفت و توسعه می‌باشند. اکنون جهان نیازمند تسلطی شهروندی بر  مفهوم تغییرات جوی و آگاهی از تهدیدات بی‌سابقه‌ی آن بر سیاره‌مان می‌باشد. ما نیازمندیم که افراد آگاهی را برای اقدامات الهام‌بخش در دفاع از حافظت محیط‌زیستی استخدام کنیم.
سواد محیط‌زیستی و آب و هوایی، تنها نیروی محرکی برای ساختن رأی‌هایی سبز و افزایش قوانین و سیاست‌های جوی و محیط‌زیستی نیست؛ بلکه عاملی برای تسریع رشد تکنولوژی‌ها و شغل‌های سبز نیز هست.

در روز زمین امسال، همراه جامعه‌ی خود برای «سواد محیط‌زیستی و آب و هوایی» و یا برنامه‌های دیگری که بر تحصیلات و آگاهی‌ها تمرکز دارند تلاش کنیم.


۲۲ام آوریل، مصادف با دوم اردیبهشت ماه، روز زمین و یا «روز زمین پاک» نام‌گذاری شده است. روز زمین با هدف تمرکز بر محیط زیست‌مان تعیین شده است؛ حال، ما چه به صورت فردی و یا جمعی برای سالم ساختن آن چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم؟
اولین بار در سال ۱۹۷۰، در ایالات متحده، روز زمین برای افزایش توجهات به محیط زیست و ایجاد آگاهی از مسئولیت‌‌های ما در مقابل محیط زیست مقرر شد.
در ۲۲ام آوریل سال ۱۹۷۰ ، بیست میلیون آمریکایی در راه‌پیمایی خیابانی به جهل محیط‌زیستی و آلودگی‌ها اعتراض کردند. ۴۵ سال بعد روز زمین جهانی شد. بزرگترین رویداد سکولار در جهان که توسط بیش از یک بیلیون نفر هر ساله گرامی داشته می‌شد. شبکه‌ی روز زمین شامل بیش از ۵۰هزار مشارکت‌کننده در ۱۹۶ کشور است.

دست‌آوردهای بسیاری به روز زمین نسبت داده شده است. تاسیس آژانس حافظت محیط‌زیست ایالات متحده و مصوباتی که برای هوای پاک، آب پاک، و گونه‌های در خطر انقراض تعیین می‌شود از جمله این دست‌آوردهاست. دست آورد عمومی دیگر شامل اولین اجلاس زمین سازمان ملل متحد و چندین معاهده‌ی محیط‌زیستی چندملیتی بود.

همچنین بزرگداشت روز زمین برای هر کدام از ما این فرصت را می‌دهد که تغییر کوچکی را ایجاد کنیم که این اقدامات به نوبه‌ی خود، در حرکت‌هایی جمعی تاثیر بزرگی خواهند داشت.

شما می‌توانید با عمل به ایده‌های زیر روز زمین را به رسمیت بشناسید! یکی از ایده‌های زیر را ، و یا ایده‌های خودتان را عملی سازید؛ در واقع بهترین تلاش خود را برای به حفظ زمین انجام دهید.

گوشت کمتری بخورید. اندازه‌ی برش‌های گوشت را نصف کنید، گوشت حیوانات علف‌خوار را بخرید.

تولیدات محلی بخرید. مدام به مغازه‌ی باغ‌داران محلی رفت آمد داشته باشید و یا از مغازه‌هایی که تولیدات کشاورزان محلی را می‌فروشند خرید کنید. تنها مایحتاج خود را خریداری کنید. هرگاه که ممکن باشد پوست میوه‌ها را بخورید و باقی را در سالاد و سوپ استفاده کنید. عضوی از انجمن پشتیبانی‌شده‌ی کشاورزی باشید.

کودسازی کنید! بقایای سبزیجات و میوه‌ها، زمین‌های قهوه و برگ‌های چای آیتم‌های غذایی هستند که میتوانند کمپوست شده ، به خاک برگشته و مواد معدنی و مغذی آن را تجدید کنند.

استفاده از پلاستیک‌های تجزیه‌ناپذیر را متوقف کنید. از پلاستیک‌های یک‌بار مصرف استفاده نکنید. به جای کیسه‌های پلاستیکی، از کیف‌های پارچه‌ای یا کاغذی قابل بازیافت استفاده کنید. از قصاب بخواهید تا گوشت را درون کاغذ قصابی بسته‌بندی کند نه پلاستیک. از پلاستیک‌هایی که استفاده کرده‌اید مجددا استفاده کنید و یا بازیافتشان کنید.

تاثیراتتان را کم کنید! همانطور که می‌دانید تاثیر کربنی شما تاثیری است که شما بر روی سیاره می‌گذارید. شما میتوانید با رفت و آمد کمتر ( برای مثال با خرید‌های سوپرمارکتی با دفعات کمتر)، حفظ آب و جایگزینی وسایل با مصرف انرژی بالا با کالاهای کم‌مصرف تاثیر کربنی کمی بر سیاره‌مان داشته باشید!

الهه نوراللهی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید