انتشار این مقاله


دیابت نوع ۱

به سوی سلول‌درمانی ایمن برای دیابت نوع ۱با ساده سازی تمایزسلول‌های بتا

به سوی سلول‌درمانی ایمن برای دیابت نوع ۱با ساده سازی تمایزسلول‌های بتا

بیش از ۳۶ میلیون نفر در جهان تحت تاثیر دیابت نوع۱ (T1D) قرار دارند اختلال مادام‌العمر که سلول‌های سازنده انسولین توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله و تخریب قرار می‌گیرند و منجر به کاهش تولید انسولین می‌شود که نیاز به  نظارت بر قند خون و تزریق انسولین دارد.
در حالی که پیامدهای موفقیت‌آمیز از پیوند جزایر لانگرهانس گزارش شده است به خاطر دسترسی محدود اهدا کنندگان جزایر تعداد اندکی از بیماران می‌توانند از این گزینه درمانی بهره‌مند شوند.

سلول‌های بنیادی پلوروپتوپ انسانی (HPCs) می‌تواند یک منبع نامحدود و غیرمستقیم از سلول‌های بتا تولیدکننده انسولین برای درمان جمعیت بزرگ بیماران T1D ارائه می‌دهند. با چشم‌انداز ارائه سلول‌درمانی برای بیماران دیابت نوع ۱ دانشمندان دانشگاه گپنهاگ برای اولین بار یک پروتئین سطحی منحصر به فرد سلولی را در سلول‌های بنیادی پانکراس انسان که یک دسته مولکولی برای تمیز کردن سلول‌هایی است و در نهایت سلول‌های پانکراس می‌شوند از جمله سلول‌های تولید کننده انسولین را شناسایی کرده‌اند. این کار، در یک مطالعه برجسته به نام تولید موثر از سلول‌های بتا گیرنده گلوکز جدا شده‌ از GP2 ،stem cellهای پانکراس انسانی است که در cell reporter منتشر شده است. یک نشانگر زیستی برای جداسازی سلول‌های بنیادی اصلی مهم از  تحقیقات سلول‌درمانی است که به دلیل اهمیت ایمنی و انطباق نهایی محصول استفاده می‌شود.

با استفاده از این نشانگر سطح سلول، محققان فرآیند تمایز و ساده‌سازی را برای تولید سلول‌های سازنده انسولین، جهت درمان آینده بیماران دیابت نوع ۱، طراحی کرده‌اند. این فرآیند باعث تولید مقرون به صرفه و بهره‌برداری از آن در هسته سلول‌های بنیادی پانکراس خالص می‌شود. کشف نشانگر جدید نیز محققان را قادر ساخته است تا روند تولید سلول‌های انسولین حاصل از HPCs را بهبود یابد. پروفسور Jacqueline ameri می‌گوید:

با شروع از یک جمیعت خالص شده از سلول‌های بنیادی پانکراس به جای سلول‌های بنیادی نابالغ خطر داشتن سلول‌های تومور ژنیک ناخواسته را در آماده سازی نهایی سلول‌های بین می‌بریم در نتیجه یک محصول ایمن برای اهداف درمانی تولید خواهیم کرد.

پروفسور Henrick Semb مدیرعامل مرکز سلول‌های بنیادی دانمارک (Danstem) می‌گوید:

اگرچه پیشرفت‌های قابل توجهی در زمینه‌ی ساخت سلول‌های بتا تولید انسولین در آزمایشگاه حاصل شده است، ما هنوز در حال بررسی نحوه تولید سلولهای بتا بالغ برای پاسخگویی به نیازهای بالینی آینده هستیم. مطالعه‌ی فعلی ما به همراه اطلاعات ارزشمند درمورد چگونگی رسیدگی به چالش‌های فنی عمده مثل ایمنی، خلوص و تولید مقرون به صرفه کمک می‌کند. جنبه‌هایی که اگر با آن مواجه نباشند، می‌توانند درمان سلول‌های بنیادی را از تبدیل شدن به یک درمان بالینی و تجاری در دیابت باز دارد.

درواقع گروه سمب یکی از نخستین کسانی هستند که به طور مستقیم نه تنها  مفهوم درمانی را مورد توجه قرار می‌دهد بلکه ملاحظات تولید را در مراحل اولیه خود در نظر می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود که تجاری‌سازی آینده صورت می پذیرد. Semb و Ameri برای تبدیل یافته‌های فعلی به درمان بالقوه دیابت نوع ۱ برای تجاری سازی تجربیات اختراع اخیر خود شرکت pancreas را ایجاد کردند. Pancryos یک تیم شامل متخصصان زیست‌شناسی سلول‌های بنیادی، پیوندهای جزیره، راهنماهای تجاری و نظارت را گردآوری کرده است. در حال حاضر کمک مالی از kupoe و محصولات اولیه را noveseeds تامین می‌کند.

ژاکلین آمدی یکی از بنیان گذاران ومدیرعامل pancreas دراین باره توضیح داد که:

در مقایسه با گروه‌های دیگر در این زمینه ما برای سال‌های زیادی در زمینه سلول درمانی برای دیابت کار کرده‌ایم چیزی که در رویکرد ما منحصر به فرد است ساده سازی تعهد ماست که اذعان دارد که درنهایت این روند باید برای تولید افزایش یابد. Pancreas برای تضمین توسعه درمان سلول آلوگتیک برای دیابت نوع ۱ ایجاد شده است پس می‌توانیم یک درمان مناسب باعرضه یک محصول مقرون به صرفه ارائه بدهیم؛ همان‌طور که اغلب در زمینه‌ی سلول‌درمانی رخ داده است برای تولید بیش از حد گران نباشد.

 

کبری مولد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید