انتشار این مقاله


اولین درمان برای بیماری پیوند علیه میزبان مزمن تأیید شد

سازمان غذا و داروی ایالات متحده استفاده از ایمبروویکا را پس از ناکارآمدی یک یا چند درمان پیش از این برای درمان بیماران بالغ با بیماری پیوند علیه میزبان مزمن (cGVHD) تأیید کرد.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده سوم آگوست استفاده از ibrutinib) Imbruvica) را پس از ناکارآمدی یک یا چند درمان پیش از این برای درمان بیماران بالغ با بیماری پیوند علیه میزبان مزمن (cGVHD) تأیید کرد. این اولین درمان مورد تأیید FDA برای درمان cGVHD می‌باشد.

cGVHD عارضه‌ای بسیار خطرناک است که می‌تواند در بیماران پس از دریافت پیوند سلول بنیادی از خون یا مغز استخوان به نام پیوند سلول بنیادی خون‌ساز (HSCT) به منظور درمان برخی سرطان‌های خون و مغز استخوان، اتفاق بیافتد. cGVHD زمانی پیش می‌آید که سلول‌ها از پیوند سلول بنیادی به سلول‌های سالم در بافت‌های بدن بیمار حمله کنند. نشانه‌های cGVHD می‌تواند روی پوست، چشم‌ها، دهان، روده، کبد و ریه‌ها ظاهر شود. این عارضه تقریبا در بین ۳۰ تا ۷۰ درصد کل بیمارانی که HSCT دریافت می‌کنند مشاهده می‌گردد.

بیماران cGVHD که به دیگر اشکال درمانی پاسخ ندهند (معمولاً کورتیکواستروئیدها برای سرکوب سیستم ایمنی) اکنون گزینه‌ی درمانی مخصوص درمان عارضه‌ی خودشان را دارند.


کارآمدی و بی‌خطری ایمبروویکا برای درمان cGVHD در کارآزمایی با ۴۲ بیمار که نشانه‌های دائمی با وجود درمان استاندارد با کورتیکواستروئیدها داشتند، مورد مطالعه قرار گرفت. بیشتر نشانه‌های بیماران شامل زخم دهان و جوش‌های پوستی می‌شد و بیش از نیمی از آن‌ها دو یا چند اندامشان تحت تأثیر بیماری قرار گرفته بود. در این کارآزمایی، ۶۷% بیماران در نشانه‌های cGVHD بهبودی تجربه کردند. در ۴۸% آن‌ها نیز این بهبودی‌ها برای بیش از ۵ ماه یا بیشتر ماندگار بود.

عوارض جانبی شایع ایمبروویکا در بیمارانی با cGVHD شامل خستگی، کوفتگی، اسهال، کاهش پلاکت‌های خون (ترومبوسیتوپنی)، اسپاسم عضلانی، تورم و درد در دهان (استوماتیت)، حالت تهوع، خونریزی شدید (هموراژ)، کاهش گلبول‌های قرمز خون (آنمی) و عفونت ریه (نومونیا) می‌شد.

عوارض جانبی جدی ایمبروویکا شامل خونریزی شدید (هموراژ)، عفونت‌ها، کاهش سلول‌های خونی (سیتوپنی)، ضربان قلب نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی)، فشار خون بالا (پرفشاری خون)، سرطان‌های جدید و موارد غیرعادی متابولیک (سندرم لیز تومور) بود. زنان باردار یا شیرده نباید از ایمبروویکا استفاده نمایند؛ چون شاید موجب آسیب به جنین یا نوزاد تازه‌متولد شود.

ایمبروویکا، نوعی مهارکننده‌ی کیناز است که قبلاٌ برای برخی تظاهرات در درمان لوسمی لنفوسیتیک مزمن، ماکروگلوبولینمی والدنشتروم و لنفومای ناحیه‌ی مارژینال تأیید شده است.


FDA امتیاز تأییدیه‌ی ایمبروویکا را به نام Pharmacyclics LLC ثبت کرده است.


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده است که با کسب اطمینان از بی‌خطری، کارآمدی و امنیت داروهای انسانی و دامی، واکسن‌ها و دیگر محصولات زیستی برای استفاده‌های انسانی و تجهیزات پزشکی از سلامت عمومی جهانی محافظت به عمل می‌آورد. همچنین این آژانس مسئول بی‌خطری و امنیت غذایی ملی آمریکاست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید