انتشار این مقاله


هار گوبیند کورانا: گوگل امروز به افتخار تولد وی طرح لوگوی خود را تغییر داد

کورانا اگر امروز در بین‌مان حضور داشت، تولد ۹۶ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت.

گوگل امروز، ۹ام ژانویۀ ۲۰۱۸، یاد زیست‌شیمی‌دان هندی-آمریکایی را با یک گوگل دودل (Google Doodle) اختصاصی، گرامی داشت. هار گوبیند کورانا سازندۀ اولین ژن سنتتیک بوده و اغلب با مطالعات گسترده‌ای که در زمینۀ اسید‌های نوکلئیک و آمینه داشت شناخته می‌شود.

هار گوبیند کوراناکارهای ارزشمند کورانا پرده از نقش رمزهای ژنتیکی در ساخته شدن پروتئین برداشت. ساخته شدن پروتئین از رونوشت ژن از جمله عواملی است که چگونگی عملکرد یک سلول را تعیین می‌کند. به افتخار این کشف بزرگ، هار گوبیند کورانا به اتفاق دو دانشمند دیگر در سال ۱۹۶۸، برندۀ جایزۀ نوبل پزشکی/فیزیولوژی شد.


مقالۀ مرتبط: برندگان جایزه نوبل پزشکی ۲۰۱۷؛ ساعت بیولوژیک در کانون توجه


چندین سال بعد، کورانا موفق شد اولین ژن سنتتیک را در آزمایشگاه تولید کند. دیری نپایید که ساخت تجاری ژن به یک صنعت در سراسر دنیا تبدیل شد.

کورانا اگر امروز در بین‌مان حضور داشت، تولد ۹۶ سالگی‌اش را جشن می‌گرفت. او در سال ۲۰۱۱ درگذشت.

گوگل دودل سه‌شنبه (امروز)، کورانا را در حال انجام آزمایشات به تصویر کشیده است. کار طراحی این دودل را روهان داهوتره (Rohan Dahotre)، طراح بنگلوری، انجام داده است. بنگلور مرکز استان کارناتاکا در هند می‌باشد.

هار گوبیند کورانا در سال ۱۹۲۲ در روستایی واقع در شرق پاکستان امروزی چشم به جهان گشود. او پنجمین فرزند خانواده بود. بر اساس زندگی‌نامۀ وی در Nobel Prize، کورانا خواندن و نوشتن را به کمک پدرش آموخت. در سال ۱۹۴۸، مدرک دکترای تخصصی خود را در رشتۀ شیمی ارگانیک اخذ نمود. کورانا مطالعات خود را بر روی اسید‌های نوکلئیک – که برای وی کسب جایزۀ نوبل را به همراه داشت – در دانشگاه ویسکانسین آغاز نمود. او بعدها موفق شد در رشته‌های زیست‌شناسی و شیمی به مقام استادی Alfred P. Sloan در دانشگاه MIT دست یابد.

میلاد شیرولیلو


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید