انتشار این مقاله


تاثیر کیفیت صدا در پذیرش یا رد علم

کیفیت صدا تاثیر مهمی بر روی قبول یافته‌های دانشمندان توسط شنوندگان می‌گذارد.

تفکیک واقعیت از افسانه‌ها و مسائل خیالی در عصر حقایق جایگزین، روزبه‌روز در حال افزایش است. در حال حاضر مطالعه‌ای جدید علت این مسئله را پیدا کرده‌است. مطالعه‌ی انجام شده توسط دکتر ارین نیومن از دانشگاه ملی استرالیا نشان می‌دهد هنگامی‌ که مردم به صدای دانشمندانی که در حال ارائه کار خود هستند گوش می‌دهند، صرف نظر از این‌ که محقق چه کسی است و راجع به چه چیزی صحبت می‌کند، کیفیت صدا تاثیر مهمی بر روی قبول یافته‌های دانشمندان توسط شنوندگان می‌گذارد. دکتر نیومن می‌گوید:

هنگامی که مردم اعتبار اطلاعات را ارزیابی می‌کنند، اغلب بر اساس احساسات خود تصمیم‌گیری می‌کنند. نتایج مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد وقتی کیفیت صدا ضعیف باشد، شرکت‌کنندگان گمان می‌کنند که محقق هوشمندانه عمل نکرده است و به تحقیقاتش کمتر اهمیت می‌دهند.

در مطالعه‌ی دکتر نیومن از آزمایش‌هایی استفاده شد که در آن شرکت‌کنندگان کلیپ‌های ویدئویی دانشمندان در کنفرانس‌ها را مشاهده می‌کردند. در یک گروه صدا‌ها با کیفیت بالا شنیده می‌شد در حالیکه در گروه دیگر صدا‌ها کیفیت پایینی داشته‌اند. سپس از شرکت کنندگان خواسته شد تا محققین و کارشان را ارزیابی کنند. افرادی که به صدایی با کیفیت ضعیف گوش می‌دادند، به تحقیقات دانشمندان کمتر اهمیت دادند.


مقاله مرتبط: تُن صدا و سرعت صحبت کردن شما نشان دهنده هوش شما است


در آزمایش دوم محققان همان آزمایش قبل را با دانشمندان پرآوازه آمریکا تکرار کردند اما هیچ تغییری در نتیجه‌ی آزمایش مشاهده نشد. به محض کاهش کیفیت صدا، ناگهان اعتبار دانشمندان و تحقیقاتشان از دست رفت. دکتر نیومن می‌گوید:

در زمانی که علم واقعی تلاش می‌کند در زودتر از اخبار جعلی و حقایق شنیده شود، محققان باید نه تنها محتوای پیام های خود، بلکه ویژگی‌های انتقال آن را نیز در نظر داشته باشند. تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که اطلاعات نادرست شش برابر سریعتر از اطلاعات واقعی در توییتر جریان می‌یابند. نتایج ما نشان می‌دهد که موضوع فقط این نیست که شما هستید و چه چیزی می‌گویید، موضوع این است که چگونه کار شما ارائه می‌شود.

آرزو فتحعلی زاده


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید