انتشار این مقاله


بی توجهی سایکوپات ها به دیگران، غیرارادی نیست!

سایکوپات‌ها به طور بی رحمانه‌ای نسبت به آسایش دیگران بی‌توجهی نشان می‌دهند؛ احتمالا آن‌ها در درک دورنمای افرادی که در اطرافشان هستند، ناتوانند.

سایکوپات‌ها به طور بی رحمانه‌ای نسبت به آسایش دیگران بی‌توجهی نشان می‌دهند که این ویژگی پیشنهاد می‌کند که احتمالا آن‌ها در درک دورنمای افرادی که در اطرافشان هستند، ناتوانند. با این وجود آن‌ها می‌توانند به شدت جذاب و حیله‌گر باشند، که در ظاهر نشان‌دهنده اگاهی از تفکرات دیگران است. این پاراداوکس محققان، روان‌شناسان بالینی، ماموران قانون و مردم غیرمتخصص را سردرگم کرده است.

یک مطالعه‌ی جدید دانشگاه Yale نشان می‌دهد که این افراد توانایی ارزیابی غیرارادی تفکرات اطرافیانشان – فرایندی که موجب بوجود امدن ارتباطات اجتماعی میان انسان‌ها می‌شود – را ندارند. هرچند، اگر از آن‌ها خواسته شود به طور آگاهانه به ارزیابی تفکرات اطرافیانشان بپردازند، آنها می‌توانند این کار انجام دهند.


مقاله مرتبط: سطح هوشی سایکوپات‌ها چقدر است؟


Arielle Baskin-Sommers، استاد روانشناسی در Yale، می‌گوید:

این افراد می‌توانند بسیار حیله‌گر باشند، که این ویژگی نیازمند درک اندیشه‌های فرد مقابل است. اما اگر آن‌ها می‌توانند تفکرات دیگران را درک کنند، چرا تا این حد به آنها اسیب می‌رسانند؟

Baskin-Sommers از سازمان اصلاح ایالت کنتیکت اجازه‌ی مطالعه بر روی زندانیان زندان‌های تحت مراقب فراوان را کسب کرد. همراه با همکارانش، Lindsey Drayton و Laurie Santos، او از زندانیان خواست تا یک بازی کامپیوتری انجام دهند که در آن یک آواتار به شکل یک زندانی لباس پوشیده بود.

بسیاری از افراد، نادیده گرفتن کامل آواتار را کار بسیار سختی یافتند، حتی با این‌که ان‌ها با خواسته‌ی خودشان اقدام به بازی کرده بودند.  Baskin-Sommers می‌گوید:

این اتفاق مانند صحبت کردن در مقابل یک کلاس است؛ توجه شما نباید به هیچ یک از شنوندگان پرت شود، اما غیرممکن است که بتوان حرکات افراد، مانند چرخاندن چشم‌ها و خمیازه کشیدن را نادیده گرفت. این موارد بر روی ارزیابی غیرارادی ما از توجه به افکار اطرافیان، تاثیر می‌گذارد.


مقاله مرتبط: آیا سایکوپاتی در زنان نیز وجود دارد؟


این مطالعه نشان می‌دهد، سایکوپات‌ها به طور غیرارادی متوجه این حرکات نمی‌شوند. همچنین زندانیانی که بیشترین امتیاز را درمورد ویژگی‌های سایکوپاتیک کسب کردند و بالاترین نمره را در این ناتوانی گرفتند، بیشتر از میان مجرمان جنایت‌های تجاوزکارانه بودند. هرچند، وقتی از ان‌ها خواسته شد تا به طور اختصاصی کاری را از دورنمای یک آواتار انجام دهند، حتی سایکوپات‌ها نشان دادند که می‌توانند به طور دقیقی درونمای دیگران را درک کنند.

Baskin-Sommers توضیح می‌دهد:

به نظر می‌رسد که سایکوپات‌ها توانایی توجه به افکار دیگران را دارند، اما فقط در صورتی که هدفی خاص از این کار داشته باشند.

محققان می‌گویند امیدوارند پیچیدگی مغز این افراد را درک کنند و راه‌هایی بیابند تا به آن‌ها بیاموزند برای توجه به اطرافیانشان سیاست‌هایی به کار گیرند.

آیسان اخگری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید