انتشار این مقاله


تعاریفی جدید برای واحدهای علمی در راه است!

در طی بزرگ‌ترین تغییرات اساسی از زمان تأسیس سیستم بین‌المللی واحدها (SI) کمیته‌ای برای این کار مأمور شده است.

تعارف تصحیح‌شده از واحدهای علمی در راه اند. در طی بزرگ‌ترین تغییرات اساسی از زمان تأسیس سیستم بین‌المللی واحدها (SI) در سال ۱۹۶۰، کمیته‌ای برای بازتعریف چهار واحد پایه‌ای مأمور شده است؛ آمپر، کیلوگرم، کلوین و مول. هدف از این کار استفاده از رابطه‌ها برای ثابت‌های پایه‌ای به جای تعاریف انتزاعی و دلخواه است. دفتر بین‌المللی اوزان و اندازه‌گیری‌ها طرح‌ها را در نشستی نزدیک پاریس (۱۶ تا ۲۰ اکتبر) مورد بازبینی قرار داد. پیشنهادهای این دفتر تا کنفرانس اوزان و اندازه‌گیری‌ها در نوامبر ۲۰۱۸ اعمال خواهد شد. تغییرات از ماه می ۲۰۱۹ اجرائی می‌شوند.

کره‌ی سیلیکونی خالص که برای بازتعریف مول استفاده می‌شود. (Natl. Phys. Lab., UK)

تعریف کیلوگرم هم اکنون بر اساس جرم تکه‌ای فلز در موزه‌ای در پاریس است. و آزمایشی ذهنی روی نیرویی که بین دو سیم بی‌کران هم معرف آمپر، واحد جریان الکتریکی، است. مول هم با تعداد اتم‌های موجود در ۰.۰۱۲ کیلوگرم کربن-۱۲ است. کلوین نیز به دما و فشاری مربوط است که در آن آب، یخ و بخار آب در تعادل قرار می‌گیرند؛ تعادلی که نقطه سه‌گانه آب می‌گویند. در آینده قرار است این واحدها بر اساس ثابت‌ها محاسبه شوند؛ برای مثال، آمپر باید برپایه‌ی بار الکترون حساب گردد.

این بازتعریف‌ها شاید اندازه‌گیری‌های روزمره‌ی ما را تغییر ندهند ولی به دانشمندان اجازه می‌دهد صرف نظر از زمان و مکان، به بالاترین حد از دقت به محاسبه بپردازند.

SI یکاهای جدید

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید