انتشار این مقاله


تصور ارتباط بین یک عمل و نتیجه باعث بهبود حافظه می شود

وقتی احتمال بارش باران را می­‌شنوید سعی کنید تصور کنید نوک چترتان در قفل در گیر می­‌کند تا چترتان یادتان نرود!

وقتی شما در پیش بینی آب و هوا احتمال بارش باران را می­ شنوید سعی کنید تصور کنید نوک چترتان در قفل در گیر می­ کند و مانع بسته شدن در می­ شود، این تمرین مغزی می­ تواند مانع از خروج شما از خانه بدون چتر شود.

بر اساس یک تحقیق علوم بهداشتی (Beycrest) که در ژورنال(Memory & Cognition )چاپ شده، تصور یک عمل بین دو شی(گیر کردن چتر در قفل در)و نتیجه آن عمل(عدم توانایی در بستن در)ممکن است حافظه ی فرد را درباره ی ارتباط  با سایر اشیا تقویت کند.

این یافته قسمتی از یک تحقیق درباره ی  یک استراتژی طبیعی حافظه است که توسط فردی مبتلا به ضعف حافظه(amnesia) استفاده شده بود . این استراتژی واحد کردن یا  unitization نامیده می شود. فرد مبتلا به ضعف حافظه  قادر بود علی­رغم وضعیتش از طریق این استراتژی، خاطرات جدیدی  را در حافظه ی خود نگه دارد.

دکتر جنیفر رایان، دانشمند ارشد موسسه تحقیقاتی Rotman در بایکرست(Beycrest)، معتقد است  با درک بهتر این استراتژی می­توان آن را در توانبخشی حافظه شخصی استفاده کرد تا به کهن سالان و افرادی که در اثر ضعف حافظه، توانایی های آن­ها کاهش یافته، کمک کرد.

 دکتر رایان می­ گوید: “این تحقیق نشان داده است که تصور کردن اینکه دو جسم به یک جسم تبدیل می شوند به افراد کمک می­ کند تا کمبود حافظه خود را جبران کنند؛ بنا به گفته دکتر رایان، که استاد روانشناسی وپزشکی روانی دانشگاه Toronto است، فهمیدن ارتباط بین دو جسم هم اهمیت دارد .در اثر افزایش سن عملکرد شناختی آسیب می­بیند واین استراتژی می­تواند یک راه حل برای مشکلات  کوچک حافظه ای باشد. “

این تحقیق کارایی ۸۰ فرد کهن سال(از۶۱ تا  ۸۸سال)  را در یک تمرین حافظه ارزیابی کرد.این گروه ابتدا آموزش دیدند و سپس در تمرین حافظه آزمایش شدند تا  نتایج اولیه بدست آمد.سپس به این  گروه یکی از۳ ویژگی فردی واحد کردن یا unitization (یعنی  ترکیب  یا fusion، حرکت یا motion  و عمل / نتیجه)و یا استراتژی کلی واحد کردن(unitization) آموزش داده شد.بعد از یاد گرفتن این  رویکرد های جدید، شرکت کنندگان دوباره آزمایش شدند تا اثر این رویکرد های جدید روی کارایی آن ها مشاهده شود.کهن سالانی که فقط برای رویکرد( عمل/نتیجه ) واحد کردن(unitization)آموزش دیده بودند،  بهترین پیشرفت را در حافظه داشتند.

دکتر رایان می­گوید:”ما تلاش میکنیم بفهمیم چه چیزی برای واحد کردن(unitization)مهم است و افراد باید چه چیزی را یاد بگیرند، تا بتوانیم از آن استفاده کنیم.یک استراتژی واحد برای بهبود حافظه شما وجود ندارد، ولی یک روش می­ تواند از روش های دیگر مناسب تر باشد.”

قدم بعدی برای تحقیق می تواند کشف نحوه ی پشتیبانی سیستم های مغز از استراتژی های حافطه باشد.با بودجه اضافی محققان می­ توانند این استراتژی های حافظه را با یک برنامه توانبخشی شخصی شده برای کهن سالان ترکیب کنند.

این تحقیق توسط موسسه های  کانادایی تحقیقات بهداشتی، وزارت بهداشت آنتاریو(Ontario)و Long Term Care و برنامه Research Chairs کانادا حمایت شده است.

گلناز راهوار


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید