انتشار این مقاله


کبد چرب غیرالکلی

کبد چرب (Fatty Liver) التهاب کبد ‏و تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی ‏است. این بیماری در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی، که نوع غیرالکلی آن در اختلالاتی از قبیل چاقی و سوء تغذیه دیده می‌شود. در حالت عادی نیز کبد و سلول‌های کبدی دارای چربی […]

کبد چرب (Fatty Liver) التهاب کبد ‏و تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی ‏است.

این بیماری در حالت کلی به دو دسته تقسیم می‌شود؛ کبد چرب الکلی و کبد چرب غیرالکلی، که نوع غیرالکلی آن در اختلالاتی از قبیل چاقی و سوء تغذیه دیده می‌شود.

در حالت عادی نیز کبد و سلول‌های کبدی دارای چربی هستند، اما در کبد چرب، میزان این چربی به بیش از ۵ تا ۱۰ درصد کل وزن بدن می‌رسد.

کبد چرب غیرالکلی (Nonalcoholic Fatty Liver Disease/NAFLD) علت مشخصی ندارد و می‌تواند زمینۀ ارثی داشته باشد، اما عمدتاً در افراد میانسال و دارای اضافه وزن دبده می‌شود. هم‌چنین دیابت و کلسترول بالا نیز در بیشتر افراد مبتلا به کبد چرب مشاهده می‌شود. از سایر علل ابتلا به کبد چرب می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخی داروها
  • هپاتیت ویروسی
  • بیماری‌های خودایمنی یا ارثی کبد
  • کاهش وزن سریع
  • سوء تغذیه
مقایسۀ بافت و ساختار کبد سالم و کبد چرب غیرالکلی Mayo Clinic ‏©‏

برخی از مطالعات حاکی از وجود ارتباط میان تعداد زیاد باکتری‌های روده و کبد چرب غیرالکلی هستند.

از کبد چرب عمدتاً به‌عنوان یک اختلال کشنده یاد نشده و از نظر بالینی اختلالی پایدار و ساکت تلقی می‌شود. با وجود این‌که کبد چرب در اغلب موارد برگشتپذیر و قابل درمان است، تعلل طولانی در درمان آن می‌تواند به سیروز یا نارسایی‌های کبدی بینجامد.

در ویدئوی ضمیمه، به بررسی بیشتر بیماری کبد چرب غیرالکلی می‌پردازیم.

http://www.aparat.com/v/o6WBy
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید