انتشار این مقاله


هر فرد به طور میانگین ۱۳ راز را پنهان می‌کند

شما چند راز را نگه داشته اید؟ نگه داشتن رازها چه تاثیری بر عملکرد ما می گذارند؟

آیا شما یک راز دارید؟ طبق تحقیقی در ماه مِی ۲۰۱۷، شما حدوداً ۱۳ راز دارید که در ذهن‌تان پرسه می‌زنند، که ۵ تا از آن‌ها را هرگز به کسی نخواهید گفت. محققان می‌گویند چیزی که مهم است تعداد رازهایی که نگه می‌دارید نیست. در عوض، وزن آن رازهاست، به معنای واقعی سنگینی آن‌ها روی شما است.

رازها درد دارند

مایکل اسلپیان، استاد دانشکده تجارت دانشگاه کلمبیا و گروهش از سه گروه از داوطلبان ۲۰۰ نفره خواستند که آیا آن‌ها رازهایی در رابطه با ۳۸ گروه را نگه می‌دارند یا خیر. چیزهایی مانند دروغ گفتن، مصرف مواد، دزدی، یا خیانت. محققان دریافتند که به طور میانگین، هر فرد ۱۳ راز را نگهداری می‌کرد. درباره ۵ تا از ‌آن‌ها هرگز با کسی صحبت نکرده بودند.

اما بیش از این هم هست. رازهای شما ممکن است مانند وزنه‌ای روانی باشند، اما این تحقیق دریافت که حتی بیش از آن هستند. اسلپیان به آتلانتیک گفت:

 وقتی که موضوعی به رازهای آن‌ها برمی‌گردد، افراد واقعا طوری عمل می‌کردند که انگار با وزنه فیزیکی تحت فشار بودند.

این اثر قدرتمند حتی زمانی که آن موضوع در آن لحظه راز مشخصی را پنهان نمی‌کرد، اتفاق افتاد.

علاوه بر احساس بار سنگینی که افکاری که با راز آمیخته شده اند دارند، اسلپیان در تحقیق پیشین متوجه شد که افرادی که به یاد می‌آورند، حواس‌شان پرت راز مهمی می‌شود، فاصله های تخمین‌زده را دورتر می‌بینند، شیب‌ها را تندتر برآورد می‌کنند، و فکر می‌کنند کارهای فیزیکی به تلاش بیش‌تری نیاز دارد، و در کارهای فیزیکی کمتر به دیگران کمک می‌کنند. عجیب است، نه؟ حتی اگر مشخصاً رازی را پنهان نمی‌کنید، فکر کردن راجع به آن میتواند همه چیز را سخت‌تر بکند. پس چالش اینجاست: به آن فکر نکنید.

ضربان ذهنی

مقاله اخیر اسلپیان اشاره می‌کند که ذهن ما دائماً در تلاش است تا مسائل را حل کند یا به اهدافی که می‌خواهیم برسد. اما یک چیزی در این میان هست: راز یک هدف است که هرگز نمی‌توان به آن دست یافت. آتلانتیک رازها را به عنوان ضربان‌های ذهنی (Whac-A-Moles) توصیف می‌کند، جوندگان کوچکی که وقتی آن‌‌ها را چک می‌کنند، اثری ازشان باقی نمی‌ماند. اسلپیان و گروهش امیدوارند که وزنه رازهای ما را با تحقیق‌شان بلند کنند. بالاخره ۱۳ راز بسیار زیاد است.

گلناز بهرامی


نمایش دیدگاه ها (0)
دیدگاهتان را بنویسید