تکانه‌های بسیار سریع نور و تحریک نورون‌ها

در اولین آزمایش، محققان نشان می‌دهند که تکانه‌های بسیار سریع نور می‌تواند باعث تحریک نورون‌ها شود.

نور درمانی

گروهی از مسائل سلامت روح با نور مرتبط است: از مشکلات مربوط به ریتم‌های شبانه‌روزی (Circadian rhythms) تا اختلالات خلقی مرتبط با فصلی؛ نور می‌تواند تاثیر عمیقی بر سلامت ما داشته‌ باشد. در یک مطالعه جدید، محققان این تئوری قدیمی را مورد آزمایش قرار داده‌اند. آن‌ها در این آزمایش از تکانه‌های بسیار سریع طراحی‌شده‎‌ی نور استفاده کرده‌اند که قادر به تحریک نورون‌ها همانند تغییر الگوهای تحریک آن‌ها است.

مطالعه در ژورنال Nature Physics منتشر گشته و توسط گروهی از محققان دانشگاه ایلی‌نوی تحت رهبری دکتر استفن بوپارت بر روی تعدادی موش انجام شد. این مطالعه، اولین آزمایش برای کنترل منسجم است. این کنترل منسجم، رویکردی است که در آن با استفاده از پرتوهای نور، کنترل عملکردی درون سلول زنده ممکن می‌شود. موفقیت این آزمایش می‌تواند محققان را قادر سازد تا روش‌های جدیدی برای درمان اختلالات روانی در آینده با استفاده از نور ایجاد کنند. نور می‌تواند باعث جهت دهی به فعالیت عصبی شود.

دکتر بوپارت و تیمش از نورون‌های موش اپتوژنتیک، سلول‌هایی دارای ژنی افزوده که آن‌ها را قادر می‌سازد تا به نور واکنش نشان دهند، استفاده کردند. زمانی که تیم این سلول‌ها را تغییر داد، محققان ادعا کردند که نتایج ممکن است مشابه سلول‌هایی باشد که به طور طبیعی به نور حساس هستند (مانند سلول‌های شبکیه).

دکتر بوپارت اذعان می‌کند:

این گفته که “چشم پنجره‌ای به روح است” درست است، زیرا بدن ما به نور پاسخ می‌دهد. گیرنده‌های نور (Photoreceptors) در شبکیه چشم ما با نقاط متفاوتی از مغز که خلق و خو را کنترل می‌کنند، ارتباط برقرار می‌کند. ریتم‌های متابولیکی و ریتم‌های شبانه‌روزی.

علم Circadian

در طبیعت سیستم‌های زیستی که از نور استفاده می‌کنند و تحت تاثیر آن هستند، به مانند فوق با نور خورشید برخورد می‌کنند. ولی در این پژوهش کنترل شده، تیم تحقیق از تکانه‌های بسیار سریع نور با زمان کمتر از  فمتوثانیه استفاده کرد. این تاثیر متفاوتی نسبت به منابع نور طبیعی ایجاد می‌کند؛ زیرا این تکانه‌های بسیار سریع، مقدار بزرگ انرژی در زمان کوتاهی هستند. تیم، هم طول و هم طول موج تکانه‌ها را برای مطالعه پاسخ‌های متفاوت ممکن، تغییر داد.

درست است که اولین تلاش برای آشکارسازی صحیح این توانایی، به هیچ عنوان یک نتیجه‌گیری کامل ارائه نمی‌کند، ولی تیم تحقیق بر این باور خود که روزی این روش دارای کاربردهای بالینی خواهد بود، اطمینان دارد. دکتر بوپارت گفت:

درنهایت، این روش می‌تواند یک راه بدون دارو و بدون ژن برای تنظیم اعمال سلول و بافت باشد. ما بر این باوریم روشهای “Opto-ceutical” برای درمان بیماران با نور می‌توانند وجود داشته باشند.

رضا مجیدآذر