انتشار این مقاله


آیا تصویربرداری اشعۀ ایکس در دوران بارداری بی‌خطر است؟

تصویربرداری اشعۀ ایکس در طول دوران بارداری به‌طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود.

بله؛ تصویربرداری اشعۀ ایکس در طول دوران بارداری به‌طور کلی بی‌خطر در نظر گرفته می‌شود. بسیار بعید است که تصویربرداری تشخیصی اشعۀ ایکس در دوران بارداری یک کودک در حال رشد آسیب برساند.

اکثر آزمایش‌های تصویربرداری اشعۀ ایکس – از جمله دست‌ها، پاها، سر، دندان‌ها یا قفسه سینه – اندام‌های تناسلی بیمار را تحت تابش قرار نمی‌دهند و از روپوش‌ها و گردن‌بندهای سربی برای جلوگیری از تابش پراکنده استفاده می‌شود.

در این میان، تنها استثناء تصویربرداری اشعۀ ایکس شکم است که شکم بیمار و کودک را در مقابل تشعشع قرار می‌دهد. دوز بالای تابش می‌تواند سبب تغییر در سلول‌های به‌سرعت در‌حال‌رشد کودک شود و این تغییرات می‌توانند به نوبۀ خود، خطر ابتلا به نقص مادرزادی یا برخی از سرطان‌ها، مانند لوسمی، را در آینده افزایش دهند. با این حال، به یاد داشته‌باشید که دوز معمولی تابش تصویربرداری اشعۀ ایکس تشخیصی – حتی در نواحی شکم یا لگن – این خطر را ایجاد نمی‌کند.

اگر باردار هستید یا احتمال می‌دهید باردار باشید، پیش از انجام این روش تصویربرداری، این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید. بسته به شرایط، ممکن است از روش تصویربرداری دیگری استفاده شود که فاقد تابش است. علاوه بر این، اگر فرزندی دارید که به تصویربرداری اشعۀ ایکس نیاز دارد، در شرایط بارداری، از نگهداری فرزند خود در حین آزمایش خودداری کنید.

اگر پیش از اطلاع از بارداری، تصویربرداری تشخیصی اشعۀ ایکس داشته‌اید، به یاد داشته باشید که هر گونه خطر بالقوه‌ای بسیار دور از انتظار است. هرگونه نگرانی در مورد تشعشعات را با پزشک خود مطرح کنید.

محمد‌سالار حسینی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید