انتشار این مقاله


۵ راه برای جلوگیری از اتلاف وقت

اتلاف وقت در سرتاسر جهان رایج است. با توجه به دست آورد های اخیر بیشتر شاغلین روزانه ۳۰ دقیقه یابیشتر از وقتشان را هدر می دهند و ۴درصد هم نصف روز یا بیشتر آن را. شاید شما هم مثل بیشتر شاغلین می گویید من مثل بقیه نیستم و وقتم را هدر نمی دهم علت این […]

اتلاف وقت در سرتاسر جهان رایج است. با توجه به دست آورد های اخیر بیشتر شاغلین روزانه ۳۰ دقیقه یابیشتر از وقتشان را هدر می دهند و ۴درصد هم نصف روز یا بیشتر آن را.

شاید شما هم مثل بیشتر شاغلین می گویید من مثل بقیه نیستم و وقتم را هدر نمی دهم علت این تفکر این است که وقتتان را عمدا هدر نمی‌دهید متاسفانه بیشتر اشکال هدر وقت طوری است که زمانی متوجه می‌شویم که دیگر زمانی برای جبرانش نیست.
اما راه حل چیست؟ بالابردن سطح هوشیاری پیدا کردن ریشه‌های اتلاف وقت و راه‌های مقابله با آن‌ها

۱. آیین‌ و روش‌ها

همه‌ی ما در دفتر کارمان برای انجام کارها روش هایی داریم کار‌های روزمره‌ای که هر روز انجامش می دهیم بعضی از آن کارها مولد هستند بعضی نه. مثلا یک نفر قبل از شروع به کار ۱۵ دقیقه با فردی صحبت می‌کند یا این ۲۰ دقیقه قبل از شروع به کار اخبار گوش می‌کندخطری که در این موارد ما را تهدید می‌کند عدم هوشیاری از گذر وقت است بشر معمولا به کارهای روزمره و مکرر شخصی خود(مثل رانندگی از خانه تا سر کار) توجه چندانی نمی‌کند.به عبارت دیگر این کارها را بدون فکر به این که چ کار می‌کنید انجام می‌دهید. صحبت با دیگران یا خواندن اخبار ذاتا چیز های بدی نیستند اما در صورت عدم کنترل می توانند در عملکرد کلی تان وقفه‌ی بزرگی ایجاد کنند.

۲. حواس پرتی‌ها

حواس پرتی یکی از عوامل اصلی هدر وقت است. عواملی که وسط انجام کارهای مهم وقت آدم را می گیرند. مثل آنلاین شدن در حین انجام یک کار مهم و چک کردن فیسبوک.
پی بردن به این که این عوامل کدام‌ها هستند آسان اما مقابله با آن ها مشکل است؛ عدم اتصال به اینترنت اختصاص زمانی دیگر به این فعالیت ها استراتژی خوبی است درحقیقت آدم از عوامل مخل کننده‌ای که آن‌ها را مخل کننده نمی‌داند بیشترین ضربه را می‌بیند. مثل پاسخ به ایمیل و یا شرکت در یک بحث طولانی. در این موارد هوشیاری بیشتری به خرج دهید.

۳. ارتباطات

برقراری ارتباط امری ضروری است افرادی که در برقراری ارتباط قوی هستند می‌توانند از چیزهایی مثل ایمیل ملاقات‌ها و تماس‌های تلفنی برای افزایش سطح بازدهی‌شان استفاده کنند به هرحال بیشتر ما این پتانسیل را داریم که زمان را از دست بدهیم.پس باید ارتباطات خود راتنظیم کنیم.
تا به حال چه تعداد ایمیل طولانی که در آن چندین پاراگراف برای توضیح یک اصطلاح ساده به کار رفته باشد دریافت کرده‌اید؟ در چند ملاقات که از اول لازم نبوده در آن حضور داشته باشید شرکت کرده‌اید؟ برای ارتباطات کارآمد تری تلاش کنید در این صورت است که خواهید دید زمان زیادی برای استفاده‌ی بهینه در اختیار دارید.

۴. امتناع از انطباق

مردم دلایل مختلفی برای عدم انطباق دارند بعضی‌ها راحت نیستند که هیچ چیز را تغییر دهند. بعضی‌ها هم هستند که دوست ندارند وقتی شرایط محیطی تغییر می کند در نظریه‌ها و رویکردهایشان تغییری ایجاد کنند، مثلا زمانی که اطلاعات جدیدی در مورد نیازهای متفاوت مشتری‌شان طی یک طرح پیشنهادی کسب می‌کنند، در صورت توقف آن کار آسوده‌ترند تا این که تمام انرژی خود را برای تغییر رویه و اجرای آن طرح پیشنهادی به امید بهره‌وری از آن به کار گیرند.

۵. کار روی اولویت های غلط

بیایید این گونه در نظر بگیریم که شما تمام نکات اشتباهی را که تا به حال لیست کرده‌ایم را مدیریت کرده و روی وظایفی که وقتتان را ۱۰۰ درصد پر کرده کار می‌کنید آیا مطمعن هستید که با انجام این کارها وقتتان را تلف نمی‌کنید؟ آیا با این که در پایان پی خواهید برد بیشتر کارهایتان مانده باز هم خود را با کارهای کم اهمیت مشغول می‌کنید؟ اگر این گونه هستید در اولویت بندی مشکل دارید.

برای یک فرد مولد و کارآمد شدن باید بعضی کارها را تقویت کرد و بعضی دیگر را کنار گذاشت این به معنی بی‌نظیر بودن در مدیریت نیست بلکه به این معنی است که با این کار کمی به ایده آل خود نزدیک شده و در آخر هم می‌بینید که در اخر هفته چند ساعت اضافی برای انجام کارها دارید.

سولماز گلدوست


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید