انتشار این مقاله


کشف روشی جدید برای ایمونوتراپی تومورهای جامد

در یکی تحقیقات جدیدی که در ۲۴ آوریل در مجله Science Signaling, منتشر شد نشان داده شد که با نشانه‌گذاری نوعی کانال پتاسیمی-KCa3.1- مهاجرت گلبول‌های سفید به نواحی دارای تومورهای جامد افزایش می‌یابد،بدین معنا که گلبول‌های سفید در این شرایط به طور موثرتری می‌توانند به سلول‌های سرطانی حمله کنند. سلول‌های +CD8 نوعی از گلبولهای‌ سفید […]

در یکی تحقیقات جدیدی که در ۲۴ آوریل در مجله Science Signaling, منتشر شد نشان داده شد که با نشانه‌گذاری نوعی کانال پتاسیمی-KCa3.1- مهاجرت گلبول‌های سفید به نواحی دارای تومورهای جامد افزایش می‌یابد،بدین معنا که گلبول‌های سفید در این شرایط به طور موثرتری می‌توانند به سلول‌های سرطانی حمله کنند. سلول‌های +CD8 نوعی از گلبولهای‌ سفید گروه T هستند که توانایی از بین بردن سلول‌های سرطانی را دارند.

پرفسور لاورا مسئول اصلی تحقیق بیان کرد: کاهش فعالیت کانال‌های پتاسیمی سلول‌هایT  را محدود کرده و از نفوذ آن‌ها به درون تومور ممانعت می‌کند. نفوذ لنفوسیت‌های T به درون توده سرطانی تحت تاثیر عوامل متعددی می‌تواند کاهش یابد که از جمله آنها آدنوزین می‌باشد؛ یک ترکیب سرکوبگر سیستم ایمنی که به مقدار بسیار زیاد در تومورهای جامد تجمع می‌یابد.

این تیم تحقیقاتی در راستای آنالیز مهاجرت لنفوسیت ‌های+CD8 مدل سه بعدی این سیستم را در یک محیط میکروکنترلر طراحی کردند و مشاهده کردند که زمانی‌که آدنوزین در محیط حضور داشت تحرک و فعالیت لنفوسیت‌هایT در سلول های سرطانی افراد بیمار نسبت به لنفوسیت‌های Tافراد سالم بیشتر کاهش می‌یافت.تومورهای جامد

افزایش حساسیت لنفوسیت‌هایDC8+ T در سلول‌های سرطانی نسبت به سلول‌های سالم ارتباط مستقیمی با کانال‌های KCa3.1 داشت،اما ارتباط خاصی با فعالیت‌ها و سیگنال‌دهیهای رسپتورهای آدنوزینی نداشت. درمان با استفاده از ماده‌ای که بتواند سبب بازسازی کانال‌های پتاسیمی و از سرگیری فعالیت آن‌ها شود سبب مهاجرت موثر دوباره لنفوسیت‌های +CD8 به ناحیه سرطانی حتی در حضور آدنوزین می‌شد. با این حساب مشخص شد فعال‌کننده‌های کانال‌های پتاسیمی می‌توانند سبب نفوذ لنفوسیت‌های T به تومور جامد غنی از آدنوزین شوند که یک روش درمانی جدید به حساب می‌آید.


مقاله مرتبط:محققان روش جدیدی را برای تحریک پاسخ ایمنی علیه سلول‎های تومور کشف کردند


این یافته‌ها می توانند منجر به توسعه و پیدایش عوامل جدید درمانی شوند و برای درمان تومورهای جامد با ترکیبی از ایمونومولاتورهای تایید شده مورد استفاده قرار گیرند، زیرا در این‌صورت ممکن است اثربخشی آنها بهبود یابد و یک گام دیگر به سمت درمان هرچه سریع‌تر و موثرتر این نوع تومورها نزدیک شویم.

 

پانیذ اسکندری


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید