انتشار این مقاله


برابری عوارض مصرف «یک قرص خواب» با «یک پاکت سیگار»

داروهایی که تحت عنوان قرص خواب آور مصرف می کنیم با سرکوب سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش استرس و سبب ایجاد آرامش می شود در حالیکه عوارض زیادی را نیز به دنبال دارد. به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، مطالعات اخیر انجام شده، نشان داده است که ضرری که مصرف قرص […]

داروهایی که تحت عنوان قرص خواب آور مصرف می کنیم با سرکوب سیستم عصبی مرکزی باعث کاهش استرس و سبب ایجاد آرامش می شود در حالیکه عوارض زیادی را نیز به دنبال دارد.

به گزارش دکتر مجازی و به نقل از سلامت نیوز، مطالعات اخیر انجام شده، نشان داده است که ضرری که مصرف قرص خواب‌‌آور برای بدن حتی اگر یک عدد نیز باشد، برابر با استعمال یک پاکت سیگار است و تا چند هفته بعد از مصرف نیز عوارض آن باقی می‌ماند.

دکتر شاون، از دانشگاه ایالتی آریزونا بر این باور است که نتایج به دست آمده، نشان می‌دهد، مصرف قرص خواب‌‌آور حتی اگر یک عدد باشد و یا به طور مرتب نیز برای هر شب استفاده نشود، باز هم اثرات منفی خود را روی بدن خواهد داشت و یکی از عوامل مهم در ابتلا به انواع سرطان و حمله قلبی و مرگ زودرس است.

به گفته محققان، احتمال ابتلا به بیماری سرطان در افرادی که از قرص خواب آور استفاده می کنند نسبت به کسانی که از این نوع دارو ها استفاده نمی کنند، ۳۵ درصد بیشتر بوده و بیشتر در معرض خطر هستند.

براساس آمار به دست آمده در کشور آمریکا سالانه حدود صد میلیون نسخه برای مصرف قرص‌های خواب‌آور توسط پزشکان مربوطه تجویز می‌شود که همین عوامل نیز باعث شده است که تعداد زیادی از این مصرف کنندگان به مصرف این نوع قرص اعتیاد پیدا کنند.

طبق شواهد مصرف قرص‌های خواب که این روزها در میان بسیاری از مردم طرفدار پیدا کرده است، به میزان چهار برابر احتمال بروز مرگ زودرس به دلیل تضعیف مراکز تنظیم حیاتی بدن را بیشتر می‌کنند.

بر این اساس، محققان هشدار می دهند که مصرف مداوم قرص‌های خواب‌آور می‌تواند خطر مرگ یا ابتلا به انواع خاصی از سرطان‌ها را حدود پنج برابر افزایش خواهد داد.

از دیگر نتایجی که طی این تحقیقات به ِآنها دست یافتند، از اثرات کوتاه مدت مصرف آن می توان به عدم هماهنگی در عضلات، تاری دید، اشکال در گفتار اشاره کرد و مصرف ممتد قرص های خواب آور به احتمال قوی عوارض زیر را در دراز مدت به همراه خواهند داشت :

  • افزایش احتمال سکته قلبی و مغزی تا ۵۰درصد
  • زوال عقل در افراد مسن
  • اختلالات عصبی

دانشمندان مطرح می‌کنند، افرادی که در طول روز ورزش می‌کنند و یا به اندازه کافی فعالیت جسمانی  دارند، بسیار کمتر دچار بی‌خوابی‌های شبانه خواهند شد.

امین فضلی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید