انتشار این مقاله


نیبریو؛ آیا برخورد اجرام آسمانی پایان کار زمین است؟

دانشمندان ناسا عقیده دارند نیبریو یا سیاره‌ی ایکس، تنها یک داستان ترسناک است!

بیش‌ از ۲۰ سال است که اخبار مربوط به برخورد جرمی آسمانی با نام نیبریو۱ یا سیاره‌ی X به زمین که می‌تواند پایان کار حیات  باشد دهان به دهان می‌چرخد. متاسفانه (حداقل از نظر فیزیک‌دانان تئوری‌پرداز!) باید گفت این امر حقیقت ندارد.

تئوری‌های متفاوتی درباره‌ی چگونگی تهدید شدن سیاره‌ی زمین توسط نیبریو وجود دارند؛ برای مثال ممکن است با زمین برخورد کرده و آن را متلاشی کند، آن را از مدارش به بیرون براند و یا سبب بروز انفجارهای آتش‌فشانی متعدد، زمین‌لرزه‌ها و موج‌های دریایی شود. با این‌ حال، همه‌ی این تئوری‌ها نامحتمل به نظر می‌رسند، بنا بر این حقیقت علمی که جرمی آسمانی با نام نیبریو وجود ندارد! دیوید مورسن۲، دانشمند ناسا اخیرا چنین اظهار کرده است و سایر دانشمندان به او پیوسته‌اند.


مقاله‌ی مرتبط: عقیده‌ی داروین درباره‌ی موجودات فضایی چیست؟


سث شوستاک۳، ستاره‌شناس ارشد مؤسسه‌ی SETI می‌گوید: “نیبریو؟ من هیچ دانشمند یا ستاره‌شناسی را نمی‌شناسم که آن را جدی گرفته باشد. در صورتی که چنین سیاره‌ای حقیقت داشت، شواهد مبنی بر وجود آن کاملاً واضح بودند، اما هیچ مدرکی در دست نیست.”
حقیقت این است که نه تنها شواهدی مبنی بر وجود نیبیرو در دسترس نیست، بلکه تمامی نشانه‌ها دال بر عدم وجود آن هستند.

شوستاک ادامه می‌دهد که رد کردن ایده‌ی وجود داشتن سیاره‌ای به بزرگیِ زمین و یا بزرگ‌تر که قسمت داخلی منظومه‌ی شمسی را، هر چند هزارسال یک‌بار، ملاقات کند، امر آسانی است. چنین سیاره‌ای اگر وجود داشت، مدارهای سیاره‌های موجود در بخش داخلی منظومه‌ی شمسی را در زمان‌های بسیار بسیار دوری، تحت‌الشعاع قرار داده و از حالت کنونی خارج می‌کرد. حتی در صورتی که این اتفاق بیلیون‌ها سال پیش رخ می‌داد، شواهد آن حتی اکنون نیز قابل شناسایی بودند.

محققان تئوری وجود نیبریو را همانند تئوری صاف بودن زمین می‌دانند که توسط شواهد علمی معتبر رد شده است.

آخرالزمان را کنسل کنید!

به نظر می‌رسد می‌توانیم نام نیبیرو را از لیست بلندبالای عواملی که ممکن است آخرالزمان را به وجود آورند پاک کنیم. چرا که هر آن‌چه درباره‌ی فضا می‌دانیم، پیشنهاد می‌کند که چنین امری حقیقت ندارد و سیاره‌ی رعب‌آور X تنها یک داستان ترسناک است. البته دانشمندان تائید می‌کنند که امکان برخورد سنگی آسمانی که بتواند شهری را از بین ببرد، وجود دارد؛ برای مثال، در صورتی که شهاب‌سنگ چلیابینسک۴ با زاویه‌ی حادتری به زمین برخورد می‌کرد، آسیب ایجادشده بسیار خطرناک‌تر بود. با این حال، امکان وقوع چنین رخدادی بسیار پایین است؛ حتی اگر اجرام آسمانی کاملاً گمراه شده و به زمین برخورد کنند، معمولاً نواحی بدون جمعیت را هدف قرار می‌دهند. به علاوه، در حالت کلی احتمال برخوردشان به زمین بسیار پایین است. بنابراین تا جایی که اکنون می‌دانیم، از این نظر کاملاً در امان هستیم. خطرات زیادی برای زمین وجود دارند که برخلاف نیبیرو، توسط شواهد علمی قابل اثبات هستند، بهتر است نگران آن‌ها باشیم!


پی‌نوشت

۱. Nibriu
۲. David Morrison
۳. Seth Shostak

۴. در صبح روز ۲۷ بهمن ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۵ فوریه ۲۰۱۳ میلادی در حدود ساعت ۰۹:۱۵ به‌وقت محلی (۰۳:۱۵ به‌وقت جهانی) یک شهاب‌سنگ بزرگ با حداقل سرعت ۵۴٬۰۰۰ کیلومتربرساعت تقریباً معادل با ۴۴ برابر سرعت صوت، از فراز منطقه اورال جنوبی روسیه عبور کرد و در بالای شهر چلیابینسک متلاشی گردید. به نظر می‌رسد بخش اصلی شهاب سنگ در هنگام سقوط به دریاچه چبارکول برخورد کرده باشد. بنا به برآوردهایآکادمی علوم روسیه، وزن این شهاب سنگ که کی‌ای‌اف-۲۰۱۳ نام گرفت، بالغ بر ۱۰ تن بوده و در ارتفاع ۵۰-۳۰ کیلومتری از سطح زمین براثر برخورد با جو در هوا منفجر و متلاشی شده است. رادارها تا قبل از برخورد این شهاب سنگ را شناسایی و رهگیری نکرده بودند. شهاب سنگ چلیابینسک بزرگ‌ترین جرم آسمانی است که در یک قرن اخیر، بعد از برخورد تونگوسکا در سال ۱۹۰۸، به زمین اصابت می‌کند.

فاطمه طهماسبی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید