انتشار این مقاله


داروی ماویرت برای درمان هپاتیت C تأیید شد

ماویرت اولین درمان با طول دوره‌ی ۸ هفته برای همه‌ی ژنوتیپ‌های ۱ تا ۶ در بیماران بالغ بدون سیروزی محسوب می‌‍شود که قبلاً درمان نشده‌اند.

سازمان غذا و دارو ایالات متحده داروی Mavyret (ماویرت) (glecaprevir و pibrentasvir) را برای درمان بیماران بالغ با ویروس هپاتیت سی (HCV) مزمن با ژنوتیپ‌های ۱-۶ بدون سیروز (بیماری کبدی) یا با سیروز خفیف، شامل بیمارانی با بیماری کلیوی متوسط تا شدید و آن‌هایی که دیالیز انجام می‌دهند تأیید کرد. ماویرت همچنین برای درمان بیماران بالغی با عفونت ژنوتیپ یک HCV که قبلاً رژیمی حاوی یک مهارکننده‌ی NS5A یا مهارکننده‌ی پروتئاز NS3/4A (نه هر دو) مصرف می‌کردند؛ نیز تأیید شده است.

ماویرت اولین درمان با طول دوره‌ی ۸ هفته برای همه‌ی ژنوتیپ‌های ۱ تا ۶ در بیماران بالغ بدون سیروزی محسوب می‌‍شود که قبلاً درمان نشده‌اند. طول درمان استاندارد قبل از این ۱۲ هفته یا بیشتر بود.

این تأیید، طول دوره‌ی درمان کمتری برای بیشتر بیماران و نیز گزینه‌ای درمانی برای برخی بیماران با عفونت ژنوتیپ ۱، شایع‌ترین ژنوتیپ HCV در ایالات متحده، که قبلاً نتوانسته‌اند با درمان‌های مستقیم ضدویروسی در گذشته درمان شوند، به ارمغان می‌آورد.

هپاتیت نوعی بیماری ویروسی است که موجب التهاب در کبد و کاهش عملکرد و نارسایی آن می‌شود. بر اساس آمار CDC (مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها) ۲.۷ تا ۳.۹ میلیون نفر در ایالات متحده HCV مزمن دارند. برخی از بیماران هم که سال‌هاست از این بیماری رنج می‌برند شاید به یرقان (زردی و پوست و چشم‌ها) و عوارض دیگری نظیر خونریزی، تجمع مایع در شکم (آسیت)، عفونت‌ها، سرطان کبد و مرگ مبتلا شوند.

حداقل ۶ ژنوتیپ یا سویه‌ی متمایز HCV شناخته شده است که در کل، گروه‌های مشخصی از ویروس‌ها را شامل می‌شوند. دانستن نوع ویروس به پیشنهادات درمانی کمک می‌کند. تقریباً ۷۵% آمریکایی‌های مبتلا به هپاتیت C ژنوتیپ ۱ دارند؛ ۲۰-۲۵% ژنوتیپ ۲ یا ۳ و تعداد کمی از بیماران با ژنوتیپ‌های ۴، ۵ و ۶ آلوده می‌شوند.

ایمنی و تأثیرگذاری ماویرت با کارآزمایی‌های بالینی روی تقریباً ۲,۳۰۰ بزرگسال با ژنوتیپ‌های ۱-۶ بدون سیروز یا با سیروز خفیف آزمایش شده است. نتایج کارآزمایی‌ها نشان می‌دهد ۹۲-۱۰۰% بیمارانی که برای ۸، ۱۲ یا ۱۶ هفته Mavyret مصرف کرده‌اند، پس از پایان درمان‌ به مدت ۱۲ هفته ویروسی در خون‌شان شناسایی نشد. این یافته‌ها پیشنهاد می‌کند که هپاتیت این افراد علاج شده است.

طول درمان با Mavyret بسته به سابقه‌ی درمان، ژنوتیپ ویروس و وضعیت سیروز متفاوت است. بیشترین واکنش‌های عکس در افرادی که ماویرت مصرف کرده‌اند شامل سردرد، خستگی و حالت تهوع می‌شود.

ماویرت برای افرادی که سیروز متوسط دارند توصیه نمی‌شود. همچنین بیمارانی که سیروز شدید دارند نباید از این دارو استفاده نمایند. این دارو همچنین با مصرف داروهای آتازاناویر و ریفامپین تداخل دارد.

فعال شدن دوباره‌ی ویروس هپاتیت ب (HBV) در بیماران بالغی که با هر دو نوع ب و سی آلوده شده‌ و با داروهای ضدویروسی مستقیم دوره‌ی درمان کامل داشته‌اند یا درمان ضدویروسی HBV دریافت نکرده‌اند گزارش شده است. فعال شدن دوباره‌ی HBV در بیمارانی که با داروهای ضدویروسی مستقیم درمان شده‌اند می‌تواند به مشکلات کبدی جدی یا مرگ بیانجامد. درمانگران بایستی به منظور حضور فعلی یا قبلی عفونت HBV قبل از درمان با ماویرت همه‌ی بیماران را غربال کنند.


FDA امتیاز تأییدیه‌ی ماویرت را به نام AbbVie Inc ثبت کرده است.


سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) بخشی از وزارت بهداشت و خدمات انسانی ایالات متحده است که با کسب اطمینان از بی‌خطری، کارآمدی و امنیت داروهای انسانی و دامی، واکسن‌ها و دیگر محصولات زیستی برای استفاده‌های انسانی و تجهیزات پزشکی از سلامت عمومی جهانی محافظت به عمل می‌آورد. همچنین این آژانس مسئول بی‌خطری و امنیت غذایی ملی آمریکاست.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید