انتشار این مقاله


شپش بدن چیست؟ با علائم و درمان شپش بدن آشنا شوید

شپش بدن کوچک و به اندازه یک کنجد است. شپش در لباس و رختخواب زندگی می‌کند و چندین بار در روز روی پوست آمده و از خون انسان تغذیه می‌کند.

درمان شپش بدن اولین و اساسی‌ترین دغدغه‌ی هر فرد یا والدینی است که کودک آن‌ها از این آلودگی رنج می‌برد. شپش بدن حشره‌ای کوچک به اندازه یک کنجد است و در لباس و رختخواب زندگی می‌کند و چندین بار در روز روی پوست می‌آید و از خون انسان تغذیه می‌کند. متداول‌ترین مواضع برای نیش شپش اطراف گردن، شانه‌ها، زیربغل، دور کمر و ران می‌باشند.

ابتلا به شپش بیشتر در مکان‌های شلوغ و غیربهداشتی، مانند اردوگاه‌ها و پناهگاه‌های افراد بی‌خانمان اتفاق می‌افتد. البته سال‌هاست که در کشور ما مهدکودک و دبستان‌ها اصلی‌ترین مکان‌های آلودگی محسوب می‌شوند. گزش شپش انواعی از بیماری‌ها را منتقل کرده و حتی می‌تواند سبب اپیدمی یا همه‌گیری بیماری‌ها شود. برای این که متوجه شوید اصلاً شپش بدن چیست و چه روش‌های درمانی برای آن وجود دارد، با ما همراه باشید.

عکس شپش بدن
عکس شپش بدن

علائم شپش بدن چیست

گزش شپش بدن باعث خارش شدید شده و بیمار قادر است نواحی خون آلود و پوسته پوسته شده را در محل گزش مشاهده کند.

از شایع‌ترین علائم آلودگی، خارش است. علیرغم آن که این موجود در اغلب موارد بیماری خاصی را ایجاد نمی‌کند، اما گزش آن سبب ایجاد حساسیت پوستی می‌شد. گاهاً از آلودگی تا زمان بروز خارش و سایر علائم، ممکن است زمانی در حدود ۶ هفته لازم باشد. تا پیش از گذشت این ۶ هفته، ممکن است هیچ علامتی وجود نداشته باشد. همچنین احساس راه رفتن چیزی بر روی سر ممکن است به سبب آلودگی با شپش بدن باشد.

خاراندن پوست پس از بروز علائم آلودگی، ممکن است سبب زخم پوستی شود. همچنین جای گزش ممکن است عفونت کرده و مشکلات دیگری را به وجود بیاورد که در این صورت درمان شپش دشوارتر خواهد شد. در صورتی که پوست سرتان قرمزو ملتهب شده و غدد لنفاوی اطراف گردن هنگام لمس حساسیت یا درد نشان می‌دهند،‌ در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. پس به طور خلاصه شد:

  • خارش شدید
  • بثورات و قرمزی پوست به خاطر واکنش آلرژیک
  • جوش‌های قرمز روی پوست
  • ضخیم شدگی یا تیرگی پوست، معمولاً در نزدیکی کمر یا کشاله ران (البته اگر شپش مدت زیادی در آن بوده باشد)

راه‌های ابتلا به شپش بدن چیست

شپش بدن مشابه شپش سر است، اما تفاوت هایی نیز دارند. شپش سر در موی فرد زندگی می‌کند و از طریق پوست سر تغذیه می‌کند، در حالی که شپش معمولاً در لباس و رختخواب زندگی می‌کند و چندین بار در روز روی پوست می‌آید و از خون انسان تغذیه می‌کند.


شاید این مطلب برای شما مفید باشد: هر آن چه برای درمان شپش سر نیاز دارید


درزهای لباس رایج‌ترین مکان برای تخم گذاری شپش بدن محسوب می‌شود. در صورت وقوع تماس نزدیک با فرد آلوده به شپش یا لباس و رخت آلوده، احتمال انتقال و آلودگی وجود دارد و باید سریعاً به فکر درمان بود.

عکسهای شپش بدن
عکسهای شپش بدن

عوامل خطر گرفتن شپش

افرادی که در در مکان‌ها شلوغ و آلوده زندگی می‌کنند در معرض خطر بیشتری قرار دارند:

  • پناهندگان جنگی
  • افراد بی‌خانمان
  • قربانیان حوادث طبیعی

پادگان و مدارس نیز از مکان‌های مشکوک دیگر هستند سگ، گربه و دیگر حیوانات خانگی شپش را منتقل نمی‌کنند.

عوارض آلودگی با شپش بدن

آلودگی با شپش مشکل چندانی ایجاد نمی‌کند. اما گاهی می‌تواند منجر به عوارضی همچون موارد زیر شود که به دنبال درمان از بین خواهند رفت:

  • عفونت‌های ثانویه
  • ضخیم شدن یا تغییر رنگ پوست
  • گسترش بیماری‌های میکروبی

تشخیص ابتلا به شپش

خود فرد یا پزشک می‌توانند آلودگی با شپش را از طریق بررسی بدن فرد و لباس‌های او تشخیص دهند. با بررسی میکروسکوپیک می‌توان تخم شپش را نیز روی پوست و سر بیمار مشاهده نمود.

تخم شپش بدن
عکس تخم شپش بدن

درمان شپش بدن

درمان خانگی شپش بدن در ابتدا توسط شستشوی بدن و هر شی آلوده با صابون و آب داغ شروع می‌شود. در واقع اولین گام برای ریشه‌کن کردن این موجود، ارتقای وضعیت بهداشتی فرد است. برای مثال فرد نباید بیش از یک هفته از یک لباس استفاده کند. خشکشویی و اتو کردن لباس، حوله یا وسایل خواب که امکان شستشوی آنها وجود ندارد نیز مؤثر است.

اگر این روش‌ها کارساز نشدند، می‌توان از لوسیون‌ها یا شامپوهای ویژه‌ی شپش مانند Nix یا  Rid استفاده کرد. اگر این موارد هم مؤثر واقع نشد، پزشک می‌تواند لوسیون‌های دیگری را تجویز کند. محصولات شپش کش معمولاً برای انسان سمی هستند پس هنگام استفاده باید به دستورات روی محصول توجه کرد.

توصیه‌هایی برای پیشگیری از آلودگی

شپش معمولاً کسانی را درگیر می‌کند که نمی‌تواند روزانه استحمام کرده و لباس‌های خود را مرتباً عوض کنند. بهداشت شخصی خوب و تعویض لباس حداقل یک بار در هفته باید برای پیشگیری از آلودگی کافی باشد.

همچنین باید حواستان باشد که لباس، تخت یا حوله مشترک با فرد آلوده نداشته باشید. اگر در بدن خود شپش دیدید، تمام لباس‌های خود را با ماشین شسته و خشک کنید. خواباندن لوازم خواب در آب داغ نیز اصولاً باید از بازگشت شپش جلوگیری نماید. کسانی که با شما زندگی می‌کنند نیز باید درمان شوند.

سینا پاکی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید