انتشار این مقاله


دانشمندان بیو‌ملکول‌هایی را ساخته‌اند که قادر به تولید گلوکز-۶-فسفات هستند

بیایید با کپسول‌هایی ‌آشنا شویم که در آنها واکنش‌هایی حیاتی سلول‌ها سازماندهی می‌شوند!

کپسول‌هایی که قادر به تولید گلوکز ۶-فسفات مولکولی-زیستی هستند، نقش مهمی در فرآیندهای متابولیک ایفا می‌کنند، توسط محققان دانشگاه بازل با موفقیت توسعه داده شده‌اند. این محققان متابولیت را در شرایطی بسیار مشابه با واکنش‌های بیوشیمیایی داخل سلول‌های طبیعی تولید کرده‌اند. یافته‌ها در نشریه‌ی شیمی، یک ژورنال علمی، منتشر شده است.

فرایندهای متابولیک در موجودات زنده شامل طیف وسیعی از مولکول‌های زیستی می‌شوند. این مولکول‌ها بوسیله واکنش های خاص آنزیمی ایجاد می‌گردند. گلوکز ۶-فسفات یکی از نمونه‌های این مولکول‌های زیستی است که به عنوان متابولیت در فرآیندهای متابولیسمی حیاتی شناخته شده است. این مولکول نقشی مرکزی را در تخریب کربوهیدرات‌ها داشته و همچنین می‌تواند به مولکول‌های خاصی منتقل شود که مسئول ذخیره انرژی درون یک ارگانیسم هستند. اگر چنین مولکول‌های زیستی‌ای بتوانند به طور مستقیم در داخل سلول‌های زنده ایجاد شوند، در واقع مسیری برای دیدگاه‌های جدیدی را در درمان بیماری‌ها کلید خواهند زد.


مقاله‌ی مرتبط: مغز؛ مبدل گلوکز به فروکتوز

نانوکپسول‌ها، گلوکز ۶-فسفات را تولید می‌کنند

محققانی به ریاست پروفسور کرنیا پیلوان از گروه شیمی در دانشگاه بازل، کپسول‌های زیست کاتالیستی‌ای حاوی آنزیم فعال فسفوگلوکوموتاز را تولید کرده‌اند که قادر به تولید و آزاد کردن گلوکز ۶-فسفات هستند.
برای شروع واکنش، بستر مورد نیاز برای واکنش، باید قادر به ورود به کپسول باشد. بنابراين، منفذ پروتئين سنتز شده در ETH Zurich توسط محققان در ديواره‌هاي کپسول کارگذاشته شده است. این منافذ به عنوان دروازه‌ی ورود برای بستر و خروجی برای محصول گلوکز ۶-فسفات مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که این آنزیم همچنان به شکل کپسوله مانده و در برابر تخریب محافظت می‌شود.

نانوکپسول‌های توسعه‌یافته کمتر از ۲۰۰ نانومتر هستند، به این معنی که آن‌ها می‌توانند توسط سلول‌ها مورد استفاده قرار گیرند و یک پیش نیاز حیاتی برای آزمایش و کاربرد در آینده هستند. پژوهشگران کپسول‌های خود را در شرایط بسیار شبیه به حالت طبیعی، بر خلاف روش‌های دیگر که از حلال‌های آلی استفاده می‌کنند، ساخته‌اند. رویکرد ما همیشه به عنوان طبیعت به عنوان ممکن است، بنابراین ما می‌توانیم عملکرد بیولوژیکی آنزیم‌ها و پروتئین های منفی را حفظ می‌کند.

پروفسور کرنیا پیلوان، گروه شیمی، دانشگاه بازل پژوهشگران قصد دارند تا کپسول‌ها را روی سلول ها آزمایش کنند تا که آنها در حال جمع آوری و سپس تولید گلوکز ۶-فسفات در سلول مشاهده کرده و فرایند های مزبور را زیر نظر بگیرند.

حسین مصطفی‌نژاد


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید