انتشار این مقاله


پیش‌نمایش ۲۰۱۸: رشد مجدد اندام‌های از دست‌رفته با تغییرات بیوالکتریکی

طرحی اولیه برای تجدید اندام‌های از دست رفته‌ی بدن با تغییرات ظریف الکتریکی به راه افتاده است.

طرحی اولیه برای تجدید اندام‌های از دست رفته‌ی بدن با تغییرات ظریف الکتریکی به راه افتاده که امید می‌رود در سال ۲۰۱۸ میلادی شاهد به ثمر نشستن آن باشیم. مایکل لوین و تیمش در دانشگاه تافت ماساچوست آزمایش‌هایی را برای رشد مجدد پنچه‌‌ی موش شروع کرده‌اند.

تیم لوین پیش از این دریافته‌اند که الگوی فعالیت الکتریکی به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا با هم ارتباط برقرار نموده و نحوه‌ی تکوین رویان را مشخص کنند. اوایل سال ۲۰۱۷، محققان با تغییر این الگو (که خودشان به آن کد بیوالکتریکی می‌گویند) در کرم‌ها، توانستند به‌جای سر در آن‌ها دم رشد دهند و بالعکس.

از آن زمان، تیم تحقیقاتی ترکیبی از مواد شیمیایی تهیه کرده که با تغییر مسیر عبور مواد بارداری نظیر یون‌های کلسیم از سلول‌ها، فعالیت الکتریکی آن‌ها را تغییر می‌دهد. نتایج اولیه پیشنهاد می‌کنند که این ترکیب می‌تواند توانایی طبیعی قورباغه‌ها را در رشد مجدد اندام‌های قطع‌شده به مراتب بهبود بخشد.

قدم بعدی، اجرای این آزمایش‌ها در پستانداران است و چالش‌ها‌ پیش رو بیشتر می‌باشد؛ چون این گونه‌‌ها از جانوران در رشد مجدد ارگان‌ها زیاد دستی ندارند. موش‌ها و انسان‌ها شاید بتوانند قسمت کوچکی از انگشت بریده شده را بازیابی کنند ولی این چیزها محققان را راضی نمی‌کند.

هدف لِوین، رشد مجدد کل پنجه‌ی یک موش و نهایتاً اندام‌های انسانی است. محققان در حال آماده‌سازی ترکیب خود برای موش‌هایی هستند که قسمتی از اندام‌هایشان را از دست داده‌اند. بدین منظور، لوین ژلی را بر پایه‌ی ابریشم ساخته است که می‌تواند با ترکیب ممزوج گشته و به انتهای اندام آسیب‌دیده بچسبد.

نشانه‌هایی از رشد مجدد اندام‌ها دیده شده ولی محققان اذعان داشته‌اند که برای رسیدن به هدف اصلی باید تغییراتی را در ترکیب یا روش به کار بردن آن ایجاد کنند.

ما با یک انگشت واحد موش شروع کرده‌ایم، ولی نهایتاً به یک پنجه‌ی کامل خواهیم رسید.

علی تقی‌زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید