انتشار این مقاله


با موسیقی از ورزش بیشتر لذت ببرید

گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود از ورزش لذت بیشتری ببریم.

مطالعه بر روی مغز اثبات کرده که گوش دادن به موسیقی باعث می‌شود از ورزش لذت بیشتری ببریم.

آیا از باشگاه رفتن متنفر هستید؟ تحقیقات جدید راه جدیدی یافته‌است که ورزش کردن را سرگرم کننده‌تر می‌کند. آهنگ مورد علاقه تان را پخش کنید.

محققین اثبات کرده‌اند که گوش‌دادن به موسیقی در حین تمرینات ورزشی تمرکز را بر روی فعالیتی که انجام می‌دهیم افزایش نمی‌دهد بلکه باعث می‌شود از فعالیتی که انجام می‌دهیم بیشتر لذت ببریم.

تحقیقات کمک نویسنده Marcelo Bigliassi از دانشگاه لندن در انگلستان و همکارانش به نتایجی با استفاده از تکنولوژی دستگاه نوار مغزی با نظارت بر پاسخ های مغز به موسیقی هنگامی که شرکت کنندگان درگیر فعالیت بودند، رسیده است.

محققین اخیرا نتایج خود را در مجله روانشناسی ورزش و تمرین منتشر کردند.

این بر کسی پوشیده نیست که موسیقی توانایی بیرون‌ کشیدن پاسخ‌های احساسی را دارد: تحقیقات از این موضوع پشتیبانی می‌کند. موسیقی می‌تواند باعث شود ما احساس شادی، غم، خشم، قدرت یا انگیزه بکنیم. همین یک علت است که چرا ما هنگامی که برای دویدن می‌رویم از هدفون استفاده می‌کنیم.

ولی ذهن واقعا چگونه به موسیقی هنگامی که ورزش می‌کنیم پاسخ می‌دهد؟این سوالی بود که Bigliassi و همکارانش تنظیم کردند تا پاسخ دهند.
مطالعه یادداشت‌های نویسنده نشان می‌دهد «مکانیسم های مغزی که زمینه اثرات روانشناختی تحریک شنوایی در هنگام فعالیت فیزیکی تا اکنون در حال تحقیق و بررسی بوده‌اند: به ویژه در زمینه های زیست‌شناختی حائز اهمیت»

موسیقی لذت پیاده‌روی را افزایش می‌دهد

برای رفع این شکاف تحقیق، تیم از EEG برای ارزیابی اینکه چگونه موسیقی یا تدوین صوتی در هنگام تمرین ورزشی بر مغز اثر می‌گذارد در مقایسه با عدم تحریک شنوایی.

بنظر Bigliassi :«تکنولوژیEEGچگونه اندازه‌گیری زیست‌شناختی یک امر خارج از خانه را ممکن‌ کرده‌است.پس ما در نهایت خواهیم توانست مکانیسم های مغزی را که زمینه را برای اثرگذاری موسیقی بر موقعیت‌های ورزشی در زندگی را کشف کنیم.»

یک جمع بیست و چهار نفره از شرکت کنندگان در یک مسیر خارج از خانه چهارصد متری با سرعت انتخابی خود تحت شرط‌های یک تا سه پیاده‌روی کردند: بعضی از آن‌ها درحالی که به موسیقی شش دقیقه‌ای happy از Pharrell williams گوش میدادند پیاده‌روی می‌کردند. بعضی از آن‌ها به تدوین صوتی از سخنرانی TED گوش می‌دادند و عده‌ای هم به هیچ چیزی گوش نمی‌دادند.

در حین تکلیف راه رفتن، امواج مغزی شرکت‌کنندگان در حال اندازه‌گیری توسط EEG بود. همچنین دانشمندان اینکه چگونه این سیستم شنیداری دقت و توجه این سه دسته شرکت کننده را حین پیاده‌روی تحت تاثیر قرار می‌دهد همانگونه که چگونه احساس خستگی وحساسیت آن‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد مورد ارزیابی قرار دادند.

محققین دریافته‌اند که گوش‌دادن به موسیقی منجر به افزایش ۲۸ درصدی لذت بردن در حین پیاده‌روی در مقایسه با عدم تحریک شنیداری می‌شود همچنین این لذت در کسانی که به موسیقی گوش‌دادند در مقایسه با کسانی که به تدوین صوتی گوش ‌می‌دادند ۱۳ درصد بیشتر بود.

نتایج با افزایش امواج بتا در لوب فرونتال و مناطق مرکزی فرونتال قشر مخچه‌ای در ارتباط بود.

مارسلو بیگلیسی می‌گوید:« ما نشان دادیم که موسیقی پتانسیلی در افزایش امواج بتا و تولید احساسات مثبت بیشتر دارد.پس میتوان بر روی این فرم از تمرین ورزشی سرمایه‌گذاری نمود و فعالیت مورد نظر را لذت بخش تر ارائه کرد.

راهنمای فعالیت‌های جسمانی آمریکا به افراد بالغ توصیه می‌کند که حداقل هر هفته ۷۵دقیقه ورزش قدرتی یا ۱۵۰دقیقه ورزش ملایم بکندد.

هرچند با توجه به آمارهای مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها(CDC)تقریبا نصف جمعیت بالغین نمی‌توانند به این اصول راهنما عمل‌کنند.

  1. بیگلیسی معتقد است برای کسانی که از ورزش بخاطر اینکه از آن لذت نمی‌برند اجتناب می‌کنند ممکن است یک راه برای تبدیل باشد.
زهرا اکبرزاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید