انتشار این مقاله


تست HPV

تست HPV در تشخیص حضور پاپیلوماویروس انسانی (HPV) – ویروسی که می‌تواند منجر به تظاهر زگیل‌های تناسلی، سلول‌های غیرطبیعی سرویکس رحم و سرطان سرویکس شود – کاربرد دارد.

تست HPV در تشخیص حضور پاپیلوماویروس انسانی (HPV) – ویروسی که می‌تواند منجر به تظاهر زگیل‌های تناسلی، سلول‌های غیرطبیعی سرویکس رحم و سرطان سرویکس شود – کاربرد دارد.

ممکن است پزشک در شرایط زیر تست HPV را توصیه کند:

  • غیرطبیعی بودن آزمایش پاپ (پاپ‌اسمیر) (نشان دادن سلول‌های سنگفرشی غیرمعمول (ASCUS))
  • ۳۰ ساله یا مسن‌تر بودن بیمار

تست HPV فقط برای زنان در دسترس است. تا به امروز هیچ تست HPV برای تشخیص ویروس در مردان معرفی نشده‌است. با این حال، مردان می‌توانند با HPV آلوده، و ویروس را به شرکای جنسی خود منتقل کنند.

کاربردها

تست HPV، تست غربالگری سرطان دهانۀ رحم است، اما ابتلا به سرطان را مشخص نمی‌کند. در مقابل، این تست حضور HPV را می‌سنجد را که عامل ابتلا به سرطان دهانۀ رحم است. برخی از انواع HPV – از جمله انواع ۱۶ و ۱۸ – خطر ابتلا به سرطان سرویکس را افزایش می‌دهند.

استفاده روتین از تست HPV برای زنان زیر ۳۰ سال توصیه نمی‌شود و هم‌چنین سود چندانی نیز ندارد. HPV از طریق تماس جنسی گسترش می‌یابد و در زنان جوان رایج است، بنابراین اغلب نتایج آزمایش، مثبت هستند. با این حال، عفونت‌های HPV اغلب در طول یک یا دو سال به خودی خود رفع می‌شوند. تغییرات سرویکس رحمی که به سرطان منجر می‌شوند، به چندین سال – معمولاً ۱۰ سال یا بیشتر – زمان احتیاج دارند. به همین دلیل، ممکن است به جای درمانی برای تغییرات سرویکس ناشی از عفونت HPV، مراقبت‌هایی دوره‌ای را دنبال نمائید.

خطرات

همانند هر تست غربالگری دیگر، تست HPV نتایج مثبت کاذب و منفی کاذب را نیز به همراه دارد:

  • مثبت کاذب. نتیجۀ مثبت کاذب نشان‌دهندۀ ابتلا به HPV پرخطر است، در حالی که در حقیقت شخص مبتلا به HPV نیست. نتیجۀ مثبت کاذب می‌تواند با یک روش تشحیص و درمان غیرضروری مانند کولپوسکوپی یا بیوپسی، و طبیعتاً اضطراب ناخواستۀ درمورد نتایج آزمون همراه شود.
  • منفی کاذب. نتیجۀ منفی کاذب یعنی شخص واقعاً مبتلا به عفونت HPV است، اما نتیجۀ تست این را نشان نمی‌دهد. این حالت ممکن است باعث ایجاد تأخیر در انجام آزمایش‌ها و تست تشخیصی شود.

اقدامات اولیه

پیش از انجام آزمایش HPV، آماده‌سازی خاصی موردنیاز نیست. با این حال، از آن‌جایی که تست HPV اغلب همان‌زمان و همراه با آزمایش پاپ‌اسمیر انجام می‌شود، می‌توان با انجام این اقدامات به افزایش دقت هر دو آزمایش تا حد امکان کمک کرد:

  • دو روز قبل از آزمایش، از رابطۀ جنسی، دوش گرفتن یا استفاده از داروهای واژینال یا فوم اسپرم‌کش، کرم یا ژله خودداری کنید.
  • ترجیحاً تست را در طول عادت ماهانۀ خود برنامه‌ریزی نکنید؛ با این‌که تست قابل‌انجام است، اما در زمان دیگری در چرخه، پزشک می‌تواند نمونۀ بهتری از سلول‌ها جمع‌آوری کند.

روند انجام تست

تست HPV معمولاً هم‌زمان با آزمایش پاپ‌اسمیر انجام می‌شود. تست HPV می‌تواند با استفاده از همان نمونۀ تست پاپ‌اسمیر یا با جمع‌آوری نمونۀ دیگر از کانال گردنی رحم انجام شود.

در طول تست

آزمایش ترکیبی Pap-HPV در مطب پزشک قابل‌انجام است و تنها چند دقیقه به طول می‌انجامد. از بیمار خواسته می‌شود تا لباس‌های خود را به‌طور کامل، یا فقط از کمر به پائین خارج کند.

بیمار برروی یک میز آزمایش با زانوهای خم‌شده دراز می‌کشد. سپس پزشک با کمک اسپکولوم (Speculum) و اسپاتول (Spatula) اقدام به جمع‌آوری نمونه‌هایی از سلول‌های گردنی رحم می‌کند.

پس از تست

پس از تست، می‌توانید بدون محدودیت به انجام فعالیت‌های روزمرۀ خود بپردازید.

نتایج

بسته به نتایج آزمایش، ممکن است پزشک یکی از موارد زیر را به‌عنوان گام بعدی پیشنهاد کند:

  • پایش عادی. اگر بیمار بیش از ۳۰ سال سن داشته‌باشد، آزمایش HPV منفی و تست پاپ‌اسمیر نیز طبیعی باشد، شخص به‌طور کلی برنامۀ توصیه‌شده برای تکرار هر دو آزمایش طی پنج سال آینده را دنبال خواهدکرد.
  • کولپوسکوپی. در این روش، پزشک با لنز ویژۀ بزرگنمایی (کولپوسکوپ) به بررسی دقیق‌تر رحم می‌پردازد.
  • بیوپسی. در این روش، که گاهی اوقات همراه با کولپوسکوپی انجام می‌شود، پزشک نمونه‌ای از سلول‌های سرویکس برای بررسی در زیر میکروسکوپ برمی‌دارد.
  • حذف سلول های غير طبيعی سرویکس رحم. برای جلوگیری از تبدیل سلول‌های غیرطبیعی به سلول‌های سرطانی، ممکن است پزشک روشی برای حذف مناطق بافتی که حاوی سلول‌های غیر‌طبیعی هستند را پیشنهاد دهد.
  • ملاقات با یک متخصص. اگر نتایج تست پاپ‌اسمیر یا HPV غیرطبیعی باشدند، احتمالا بیمار به یک متخصص زنان برای تست کولپوسکوپی راهنمایی خواهدشد.
محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (2)
  1. سلام، لطفا کمکم کنید، بدون اغراق تا الان جز ازدواج ، تماس جنسی نداشتم، چهل ساله هستم و( مرد)، از جوانی زوایدی روی پنیل شافت داشتم که فکر میکردم اسکین تگ باشن، چون بدون هرگونه تماس جنسی بوجود اومدن، مشکل هورمونی هم دارم و از سن بلوغ تستوسترون تزریق میکنم، اما پس از ازدواج دچار وسواس شدم و به پزشک مراجعه کردم زوائد را لیزر کرد و.گفت زکیل هست، مدتی بعد دچار وسواس و اظطراب شدم و مجددا به چند متخصص پوست مراجعه کردم با اصرار خودم یکی از اونها از یک برامدگی کوچک بایوپسی پوست گرفت و آزمایشگاه ابتدا بررسی میکروسکپی انجام دادن گفتن مشکوک هست و باید پی سی آر کنن، پی سی آر انجام دادن و.تماس گرفتن گفتن دنبال جواب نیایین ما نتونستیم چیزی پیدا کنیم و مجددا پی سی آر را با استخراج مقدار بیشتری dna انجام میدیم، پس از مدتی جواب را مثبت با تایپ ۱۶ زدن و از اون زمان زندگی من تباه شده و با مصرف آرامبخش زندگی میکنم، اظطراب و وسواس دچار شدم، خانمم حاضر به انجام آزمایش نیست، چکار کنم؟

دیدگاهتان را بنویسید