انتشار این مقاله


“چگونه دوست بیابیم؟” مقدمه

روابط بین انسان‌ها منشا بسیاری‌ از لذت‌ها و آلام زندگی است.در این کتاب ایده‌ها و استراتژی‌هایی با شما درمیان می‌گذاریم تا بتوانید لذتی بیش‌تر و دردی کم‌تر تجربه کنید.

روابط بین انسان‌ها منشا بسیاری‌ از لذت‌ها و آلام زندگی است. در این کتاب ایده‌ها و استراتژی‌هایی در مورد رابطه دوستی با شما درمیان می‌گذاریم تا بتوانید لذتی بیش‌تر و دردی کم‌تر تجربه کنید.
شاید هم‌اکنون نظراتی درمورد آشنایی داشته باشید.
“نمی‌توانیم جلوی خودمو بگیرم و با اون آدم دعوا نکنم” یا “روش صحبت‌کردن با این خانم را نمی‌دانم“
گریزی به روش‌هایی صحبت‌کردن با افراد خواهیم زد که آن‌ها را نیازموده‌اید. گزینه‌هایی متنوع برای رفتار با دیگران در دسترس ماست٬ گرچه اغلب از عادت‌ها و الگوهای مشابه بهره می‌گیریم.
با انسان‌هایی آشنا خواهید شد که گویی قادرند با هرکسی صحبت کنند. با فردی در رستوران آشنا می‌شوند و این‌گونه به ذهن شما القا می‌شود که تمام عمر دوستان صمیمی بوده‌اند. شما می‌پرسید:“چه مدت است همدیگر را می‌شناسید؟“ پاسخ می‌دهند:“قبلا همدیگر را نمی‌شناختیم.“
این اشخاص منحصربه‌فرد به طور مادرزادی این استعداد را به ارث نبرده‌اند. آن‌ها از مهارت‌هایشان بهره می‌برند. آگاهی دارند و آن را توسعه می‌دهند.
انجام بعضی کارها به تنهایی لذت‌بخش نیست.
تا به حال به تنهایی مهمانی برگزار کرده‌اید؟
کارهایی مانند تماشای فیلم٬ شام‌خوردن٬ رانندگی به محل‌کار٬ حل‌کردن مشکلات٬ برنامه‌ریزی برای تعطیلات و اجرای آن‌ها٬ اسباب‌کشی٬ برنامه‌ریزی٬ مهمانی دادن٬ نیاز به مشارکت افرادی دارند که برایتان مهم‌اند.
زندگی شاد٬ با دوستی‌ها معنا می‌یابد. تصور کنید شغل٬ سرمایه‌ یا ماشین لوکس خود را از دست بدهید. شکی نیست قادر به ادامه زندگی خواهید بود. اما از دست‌دادن صمیمی‌ترین دوستانتان مسئله‌ای دیگر است.
شادی ما به نحوه برخورد ما با مسائل وابسته است. نحوه برخورد با خویشتن٬ شغل٬ اهداف . نیز پاسخ ما به شکست٬ ناامیدی٬لذت٬ درد٬ و کل زندگی پازل‌گونه‌مان. اولین کتاب من٬ “چگونه شاد باشیم؟“ در مورد این مسائل است. من این را فلسفه‌ی لطیف زندگی می‌نامم.
گرچه در معادله‌ی شادی٬ متغیری مهم به نام “سایر انسان‌ها“ وجود دارند. این کتاب در مورد دیگران است. انسان‌هایی که همراهشان می‌خندیم٬ صدمه می‌بینیم٬ فریاد‌ می‌زنیم٬ ناسزا می‌گوییم٬ گریه می‌کنیم٬ تلاش می‌کنیم٬ جروبحث می‌کنیم. آن‌هایی که دوست می‌داریم٬ به آن‌ها اعتماد داریم٬ تحملشان می‌کنیم٬ سرزنش می‌کنیم٬ باورشان داریم و گاها از آن‌ها فاصله می‌گیریم.
دقیقا به همین دلیل نام این کتاب “چگونه دوست بیابیم؟“ می‌باشد.
فرمول‌ ساده‌ای برای دوست‌یابی نیست. قطعا برای به دست‌‌‌آوردن اعتماد انسان‌ها به فراتر از عزت‌نفس و لیستی از عادات خوب نیازمندیم. مابین سود و زیان افراد در رابطه و هم‌چنین وظیفه هر فرد نسبت به خود و دیگران تعادلی وجود دارد. سپس سخاوت٬ حساس‌بودن٬ شوخ‌طبعی و بینش خوب مطرح می شود.
دنیای ما متشکل از لایه‌های گوناگونی است. خانواده و دوستان همان لایه داخلی دنیای ما هستند. مدیران‌ بانک و رئیسان بالادستی در لایه خارجی قرار دارند. و موجودات بیگانه‌‌ای که گاه و بی‌گاه سر می‌رسند. مثل بازاریابی که برای فروش به درب خانه مراجعه می‌کند.
وجود انسان‌های مختلف شیوه‌‌های متنوع برخورد می‌طلبد(همان‌گونه که هرگز با رئیس خود مانند همسرتان رفتار نمی‌کنید.)
ما مشتاقیم با انسان‌هایی از همه‌ی لایه‌ها هم‌زیستی توام با آسودگی و آرامش داشته باشیم.
بازنگری در هیچ مسئله‌ای غیرممکن نیست. شرکت‌ها با تحلیل بازخورد‌ها استراتژی‌های خود را تغییر می‌دهند. این دقیقا همان کاری است که باید انجام دهیم. اعمالمان را در کفه ترازو قرارداده و بپرسیم: آیا این کار مرا در زندگی توانمندتر می‌سازد؟
فرد (Fred) را در نظر بگیرید. او همه‌ی لوازم مدروز را دارد. پیراهن آرمانی٬ کت کاردین٬ کفش‌های گوچی٬ دسته‌ای از کارت‌های اعتباری.
ساعتی طلایی بر مچ و پورشه‌ای مسابقه‌ای در پارکینگ خود دارد. او به احتمال زیاد بیان خواهد کرد همه چیز بر وفق مرادش است. ولی فرد ممکن است از خودش بپرسد: “اگر من همه‌ی کارهای درست را انجام می‌دهم٬ پس دوستان من کجا هستند؟“ چگونه Barry در تویوتای قدیمی داغون خود٬ همه‌ی خنده‌ها و رضایت زنان را به دست می‌اورد؟
همانند فرد٬ ما نیز می‌توانیم با پرسیدن سوالاتی مربوط از خودمان نفع ببریم. برای مثال “من قابل اعتمادم؟ آیا من احساس برتری می‌کنم؟ یا احساس پستی می‌کنم؟ آیا من وحشت‌زده به راه ادامه می‌دهم؟ آیا زیادی خودم را جدی می‌گیرم؟ می‌تونم به خودم بخندم؟ آیا گوش می‌کنم؟ به اندازه‌ی کافی مسئولیت‌پذیرم؟ آیا دیگران من را فردی شوخ‌طبع تلقی می‌کنند یا برای آن‌ها تا حد مرگ کسل‌کننده‌ام؟
درس اول دوست‌یابی این است: اگر خواهان رابطه‌ی دوستی هستید٬ ابتدا باید دوست خوبی باشید.

شهاب الدین هاتفی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید